Kalmeringsmedicatie

1 Wat is het?

Het regelmatig hebben van onrust of stress is niet goed voor de gezondheid. Het regelmatig gebruik van kalmeringstabletten verminderd op dat moment de klachten, maar u zult elke dag de tablet moeten nemen om de onrust te onderdrukken. Van de medicatie leert u niet omgaan met de signalen die het lichamen geven waardoor u de onrust heeft.

2 Herkennen

Oxazepam of alle Benzodiazepinen hebben een verslavende werking, het lichaam raakt gewent aan de stof die u met regelmaat inneemt. De persoon neemt bij onrust steeds vaker een pil om de signalen te onderdrukken, bij minder onrust word er eerder naar de pil gegrepen. Hierdoor het stoppen met de medicatie lastig is. De persoon heeft vaak het gevoel niet zonder de pillen te kunnen.

De Benzodiazepinen dempt het gevoel en de emoties, hierdoor kan er problematiek ontstaan op sociaal gebied, psychisch en lichamelijk. Bijvoorbeeld met het meemaken van een nare gebeurtenis, kunt u een Benzodiazepinen nemen maar deze dempt u gevoel en emoties en de situatie. Hiermee leert u niet omgaan met de situatie, waardoor u na gebruik mee last krijg van situatie. Door dat het een dempende en versuffende werking heeft kan het zorgen voor geheugen en concentratieproblemen. Door Benzodiazepinen word de eetlust versterkt en kunt u aankomen in gewicht.

3 Behandeling

Kalmeringstabletten zoals oxazepam of lorazepam word geadviseerd niet langer dan 2 maanden te gebruiken, bij angstgevoelens en gespannenheid overdag en na deze tijd langzaam af te bouwen. Deze tabletten maken u suf, wat van invloed kan zijn op werk of rijvaardigheid. Na het innemen van een pil van minder dan 50 mg mag u pas 16 uur later weer autorijden.

4 Gevolg

Benzodiazepinen werkt minder goed in combinatie met een ander medicijn wat een rustgevende werking heeft zoals anti depressiva of antipsychoticum. Door gebruik van alcohol of drugs is de werking minder goed. Hierom staat er een gele sticker op het doosje en het kan de rijvaardigheid en werken met elektrische apparaten ernstig beïnvloeden. De spieren verslappen en dit kan val gevaar opleveren.

Stop niet op eigen houtje met de Benzodiazepinen, overleg altijd met een arts en bouw het langzaam af. Stopt u in 1x met de pillen dan kunt u hier goed ziek van worden, met vele bijwerkingen.

5 Plan

Stap 1 Waarvoor gebruikt u de kalmeringstabletten voor welke signalen? Waar komen deze signalen vandaan, wat is de oorzaak? Hoe kunt u deze verbeteren zonder gebruik van medicatie? Hoe kunt op een andere manier met de signalen omgaan, wat heeft u hiervoor nodig?

  • Maak een activiteitenplan om op een dag de onrust en stress in een balans te houden. Ga opzoek naar dingen die u rust geven, maak u hoofd dagelijks leeg.
  • Probeer zoveel mogelijk producten op natuurlijke basis, deze zijn minder verslavend.
  • Houd een dagboek bij met de signalen en de oorzaken die u ervaart. Hoe vaak komen deze voor en wat heeft u eraan gedaan? Probeer meer inzicht te krijgen in de oorzaak. Schrijf zo ook gedachten van u af.
  • Niet voor iedereen werken dezelfde tips, het is een kwestie van veel dingen proberen en een aantal daarvan zullen u helpen meer rust te vinden. Probeer zo mindfullness te leven.
  • Werk aan lange termijn doelen voor de stress of onrust, leer met de situatie om te gaan door informatie te verzamelen en deze toe te passen in de situatie.

Stap 2 Overleg met de arts of een lagere dosis mogelijk is en of u kunt gaan afbouwen tot minimaal of stop. Vraag om een alternatief medicijn of een therapie voor de stress of trauma.

  • behandel eerst een trauma of depressie
  • Praat over uw gevoelens en emoties met hulpverleners of naasten
  • Bekijk de mogelijkheden voor een online behandeling

Stap 3 Grip op de dag. Houd een vast dagelijks ritme aan, hoe meer ritme hoe minder stress u ervaart op een dag.

  • Plan zaken goed in, schrijf ze op en hang ze op een zichtbare plek. Neem 2x per week de tijd om de administratie bij te werken.
  • Heeft u een drukke dag en veel te doen, plan de dag zo goed mogelijk in zet het op papier en vink het af als het is gedaan. Dit motiveert als u weer iets heeft afgevinkt. Ondertussen laat u de gedachten, gebeurtenis of situatie los waardoor u ‘s avond er minder over na denkt/piekert.
  • Sta elke dag op tijd op en plan de dag, wees actief en zorg voor 3 rust momenten op een dag. Een goede nachtrust is bepalend voor de volgende dag hoe u opstaat en hoe de dag begint. Heeft u in de nacht lopen malen dan komt dit terug bij de opstaan en duurt het even voor u aan de slag kunt (eerst bijkomen).
  • Laat u niet opjagen door zaken die per direct moeten, neem de tijd om zaken te regelen en om rust te vinden.
  • Geef duidelijk uw grenzen aan, hier en niet verder, verder betekend veel stress en onrust.Hoe beter u uw grenzen kunt aangeven hoe meer zelfvertrouwen u krijgt en hoe makkelijker u kunt omgaan met de signalen.

Stap 4 Het minderen met het medicijn veroorzaakt bijwerkingen, hoe kunt u hiermee omgaan? Hoe kunt u zich hierop voorbereiden en wat kunt u doen met de bijwerkingen?

  • Vraag advies aan de arts om om te gaan met de bijwerkingen, vraag lotgenoten zo zij het hebben ervaren en hoe ze dit hebben aangepakt.
  • Heeft u een aantal dagen minder medicatie gebruikt beloon u zelf met iets kleins, en zeg dat heb ik goed gedaan.
  • Is het niet gelukt om te minderen, probeer elke dag opnieuw, geef niet op.

stap 5 bezoek