Ik heb veel stress en onrust. Ik krijg hiervoor 3x daags zo nodig medicatie om de stress te verminderen.

Ik heb veel stress en onrust. Ik krijg hiervoor 3x daags zo nodig medicatie om de stress te verminderen. Deze helpen vaak niet voldoende en dan kan het zijn dat ik in tranen uitbarst. Is medicatie voor stress werkend voor zowel de korte als de lange termijn? En wat kan ik doen om mijn emoties beter onder controle te krijgen.

Wat is het?

De medicatie voor stress en onrust is werkzaam op dat moment tot de medicatie is uitgewerkt. Het heeft geen effect op de lange termijn. Als de medicatie is uitgewerkt is het verplicht een nieuwe dosis in te nemen voor hetzelfde effect. Wanneer het medicijn voor langere tijd word gebruikt moet de dosis regelmatig worden aangepast meestal word het meer medicatie verspreid over de dag of de dosis in 1 x verhoogd.  Hierdoor blijft de persoon afhankelijk van medicatie om de stress en onrust onder controle te houden.

De persoon heeft hierdoor niet geleerd om een andere manier hier mee om te gaan door bijvoorbeeld het doen van yoga oefeningen of ademhalingsoefeningen. Die de spanning weg kunnen nemen waardoor er op langere termijn minder medicatie nodig is of een lagere dosis.

Wat u nodig heeft:

Schema: stress schema, dagboek,

Zo begint u:

Stap 1 Wanneer heeft u het meest kast van de emoties, stress en onrust? Is dit overdag door een gebeurtenis of is dit in de nacht door piekeren? Houd een tijdje de schema’s bij om een duidelijk beeld te krijgen van wanneer de stress op speelt, hoe het komt en wat u er aan heeft gedaan.

Stap 2 Schrijf 10 activiteiten op die u kunt gaan doen als de stress te veel oploopt. Zet deze in een vaste volgorde en doorloop elke keer deze volgorde om het u aan te leren. Hang deze op een plek waar u dagelijks en regelmatig langsloopt. Werken de activiteiten minder na verloop van tijd bedenk dan een aantal nieuwe.

Stap 3 Bij veel stress is het belangrijk om voldoende rust te nemen en goed te slapen om de stress en onrust te verminderen. Bekijk op you-tube een aantal filmpjes over yoga oefeningen en probeer deze uit. Het kan even duren voor u het effect van een oefening merkt als u veel stress heeft. Begin dagelijks voor het slapen gaan met een ademhalingsoefening, hierdoor kunt u beter inslapen en doorslapen.

Stap 4 De emoties hangen veelal samen met de stress en de onrust, hoe hoger de stress hoe meer emoties. De emoties kunt u kwijt door te gaan sporten of door ze van u af te schrijven. Door het van u af te schrijven in een dagboek verwerkt u de gedachten, de emoties en de stress. Door het regelmatig terug te lezen kunt u signalen beter erkennen en het de volgende keer sneller aanpakken. Hoe langer u in de stress blijft zitten hoe meer u gaat piekeren, hoe meer onrust, hoe meer emoties.

Stap 5 In uw vraag geeft u aan dat de medicatie niet voldoende werkzaam is. Overleg met de psychiater om de dosis aan te passen of om andere medicatie voor te schrijven. Geef hierbij duidelijk aan welke signalen u merkt en wat u anders zou willen. Dit kunt u doen aan de hand van de schema’s en het dagboek.

Stap 6 Zo nodig medicatie geeft aan dat u het kan en mag gebruiken indien het nodig is. Zo als ik u vraag lees is dit niet het geval en gebruikt u het als een vast medicijn. Hierdoor bent u als het ware verslaafd geraakt aan de medicatie en kunt u niet meer zonder. Zonder de medicatie loopt de stres op.  Probeer 1 dag 1x minder de medicatie te nemen en andere dingen te gaan doen zoals de vorige stappen. Hoe vaker u dit doet hoe minder vaak u de zo nodig medicatie nodig heeft.

Stap 7 Maak voor u zelf een crisis noodplan. Hierin staan 4 simpele stappen die u uit een crisis kunnen halen. Door de stappen regelmatig te oefenen kunt u ze toepassen bij echte nood. Hierbij gaat het om het erkennen van de signalen, het vinden van de rust en het in actie komen om het aan te pakken.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld wat u kunt doen aan de emoties stress en onrust en de medicatie die u gebruikt.

Tips:

  • Blijf dagelijks zoveel mogelijk in beweging, hoe meer u gaat zitten of liggen hoe meer onrust en stress u krijgt.
  • Blijft over uw signalen in gesprek met de behandelaar
  • Let goed op uw voeding en pas het eventueel aan. Let hierbij op de stress verminderde producten

Waarschuwingen:

  • Verander de dosis niet vanuit u zelf, door extra medicatie te nemen doe dit altijd op advies van een arts.
  • Voorkom zoveel mogelijk eetbuien door de stress anders aan te pakken en op te lossen. Dit voorkomt overgewicht en verandering van uw voedingspatroon.





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.