kerststress plan

Kerstmis

  1. Plan zoveel mogelijk in en maak het zo duidelijk mogelijk voor u zelf. Hoe duidelijker en overzichtelijker het is hoe minder prikkels u ervaart en hoe meer tijd u overheeft voor de gezelligheid van het diner. Leg kinderen aan de hand van pictogrammen uit wat er gaat gebeuren en wat er word verwacht.
  2. Bereid voor wat u voor kunt bereiden, doe zo min mogelijk alles in een keer, verspreid het over de dag/dagen.
  3. Ken en herken de signalen die bij een overprikkeling bij u horen. Niet iedereen reageert het zelfde. Hoe voelt u zich als u meer stress heeft? Wat gebeurt er daarna en wanneer is het foute boel? Door zoveel mogelijk te erkennen en herkennen kunt de prikkels eerder stoppen en verminderen.
  4. Hoe ging het vorig jaar? Wat zijn de punten die goed gingen? wat zijn de punten dat het minder ging en waarom ging het minder? Wat kunt u doen om deze punten dit jaar anders aan te pakken? Kijk een aantal jaren kerst terug en probeer zoveel mogelijk te leren van de manier hoe u het toe aan heeft gepakt, verbeter dit waar mogelijk. Het verschil kan hem vaak al zitten in een kleine verandering. Schrijf na kerst de punten van dit jaar op. Als u dit elk jaar bij houd heeft u een overzicht en zal oud en nieuw steeds makkelijker gaan.
  5. Tussen de gangen door zit vaak een pauze, het afhalen van de borden en het brengen van de volgende gang. Maak hier gebruik van om u even terug te trekken bijvoorbeeld even 5 minuten buiten frisse lucht opdoen.
  6. Neem voldoende rust van te voren en zorg voor gezonde voeding en voldoende beweging
  7. Maak en onthoud het crisis noodplan, weet de 4 stappen die u kunt nemen om weer uit de crisis/aanval te komen. Maak een eigen plan B wat te doen als het toch mocht gebeuren? Welke actie gaat u direct nemen?
  8. Probeer zo veel mogelijk de drukte uit de dag te halen, de kinderen moet en … en .. en … en .. Dit kost heel veel energie voor de kinderen minder en… levert minder stress en prikkels op
  9. Ondanks de goede voorbereiding en inzichtelijk maken kan het zijn dat uw kind minder spraakzaam is, dit veelal komen omdat het erg veel indrukken opdoet, het anders dan anders, uw kind is dit aan het verwerken, laat uw kind even en na het verwerken komt het gesprek weer opgang
  10. Leg een geluiddichte koptelefoon op een vaste plek in huis, die uw kind weet, wanneer het uw kind te veel word, kan hij deze opzetten. Leer uw kind gelijk het op deze plek terug te leggen, zodat deze niet zoek raakt.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.