Koorts

Wat is het?

Koorts is een verhoging van de temperatuur, alle onder de 36,5 onder temperatuur en  alles boven 38 + is koorts. Koorts staat meestal direct in verband met ziek zijn zoals een griep, maar ook door inentingen kunnen kinderen koorts krijgen. Bij de koorts hebben personen vaak ook hoofdpijn of buikpijnen. Als u koorts heeft voelt u zich vaak moe, futloos, geen zin iets te doen en meer prikkelbaar.

Wat zijn de signalen van koorts?

Warm: Bij warmte hebben personen vaak last van een warm hoofd en veel hoofdpijn, het hoofd voelt zwaar aan. Daarnaast heeft de persoon vaak rode wangen, die warm of gloeiend aanvoelen en heeft last van zweten. Door de warmte is de kans op uitdroging groter.

Koud: Bij kou hebben de personen het heel erg koud en lijkt het niet mogelijk om de temperatuur weer in balans te krijgen. De persoon krijgt vaak koude rillingen voor het lichaam, is klappertanden en heeft vaak koude voeten. Door de kou hebben personen vaker last van spierpijnen of spierkrampen vaak in de benen of rug.

Algemeen: Wanneer de koorts hoog oploopt krijgen personen koortsstuipen of gaat IJlen. In hun slaap woelen ze mee of zijn meer onrustig op een dag.

Wat u nodig heeft:

  • koortsschema + dagboek
  • thermometer
  • koorts verlagende manieren
  • Actie

Zo begint u:

  1. Signaleren
    1. Hoe hoog is de koorts? Hoe lang houd de koorts al aan? Wat zijn andere verschijnselen die er mee te maken kunnen hebben?
    2. Probeer duidelijk mogelijk een omschrijving te maken van de koorts en bijverschijnselen.
    3. Houd het bij in een schema neem ongeveer 4x per dag de koorts om te kijken of het zakt.
    4. Niet iedereen heeft een even hoge lichaamstemperatuur, meet deze op een ander moment zonder koorts, zodat u een basis heeft, schrijf de op of onthoud het. Wanneer u hier 0,5 tot 1 graad bij optelt heeft u koorts.
  2. Koorts meten
    1. Meet de koorts met 1 en dezelfde thermometer, anders krijgt u verschillende waarden die een vertekend beeld kunnen geven. Met een oorthermometer is het aantal graden niet 100% betrouwbaar en moet u er iets bij optellen, hoeveel staat op de verpakking.
    2. Meet nooit de lichaamstemperatuur na het verwarmen, verkouden van het lichaam of delen ervan of afsluiten zoals oorkleppen en mutsen. Bijvoorbeeld u slaapt met u ene oor in het kussen als u deze meet is deze hoger dan het andere oor. Of bijvoorbeeld meet voor u een muts/ oorkleppen op zet of erna. Maar wacht zeker twintig tot dertig minuten, tot de lichaamstemperatuur weer is bij gekomen.
  3. Voeding
    1. Door koorts krijgt u een verminderde eetlust, probeer zo veel mogelijk het gewone patroon erin te houden en neem bouillon en yoghurt (luchtig licht eten). Houd bij hoeveel u eet en dat u niet te veel afvalt. Hoe gezonder het patroon blijft, hoe korter de tijd van griep.
    2. Wanneer u koorts hebt, zweet u meer door de temperatuursverhoging. Dit kan leiden tot uitdroging. Als u langer dan 3 uur niet naar het toilet hoeft, drinkt u te weinig.
  4. Warm
    1. Draag dunne kleding. Omdat uw lichaamstemperatuur hoog is, moet uw lichaam veel warmte kwijt kunnen. Trek zoveel mogelijk luchtige kleding aan, het lichaam moet afkoelen.
    2. Eet gekoeld voedsel. Verlaag uw koorts van binnenuit door waterijsjes, yoghurt en fruit te eten.
    3. Drink veel water, laat de kraam even stromen zodat het water goed koud is, of zet het in de koelkast.
  5. Koud
    1. zorg dat uw lichaam goed warm blijft en houd alles bedenkt.
    2. drink meer bouillon of kippensoep dit bevat vetten en zouten die het herstel verbeteren
    3. Drink meer warme dranken
    4. Neem een warm bad. Zeker wanneer u het koud heeft, door de koorts. Een bad helpt om warm te worden en uzelf beter te voelen.
  6. Slapen/rust/omgeving
    1. Door voldoende te rusten en goed te eten kunt u de koorts verminderen. Zorg dat u goed onder de dekens blijft en u geen extra kou oploopt.
    2. Verblijf in een koele, zuurstofrijke ruimte. Een koele omgeving helpt om uw lichaamstemperatuur te verlagen.
    3. Probeer slaapmeditatie of yoga oefeningen te doen om beter tot uw rust te komen en om spierspanningen of krampen te verminderen.
  7. Medicatie of arts
    1. Weet wanneer u actie moet ondernemen en wanneer u nog even zou kunnen afwachten. Maak een plan wanneer u direct actie-reactie nodig heeft en wat u dan moet doen.
    2. Neem voor de koorts een paracetamol, dit verlaagd de koorts en de verschijnselen. Vaak na het slapen is de koorts iets gezakt. Vaak zakt de koorts naar enkele dagen naar het nemen van extra vitamine en paracetamol.
    3. Als de koorts heeft van 38+ 3-4 dagen aan houd kunt u contact opnemen met de huisarts. Als de koorts 39,5 of hoger is en het is 24 uur dan direct contact opnemen.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel kunt u de signalen van koorts herkennen en weet u een manier om om te gaan met de de gevolgen van koorts. Hierdoor kunt u sneller handelen.

Tips:

  • Extra vitamine kunnen de ernst en duur van koorts verkorten, welke groente of fruit, maak niet uit, als u maar extra aanvult. Dit helpt ook bij verkoudheid en griepverschijnselen.
  • Leg tijdens het slapen een koud washandje op uw hoofd of in de rug met een ijs packing, zorgt wel dat er een handdoek om heen zit, laat het maximaal 10 minuten zitten. Dit zorgt dat u sneller afkoelt en geeft vaak verlichting van de klachten.

Waarschuwingen:

  • Wanneer koorts boven de 40 graden uitkomt, kan dit zware gezondheidsproblematiek met zich meebrengen. Bel altijd de huisarts voor advies. Neem ook contact op met de huisarts als u zich suf voelt of kortademig bent.

Gezonde voeding is belangrijk voor een gezonde balans tussen lichaam en geest. De voedingscoach geeft u tips en informatie over gezond voeding en beweging.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.