Internetbankieren

Internetbankieren

Ik wil graag gebruik gaan  maken van internetbankieren. Maar is hoor allemaal van die slechte verhalen erover. Heeft u tips om veilig mijn bank zaken online te regelen?

Internetbankieren is met 92 procent veruit de populairste manier om online te betalen. Vier op de tien gebruikt ook wel eens een creditcard, drie op de tien consumenten heeft contant of via een overschrijving betaald.

Internetbankieren is veilig zolang u goed blijft opletten.  Voor al voor oplichterij en phishing moet u extra alert zijn.  De 5 b’s om veilig te bankieren erg belangrijk om te onthouden daarom heb ik ze hieronder nog even genoemd.

  • Bescherm uw codes
  • Bewaak uw pas
  • Beveilig uw apparatuur
  • Bekijk uw afschrijvingen
  • Bij twijfel, bel de bank

Bescherm uw codes

Berg u login gegevens, pincodes, tan codes enz op,  op een veilige plaatst, waar niet direct word gekeken bij bijvoorbeeld een inbraak.

Stel u pincode niet in als wachtwoord van uw email, en/of telefoon. Mocht u bijvoorbeeld u tas stelen met telefoon en portemonnee dan hebben ze zo uw pincode achterhaald

Ga zorgvuldig om met wachtwoorden. Gebruik veilige wachtwoorden en codes, en laat ze niet slingeren. Verander u wachtwoord voor de veiligheid 1x per 3 maanden. (hoe vaker hoe beter)

Neem voor alle profielen en of accounts (email, sociaal media) zoveel mogelijk verschillende wachtwoorden. Heeft een oplichter 1 van uw wachtwoorden dan kan hij maar een deel van uw profielen openen.

Wat is een aanbevolen wachtwoord?

Minimaal acht tekens, met hoofdletters en kleine letters, cijfers en bijvoorbeeld symbolen als een vraagteken of uitroepteken erin.

Phishing

Phishing dit betekend het vissen naar het verkrijgen van beveiligingscodes, wachtwoorden. Dit is het grootste probleem bij internetbankieren. De meest bekende vorm is het versturen van mails van “de bank” die vragen om uw inloggegevens. Via de mail word u doorgestuurd naar en website die lijkt op een kopie van uw eigen bank.  Wanner u hier inlogt heeft de oplichter al uw gegevens.

De bank stuurt u nooit mail,  reageer daarom nooit op e-mails die vragen om u inlog gegevens. De mail komt van een oplichter die u stuurt naar een website die lijkt op uw eigen bank. Neem bij twijfel altijd contact op met uw bank.

Bewaak uw pas

  • Geef u pas gegevens en inlog gegevens nooit aan iemand anders. Mensen die om deze gegevensvragen, buiten de bank, om hebben hier geen goede bedoelingen mee. zie het stukje over de email van de bank.
  • Laat u pas niet ergens slingeren en ruim het direct goed op. Zo voorkomt u dat u uw pas kwijtraakt en er geld van uw rekening kan worden gehaald.

Beveilig uw apparatuur

  • Beveilig uw apparatuur Installeer de laatste updates van uw besturingssysteem, browsers en andere programma’s.
  • Ruim met regelmaat uw computer op de harde schijfopruiming en defragmenteren, cookies verwijderen in de browser.
  • Stel  op uw computer in dat wanneer deze opstart automatisch u virusscanner begint met scannen. Schakel de firewall niet uit, en zorg voor beveiliging van een draadloos netwerk.
  • Mijd publieke computers Vermijd internetbankieren op openbare computers: hierop kan schadelijke software zijn geïnstalleerd.
  • Installeer een advertentieblokker (apps die advertenties tegenhouden die mogelijk een virus bevatten) voor uw browser

Bekijk uw afschrijvingen

  • Bekijk minimaal 1x per week u afschriften na, of alle bij en afschrijvingen kloppen.
  • Wanneer het niet klopt neemt dan direct contact op met uw bank. Gaat het om regelmatig bedragen of eenmalig een groot bedrag laat direct uw rekening blokkeren.
  • Maak regelmatig een back-up van uw documenten.  Sla deze op,  op een usb stick en bewaar deze goed.

De website url

  • In uw browser kunt u zien of de website waar u op bent een beveiligde verbinding heeft door de https:// in plaats van http://.  De verbinding is betrouwbaar, wanneer er naast de https:// een hangslot staat.
  • Let bij het inloggen op internetbankieren op de url. Klopt de url, met url van uw bank of bent u op een andere website?  Let hierbij goed op de spelling.

Bij twijfel bel uw bank!!!

De datum vermeld bij het internetbankieren , is dat de datum dat de betalingsopdracht gegeven wordt of de ontvangingsdatum?

Wat is het?

Op een bankafschrift staat vaak maar 1 datum vernoemd, deze verwijst vaak naar het verwerken van een opdracht.

De betalingsopdracht: De datum waarop u iets betaald, is niet terug te vinden op uw bankafschrift, vaak is dit dezelfde datum als de dag waarop de bank het verwerkt. Wanneer uw bank de opdracht heeft verwerkt wilt het nog niet zeggen dat het bedrag al bij het bedrijf is waar u een product of dienst hebt besteld. Dit gebeurt pas erna.

Na het geld cash pinnen kan het zijn dat het dezelfde dag door de bank word verwerkt of dat het de volgende dag word afgeschreven op uw afschrift.

De ontvangstdatum: Als een bedrijf geld na u overmaakt is het de datum van het ontvangst van het bedrag van de bank. Deze datum staat gelijk aan het moment van ontvangst door u, niet wanneer de opdracht word aangeboden aan de bank. Tussen de tijd van aanbod en verwerken kan enige tijd tussen zitten zoals bijvoorbeeld de belastingen en de bank, dit kost naar Rabobank langer als naar ING.

Rentedatum is de datum waarop het geboekte bedrag rente gaat dragen, wanneer u rente ontvangt of rente moet betalen.

Wat u nodig heeft:

  • internetbankieren en afschrift

Zo begint u:

  1. Noteer datum van aankoop in een agenda zo heeft u altijd de juiste datum bij de hand. Maak hiervoor een aparte pagina zodat u het overzicht behoud.
  2. Noteer de datum van ontvangst op uw aankoopbon of in uw agenda. De garantie van een product gaat in per die datum.
  3. Bij te verwerken opdrachten vind u de opdrachten die nog door u moet worden betaald. Hier vind u de juiste datum van verwerking.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel heeft een duidelijk beeld van de verschillende namen betekenen en hoe u ze kunt herkennen.

Tips:

  • Controleer regelmatig of afschrijvingen juist worden verwerkt en onderneem direct actie als er iets mis is.

Waarschuwingen:

  • Tussen betaal datum en ontvangst datum kan enige tijd tussen zitten, betaal daarom altijd ruim op tijd om problematiek te voorkomen.