Impulsaankopen

Stap 1 Het vaststellen van een bedrag, hoeveel wilt u gaan uitgeven?

Een koopmoment is motivatie + mogelijkheden – barrières. Wanneer u twijfelt over een aankoop, neem even bedenktijd. Houd de volgende spelregel aan voor dure aankopen; Wacht twee weken! Vergeet u ‘dure’ smaak en begin bij de onderste prijsklasse.

Wat zijn impulsaankopen?

Dit zijn aankopen die u heeft gekocht maar achteraf blijkt niet nodig te hebben. Het is gekocht omdat u iets wilde kopen, doordat het te druk was. Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat 6,5 miljoen mensen wel eens spijtaankopen doen; 3,5 miljoen doen zelfs aankopen waar ze helemaal geen geld voor hebben.

Door bij impuls aankopen of iets wat u graag wilt hebben een nachtje over te slapen en de volgende dag opnieuw te kijken of het wel echt nodig is. Wanneer mogelijk ga naar huis en denk er nog een keer over na. Als u iets langer de tijd neemt om over de aankoop na te denken is de kans kleiner dat u later spijt krijgt van uw aankoop.

Een impulsaankoop is een aankoop van iemand die hier oorspronkelijk niet de bedoeling toe had. Dit zijn aankopen die u heeft gekocht maar achteraf blijkt niet nodig te hebben. Het is gekocht omdat u iets wilde kopen, doordat het te druk was. Er zijn 4 stappen die u kunt volgen bij het maken van een keuze of u het product koopt of niet.

Iedereen heeft wel spullen in huis die hij niet meer aantrekt of nog maar zelden gebruikt. Deze producten heeft u wel een keer gekocht, omdat u het wilde hebben of omdat u het mooi vond. Deze spullen zijn vaak vergeten en in een la of kast beland en u kijkt er niet meer naar om en als u ze tegen komt dat ergert u zich aan de spullen. Door regelmatig uw spullen te controleren en het opruimen van uw spullen in een vaste structuur te doen, heeft u minder overbodige spullen. Stel u zelf de vraag wanneer u iets koopt heb ik dit wel echt nodig, heb ik dit niet al? Als u gaat opruimen Wanneer heb ik dit voor het laatst aangehad, is dit langer dan een jaar geleden, dan is de kans groot dat u het nooit meer aandoet.

Door bij impuls aankopen of iets wat u graag wilt hebben een nachtje over te slapen en de volgende dag opnieuw te kijken of het wel echt nodig is, kunt u impulsaankopen verminderen. Wanneer mogelijk ga naar huis en denk er nog een keer over na. Als u iets langer de tijd neemt om over de aankoop na te denken is de kans kleiner dat u later spijt krijgt van uw aankoop.

Reclame is niet meer weg te denken, overal waar je kijkt is wel reclame of verkopers die u proberen een abonnement aan te smeren. Hoe gaat u om met reclame, zonder te zwichten voor deze verleidingen? Bij de kassa van de supermarkt liggen vaak snoep of tijdschriften. Laat u uw in de rij vaak verleiden om nog even gauw een aanbieding uit de bak mee te pakken? En baalt u er achteraf van? Dan heb ik een aantal nuttige tips voor u, waarmee u uw impulsaankopen kunt bedwingen.

Speciaal voor wuppie, moestuintjes van ah en korting op dierentuin of attractiepark gaan mensen speciaal naar 1 bepaalde winkel. Laat u niet lokken door een leuke actie of korting. Meestal bent u heel wat geld kwijt voor u de collectie compleet heeft en dan bij bijvoorbeeld de dierenplaatsjes of voetbalplaatjes zijn er ook nog de dubbele, dus extra kosten.

Bijvoorbeeld de messen set van ah. per € 10,- kreeg u een bestekzegel en de gehele set kosten in totaal € 11.000,- + ruim €120 euro bijbetalen. Er waren 6 boekjes nodig voor een mes dit kosten € 3000,- aan boodschappen. Voor het bedrag dat u kwijt bent aan boodschappen en bijbetalen had u al makkelijk 2 nieuwe sets van 8 personen kunnen aanschaffen.

Gaat u alleen boodschappen doen of met meerdere personen? Als u uw kinderen meeneemt, of uw partner, zijn er meerdere paren ogen die verleid kunnen worden door al het lekkers. Dan moet u extra sterk in uw schoenen staan om u niet te laten overhalen. Vermijd ‘lastige’ gangpaden, of loop er zo snel mogelijk doorheen, dit voorkomt dat uw kind gaat zeuren om snoep of iets anders lekkers.

Met de komst van het internet en de mogelijkheid tot online shoppen, zij steeds meer mensen gaan funshoppen als ze zich vervelen. Dit kan lijden tot vele impulsaankopen die achteraf niet nodig waren en waar de persoon spijt van heeft. Wilt u gaan funshoppen, maar geen impulsaankopen, schrijf dan alle aankopen die u wilde doen op in een schrift en denk er nog een keer over na of het wel echt nodig is of bedenk een andere manier om van de verveling af te komen. Bekijk daarna eerst de kasten en ruim deze op om het overzicht duidelijk te hebben en bepaal daarna of u de aankoop laat doorgaan of niet.

Verborgen abonnementen voor uw computer tablet en/of smartphone, voor bijvoorbeeld het installeren van een app, tegen betaling. Wanneer deze is geïnstalleerd ontvangt u een rekening of zit u of uw kind vast aan een abonnement. Wanneer u gebruik maakt van een pre paid telefoon ontvangt u regelmatig smsjes met de boodschap om een abonnement af te sluiten. Let hierbij goed op de voorwaarden en de kosten naar de actie periode.

Sluikreclame is wanneer bijvoorbeeld een televisieprogramma alleen maar een soort merk koffie drinkt of alleen van een merk kleding draagt. Voor dit word het programma betaald. Door het product te blijven promoten komt u steeds weer in de verleiding tot het kopen van hetzelfde product. Let hier op als u televisie aan het kijken bent en houd het bij de producten die u altijd al gebruikt.

Impulsaankopen door verleiders

Wees alert op verleiders, de sfeer van de woonboulevard is vaak een reden om inkopen te doen. Bijvoorbeeld het is gezellig en veel mensen lopen met een tas. De verleiding is dan groot om zelf ook iets te kopen al is het maar iets kleins.

Online shoppen

Wanneer u online aan het shoppen bent, kan het zijn dat u te lang aan het zoeken bent en eigen het hele internet wilt leeg kopen. Het is verstandig even afstand te nemen en dan blijkt later dat u het zo heeft gevonden wat u echt zocht.

Een handige manier om om uw mogelijk aankopen weer terug te vinden, kunt u een bladwijzer maken in een aparte map. Bedenk u van te voren wat u graag zou willen kopen en welk budget u hieraan wilt uitgeven. Stel een budget in een maximaal bedrag dat u kan en mag uitgeven deze dag.

Impulsinkopen door omgeving

Beter kunt u op een rustige dag elders in het jaar gaan, dan op feestdagen. Door de drukke bent u eerder geneigd of wanneer u gestrest bent of onnodig lang in de winkel blijft of vermoeid bent is de kans groot dat u impulsaankopen gaat doen en daarmee onnodige boodschappen in huis haalt

Stap 2 Het maken van een doel, waarvoor wilt u het geld gaan gebruiken en hoe vaak gaat u iets kopen?

6,5 miljoen mensen heeft wel eens spijtaankopen; 3,5 miljoen doen zelfs aankopen waar ze helemaal geen geld voor hebben. Personen trekken binnen 2 seconde een conclusie over iets uit de omgeving of bij het kopen van een product. Minstens 80% van onze beslissingen nemen we onbewust.

Voor het maken van een doel, moet u eerst weten welke trigger het maakt dat u het product wilt kopen. Het doel van de week kan zijn, deze week geef ik 10 euro uit aan…. of ik koop deze week niet …. Een doel is vaak klein maar heeft een groot effect. Bedenk u waarom u het geld wilt uitgeven is dit omdat u het perse wilt hebben of omdat u het nodig heeft? Een excuses word bedacht om een aankoop goed te keuren, terwijl u er later altijd spijt van heeft.

  • Het salaris is net gestort dus tijd om te shoppen
  • Ik heb een rotdag achter de rug, dit maakt het goed
  • Er is er nog maar één in mijn maat, dus nu of nooit
  • Dat is wel zo’n goede aanbieding, dat kan je niet laten liggen voor dat geld

Door achter de trigger te komen en u bewust te zijn van het gedrag of gevoel wat het uitlokt, kunt u dit veranderen. Als uw salaris net gestort is, is het belangrijk eerst de rekeningen te betalen, daarna geld te hebben voor boodschappen en wat overblijft kunt u vrij besteden. Een impulsaankoop geeft u even op dat moment, voor die dag, even een goed gevoel, maar na die dag is dat gevoel er niet en ligt het nutteloos in de kast.

Bedenk u eerst voor u gaat sparen en gaat mee doen aan de actie hoeveel boodschappen (bedrag) u moet gaan doen om het product aan te schaffen. Weegt dit op tegen het product ergens anders te kopen zonder het spaarsysteem? Is het product niet ergens anders veel goedkoper? De producten in de supermarkt worden zo neer gezet dat de aantrekkelijkste verpakkingen op grijp hoogte staan. Op de kop van de schappen staan altijd de aanbiedingen vaak van een A-merk. De b-merken en dus goedkopen producten liggen in de onderste schappen. Doordat deze niet op oog hoogte liggen probeert de supermarkt u te verleiden tot het kopen van de dure A-merk producten.

Vraag uzelf af waar die koopdrang vandaan komt. Is het verveling? Wil ik mezelf belonen? Heb ik troost nodig? Heeft u het product echt nodig of niet? Zo ja dan kunt u het product kopen, een twijfel dan is het verstandig om er een dag later op terug te komen en te kijken of het toch nodig is.

 

 

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.