Is het mogelijk om tijdens een woedeaanval je lichaam onder controle te houden?

Ik krijg dan last van trillingen en hartkloppingen of versnelde hartslag.

Wat is het?

Woedeaanvallen kunnen in 1 keer opkomen en kunnen met oefening onder controle krijgen. De aanvallen kunnen erg zwaar zijn voor de persoon en de voor de personen rondom. De aanvallen kunnen in 1 x opkomen en zijn vaak lastig dan onder controle te krijgen.

Zo begint u:

Stap 1 Herken de signalen van een woedeaanval. Waaraan merkt u dit? Wat gebeurde er voor? Wat voelt u in uw lichaam? Hoe meer signalen u herkent bij uw zelf hoe vaker u de signalen voor kunt zijn om een aanval te voorkomen.

Stap 2  Hoe vaak komen de woedeaanvallen voor? Komt dit door bepaalde situaties of door drukke periode? Waarom bent u woedend? Leer zo veel mogelijk van vorige woede aanvallen. Wat ging er goed? Wat heeft u gedaan om de controle te krijgen? Wat zou u anders kunnen doen?

Stap 3 Om de woedeaanval onder controle te krijgen is het belangrijk de ademhaling weer onder controle te krijgen. Wanneer uw hartslag te snel gaat, gaat u vaak door uw mond ademen, hierdoor gaat uw hartslag nog sneller. Door het oefenen van ademhalingsoefeningen kunt u leren om door uw neus te blijven ademen, waar uw hartslag vanzelf minder snel gaat.

Bijvoorbeeld Blijf op 1 punt staan, sluit uw ogen en leg uw hand op uw buik en tel tot honderd. Het tellen maakt dat u de ademhaling weer onder controle. Hierdoor let u op het tellen en niet op de woede. Door het sluiten van de ogen kunt u sneller sen worden en voelt u de woede afnemen.

Door een te snelle hartslag krijgt u trillingen, wanneer u weer controle heeft over de ademhaling verminderd dit vanzelf.

Stap 4 Zoek hulpmiddelen die u kunnen helpen de woede op af te reageren zoals bij voorbeeld het knijpen in een stressbal. Door het knijpen verdwijnt de stress en neemt de woede af.

Stap 5 Als u het lastig zelf onder controle kunt krijgen zijn er cursussen die u kunnen helpen met het aanleren van manieren om woede aanvallen te beheersen. Heeft u vaak hartklachten ga dan langs de huisarts voor een hartfilmpje om de klachten onder controle te houden.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld wat u kunt doen om de woedeaanvallen te voorkomen en onder controle kan krijgen.

Tips:

  • Ga op een sport om de woede aanvallen onder controle te krijgen en om uw stress lot te laten

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.