ik slaap genoeg maar niet in een keer is dit slecht?

ik slaap genoeg voor de dag. ik slaap pas om 4 uur snachts en sta rond 9 uur op voor school. na school ga ik weer slapen tot laat in de avond is dit slecht voor mij??

Wat is het?

De aanbevolen dagelijkse nachtrust is 8 uur. De tijden die u aangeeft van 4 uur tot 9 uur is 5 uur nachtrust. Dit betekent in de nacht 4 uur te kort. Wanneer een persoon 1 uurtje gaat liggen is hij minder uitgerust en vaak meer vermoeid, als de persoon meerdere uren slaapt.

Normaal duurt het 20 minuten voordat een persoon inslaapt. De tijd die u dan overhoud is 4,5 uur per nacht. Alleen in uw diepe slaap hersteld uw lichaam zich.

De uren die u later op de dag slaapt haalt wel het te kort in maar niet voldoende. Om goed uitrust te zijn is een nachtrust aan 1 stuk erg belangrijk. Hoe meer onderbroken de nachtrust of slaap hoe minder uitgerust u bent.

Zo begint u:

Stap 1 Het veranderen van de slaaptijden tussen 24.00 en 9.00. Voor school heeft u voldoende energie nodig om te leren. Door de tijden die u aanhoud krijgt u steeds meer problemen in de concentratie en het geheugen.

Stap 2  Door andere tijden aan te houden kunt u problemen krijgen in het dag nacht ritme en hierdoor kunt u slaapproblematiek krijgen. Overdag zult u meer vermoeid zijn en meer stress ervaren. Ook de stemming en gedrag veranderen.

Stap 3 Waarom gaat u pas om 4 uur slapen? Is er iets wat u wakker houd of kunt u niet slapen? Door een beter slaapritme slaapt u alleen ‘s nachts en niet overdag en heeft u overdag meer energie. Het is logisch dat u na schooltijd moe bent omdat u te weinig uren in de nacht heeft gemaakt.

Stap 4 door in de nacht te leven en na school tijd te slapen , is de kans groot dat u minder sociale contacten heeft en dat dit minder word en u in een sociaal isolement terecht komt. De contacten zijn overdag wakker en hebben overdag hun activiteiten na school, de tijd dat u slaapt.

Stap 5 Een duidelijk structuur ritme en regelmaat is erg belangrijk. Maak een duidelijke dagplanning met vaste tijden van slapen en voeding en zorg overdag voor voldoende beweging zodat u vermoeider bent in de avond en beter kunt slapen en eerder kunt gaan slapen. Lukt het slapen niet probeer ademhalingsoefeningen en yoga.

Stap 6 Maak een duidelijk einde aan de dag, dag afsluiter een ritueel wat u elke dag begint rond 23.00 uur voor u gaat slapen.

Waarschuwingen:

  • Een slaaptekort kan lichamelijke en psychische problematiek veroorzaken.

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.