In 15 stappen meer zelfvertrouwen

In 15 stappen meer zelfvertrouwen

Gesprek voeren.

Stap 1 Wat zijn uw leerdoelen? Wat wilt u bereiken? Waarom wil u dit? Ik maak een doel om volgende week …… gedaan te hebben. Ik wil dit doel graag behalen omdat …. daarom zal ik ….. doen/laten.

Stap 2 Met wie gaat u het gesprek voeren?

  • Waar gaat u het over hebben in het gesprek? Ik vertel aan familie …. omdat …. En aan vrienden vertel ik ….. omdat ….. En op mijn werk vertel ik …. omdat ….. Ik hun dit omdat …..
  • Hoe was uw houding in het gesprek? Ik zat een … manier en ik voelde me … omdat ….
  • Was u duidelijke in uw woorden? De gesprekspartner begreep mij …, ik voel me hierdoor ….
  • Had u stemming in het gesprek? Ik sprak op … manier en ik vind dat … Ik zou ….. Het gesprek ging …. omdat …
  • Voelde u zich zeker in het gesprek? Ik voelde mij … omdat ….

Stap 3 Aan wie gaat u een vraag stellen of iets vragen?

  • Aan wie gaat u iets vragen? Ik heb .. gevraagd aan, om … en ik kreeg als antwoord …. en de persoon was …. omdat ik dat vroeg.
  • Hoe was de reactie? De persoon was ….. daarom vraag ik de volgende keer ….. hierdoor zal ik de volgende vraag ……. formuleren
  • Hoe heeft u het gevraagd? Ik was op dat moment … en mijn stem was … hierdoor reageerde de persoon … op mij.

Stap 4 Heeft u de leerdoelen voor deze week bereikt? Wat was er voor nodig om het te laten slagen? Het ging goed omdat ….. Waardoor heeft u het doel niet gehaald? Dat kwam omdat ……., ik maak een …… overzicht op…… , ik maak een plan voor …… op…. en ik ga op … hiervoor neem ik contact op met …… Om ….. op te lossen heb, ik nodig …

Het gevoel situatie omschrijving

Stap 5 Wat is er gebeurt? Hoe is het gebeurt? Waar was u? Wat was u gevoel van dat moment? Ik voelde me .. om het er … was en ik kreeg/werd ik ….. Hoe voelde u zich daaronder? Waarom was de situatie zo? Wat wilde deze persoon en waarom dit? Waarom reageerde de persoon zo? …. wilde van mij … omdat de persoon vond ….. en de persoon was … op mij omdat … hierdoor was de situatie …..

Stap 6 Wat was de trigger hiervan? Ik werd geprikkeld door … en hierdoor voel ik me …. en ik ging toen …. doen, omdat………. en waardoor ik nu ……. ben. Ik heb deze week last gehad van … hierdoor voelde ik me … en ben ik gaan … Ik was aan het praten over … en toen werd de persoon … omdat ik iets zei wat de persoon …. vond en ik zou het de volgende keer …. aanpakken.

Stap 7 Welke signaal van de trigger kreeg u? Wat merkte u daarvoor? Ik kreeg …… omdat …… Welk cijfer zou u de ….. geven van 1-5 ? Waarom is het 3 en geen 2 beter of 4 slechter wat maakt het verschil? Wat is daarvoor nodig?

Stap 8 Wat was de oplossing? Hoe bent u weer van het gevoel afgekomen? Ik heb ….. gedaan en nu voel ik me …. en ik heb het …. schema ingevuld en ga het bijhouden.

Stap 9 Heeft u de gebeurtenis op geschreven? Ik zit er mee omdat ….. en ik ga het …. opschrijven omdat …..

Complimenten

Stap 10 Wie heeft er een compliment verdient? Ik geef een compliment omdat …… ik heb gezegd …… en het is geworden ….. met omdat ….

Stap 11 Hoe is het compliment ontvangen? Als antwoord kreeg ik ….. ik voelde mij toen ….. ik ga dit zeker …. doen.

Stap 12 Heeft u deze week complimenten terug gekregen? Ik heb … complimenten gekregen deze week.

Plannen maken

Stap 13 Wat gaat u deze week samen doen? Ik ga met … omdat ik samen met graag wil … en dat vind ik ….

Stap 14 Wat bent u gaan doen? Ik vroeg om naar … te gaan maar er was een ander plan … daarom zijn we …. gegaan.

Stap 15 Hoe is het gegaan? Ik vond het … en ik ben … gegaan ben en dit was het zeker … waard.

Neem u voor om morgen een dag alle negatieve gedachten te mijden. Voor elke negatieve gedachten zet u een gedachten van feest, vrolijkheid, blijheid. Bedenk u wat u kan helpen in het waarmaken van de oefening. Bedenk een dag van te voren zoveel mogelijk leuke dingen, schrijf deze op en hang deze op een zichtbare plek waar u veel langskomt. Wanneer u een negatieve gedachten heeft loop u naar het papier en leest u alle positieve gebeurtenissen voor , net zolang tot de negatieve gedachten weg zijn. Door u dit aan de leren kun u het later zonder het papier, deze is er alleen om het ritme te starten en om het aan te leren.

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.