ik slaap genoeg maar niet in een keer is dit slecht?

ik slaap genoeg voor de dag. ik slaap pas om 4 uur snachts en sta rond 9 uur op voor school. na school ga ik weer slapen tot laat in de avond is dit slecht voor mij??

Wat is het?

De aanbevolen dagelijkse nachtrust is 8 uur. De tijden die u aangeeft van 4 uur tot 9 uur is 5 uur nachtrust. Dit betekent in de nacht 4 uur te kort. Wanneer een persoon 1 uurtje gaat liggen is hij minder uitgerust en vaak meer vermoeid, als de persoon meerdere uren slaapt.

Normaal duurt het 20 minuten voordat een persoon inslaapt. De tijd die u dan overhoud is 4,5 uur per nacht. Alleen in uw diepe slaap hersteld uw lichaam zich.

De uren die u later op de dag slaapt haalt wel het te kort in maar niet voldoende. Om goed uitrust te zijn is een nachtrust aan 1 stuk erg belangrijk. Hoe meer onderbroken de nachtrust of slaap hoe minder uitgerust u bent.

Zo begint u:

Stap 1 Het veranderen van de slaaptijden tussen 24.00 en 9.00. Voor school heeft u voldoende energie nodig om te leren. Door de tijden die u aanhoud krijgt u steeds meer problemen in de concentratie en het geheugen.

Stap 2  Door andere tijden aan te houden kunt u problemen krijgen in het dag nacht ritme en hierdoor kunt u slaapproblematiek krijgen. Overdag zult u meer vermoeid zijn en meer stress ervaren. Ook de stemming en gedrag veranderen.

Stap 3 Waarom gaat u pas om 4 uur slapen? Is er iets wat u wakker houd of kunt u niet slapen? Door een beter slaapritme slaapt u alleen ‘s nachts en niet overdag en heeft u overdag meer energie. Het is logisch dat u na schooltijd moe bent omdat u te weinig uren in de nacht heeft gemaakt.

Stap 4 door in de nacht te leven en na school tijd te slapen , is de kans groot dat u minder sociale contacten heeft en dat dit minder word en u in een sociaal isolement terecht komt. De contacten zijn overdag wakker en hebben overdag hun activiteiten na school, de tijd dat u slaapt.

Stap 5 Een duidelijk structuur ritme en regelmaat is erg belangrijk. Maak een duidelijke dagplanning met vaste tijden van slapen en voeding en zorg overdag voor voldoende beweging zodat u vermoeider bent in de avond en beter kunt slapen en eerder kunt gaan slapen. Lukt het slapen niet probeer ademhalingsoefeningen en yoga.

Stap 6 Maak een duidelijk einde aan de dag, dag afsluiter een ritueel wat u elke dag begint rond 23.00 uur voor u gaat slapen.

Waarschuwingen:

  • Een slaaptekort kan lichamelijke en psychische problematiek veroorzaken.

Slaapinfo

Als expert in piekeren in de nacht en slaapproblematiek, schrijf ik op deze website artikelen hoe u beter kunt slapen door simpele veranderingen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.