ik moet moeilijke emoties doorstaan en mag deze niet onderdrukken. Hoe doen jullie dat met herbelevingen?

ik moet moeilijke emoties doorstaan en mag deze niet onderdrukken. Hoe doen jullie dat met herbelevingen? Worden ze minder wanneer je ze laat zijn? Heb t idee dat ze minder terugkomen wanneer ik direct erna oxazepam gebruik om rustig te worden.

Wat is het?

Herbelevingen kunnen zeer regelmatig op een dag voorkomen en heeft vaak verschillende treden hoe een herbeleving optreed. Het kan zijn dat een persoon een hele dag last van heeft van 1 herbeleving. Deze roept emoties, gedachten en gevoelens waar lastig mee om te gaan is. Herbelevingen komen vaker op als u meer stress heeft als anders of in een lastige periode zit. In rustigere momenten zijn minder vaak aanwezig.

Het onderdrukken van een herbeleving kan zorgen dat u langer in de herbeleving blijft zitten. Het kost heel veel energie om dit te onderdrukken. Door het onderdrukken kunnen gedachten negatiever zijn en kunnen juist meer stress of angst geven. Door te onderdrukken probeer u van alles om er niet over na te denken, hierdoor is de kans groter dat u er juist vaker aan word herinnerd en dat de gedachten vaker op komen.

Wanneer u de herbeleving laat voor wat het is, heeft u hier het minst last van. Meestal is het na de herbeleving klaar, ook al heeft u wel extra stress. Maar het nadeel hiervan kan wel zijn dat u van de ene in de andere herbeleving gaat, bij meerdere trauma’s of in gedachten blijft hangen die herinneren aan het trauma. Waardoor u de gehele dag hier mee bezig bent.

Herbelevingen worden minder als u er beter mee om kunt gaan en als u de gebeurtenis heeft verwerkt en geaccepteerd. Als u een manier heeft gevonden om er mee om te gaan. Dit is niet bij alle herbelevingen voor ernstige is EMDR nodig om dit effect te bereiken.

Zo begint u:

Stap 1 Het is belangrijk dat u zelf weet dat het een herbeleving is en dat u deze kunt erkennen. Hierdoor word het veilig voor u zelf en uw naasten om de herbeleving door te komen. Doordat u weet dat het een herbeleving is, is het makkelijk om met de herbeleving om te gaan, u weet wat er gaat komen. Hoe meer u later terug herinnerd van de herbeleving, kunt u steeds eerder reageren als het filmpje begint. Na enige tijd lukt het om de filmpjes uit te zetten.

Stap 2 Probeer af en toe ook rust te zoeken op een andere manier, door bijvoorbeeld het doen van yoga oefeningen of ademhalingsoefeningen of te gaan sporten. Het word vaak voorgeschreven als een zo nodig medicatie. Als u het regelmatig gebruikt raakt u lichaam gewent aan het medicijn en is het lastig om weer af te bouwen. Maak een activiteiten lijst voor momenten van een herbeleving, voor ervoor als u op tijd herkent en een voor er na wat u kunt gaan doen voor u rust. Volg elke keer het stappenplan dan gaat u meer rust vinden.

  • Door ergens mee bezig te zijn wat u leuk vind te doen, verzet u uw gedachten en komen gedachten en herbelevingen minder op. Zoals het maken van een eigen website of het maken van meubels. Iets wat u langer en vaker kunt doen.

Stap 3 Schrijf in uw dagboek de herbelevingen die u heeft en hoe vaak u deze heeft. Schrijf op waar het over gaat en wat de nare momenten van de herbeleving zijn. Door het op te schrijven verwerkt u beter de herbeleving en kunt u het makkelijker loslaten. Probeer zoveel mogelijk van een herbeleving te leren.

Stap 4 Vraag hulp bij uw emoties te verwerken bij GGZ of volg een cursus zelfvertrouwen/ weerbaarheid of ga actief sporten waar u alle stress, angst of paniek in kwijt kunt zoals een vechtsport of badminton.

Stap 5 Vraag advies en bespreek de herbelevingen met u behandelaar. Zij kunnen adviezen op maat geven hoe u hier het beste mee om kunt gaan.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel heeft u een duidelijk beeld wat u kunt doen bij een herbeleving en hoe u hiermee kan omgaan.

Tips:

  • vraag advies bij lotgenoten
  • neem voldoende rust en zoek meerdere rust momenten op een dag, hierdoor nemen ze vaak iets af.

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.