Ik ken iemand in een sociaal isolement, hoe kan ik helpen?

Begin opnieuw, sluit het stuk samen af.

Schrijf elkaar een brief wat u graag zou willen, wat zou u graag willen veranderen, hoe is het ideale wat u zou willen? Door uw gedachten op een handgeschreven brief te schrijven, verwerkt u een deel en door deze te versturen kunt u het stuk voor een deel afsluiten. Stel een papier op waar beide de problematiek op zetten en door het ondertekenen verklaren dat ze verder zwijgen. Dit zorgt ervoor dat beide dit stuk in zijn geheel kunnen afsluiten en hier verder over zwijgen. Bedenk samen een klein doel wat u samen wil gaan behalen, voor over een 1 maand. Ga bijvoorbeeld iets doen wat u beide leuk vind zoals een uurtje samen bewegen elke week. Maak het doel steeds wat groter en meer tijd er tussen.

Geef de persoon zoveel mogelijk vertrouwen,

Laat de persoon op uw steunen, zodat de persoon op u kan bouwen. Geef de persoon het gevoel dat u klaar staat voor de persoon en dat de persoon altijd contact met u mag opnemen, ook midden in de nacht en dat u dan ook het gesprek aan gaat. Problematiek heeft geen klok. Regel zaken voor de persoon. Laat de persoon zien dat u echt de persoon wilt helpen, door acties, verbeteringen. Woorden heeft de persoon genoeg gehoord maar weinig actie. Leg de persoon geen druk op of verplichtingen. Kom alle afspraken na, op tijd, maak geen loze belofte. Wees altijd eerlijk en duidelijk en geef informatie mee zodat de persoon dit kan nalezen. Meld de persoon ruim van te voren wanneer een afspraak en waar deze overgaat. Weet wat de triggers zijn van de persoon, zodat u de persoon niet onnodig overprikkeld. Door niet steeds overprikkeld te worden, heeft de persoon meer rust in het contact en kan de persoon meer en sneller vertrouwen opbouwen.

Waardering en erkenning van andere voor u functioneren is voor mensen erg belangrijk,

Zodat ze weten dat ze het ook goed doen. Het regelmatig horen dat een persoon iets goed doet geeft de persoon een bootst en motivatie om de volgende keer het net zo te doen. Mensen houden ervan complimentjes te ontvangen. Erkenning van problematiek door andere kan de persoon helpen, om het beter te begrijpen, het te verwerken ervan en door samen te werken naar een oplossing of verlichting. De persoon voelt zich meer begrepen en gehoord als problematiek word erkent en geaccepteerd.

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.