Ik heb een depressie maar GGZ werkt niet mee!

Ik heb last van een depressie en mijn conditie wordt elke dag slechter ik zit vaak thuis ,ik ben in mijn jeugd mishandeld. Vorig jaar ging het slecht met mij, ik ben voor hulp naar de GGZ gegaan, maar of dat nu het beste was… Inmiddels gaat het echt niet goed. De GGZ heeft mij niet geholpen met mijn  depressie, er was geen medicatie en ik had geen behandeling.  Ik heb vaak sudiale gedachten en heb al actie ondernomen de GGZ weet hiervan maar …. Niks, niks niks. Ik vind boodschappen doen maar niks het is veel te druk en ik heb snel stress en dan krijg ik het erg benauwd. Hoe erger dit word hoe meer het uit de hand loopt en dan kan ik gaan schreeuwen of gaan gillen. Ik heb ook erg veel last van geluiden, zoals bijvoorbeeld mensen met elkaar praten.

Door dit voorval heb ik totaal geen vertrouwen meer in een goede afloopt met de GGZ. Het zal niet meer verbeteren en ik ben inmiddels ook gestopt en met mij laten uitschrijven. Maar ik heb wel een probleem en zoek naar een oplossing. Help wat kan ik nog doen?

Met de GGZ heeft u een zeer slechte ervaring. Het is duidelijk dat u veel last heeft van de depressie en dat het erg lastig is om de draad weer op te pakken en de weg te vinden om weer een verandering aan te brengen

Met een depressie blijven lopen die niet word behandeld of minimaal aan word gewerkt verergerd de klachten. Hierdoor kan het zijn dat u meer gevoelig bent voor drukte of stress en vaker een aanval krijgt bij drukte. Wat vind u er er erg aan dat personen praten en dat u dit hoort? Denk u dat het over u gaat? Of is het de hardheid van het geluid? Dit heeft vaak te maken met alle gedachten in het hoofd.

Het is belangrijk om uw depressie aan te pakken en erover te blijven praten en op te schrijven om alles juist te verwerken en aan te pakken. Niet voor iedereen is een depressie hetzelfde, het is belangrijk dat u de signalen van uw depressie kent en dat u deze kunt erkennen en herkennen en kunt aanpakken.

Vaak zijn er problemen met behandelaar omdat ze de cliënt anders begrijpen dan het word bedoelt. Met een maatje of een buddy is dit probleem vaak minder aanwezig. Dit is een vrijwilliger die u graag wilt helpen en wilt dat het verbeterd. Bij de GGZ werken veel personen die er werken voor het geld en weinig gevoel hebben voor het verbeteren.

Een maatje kan u helpen regelmatiger naar buiten te gaan omdat deze vaker kan komen dan een hulpverlener. Een hulpverlener komt vaak 1 x per week en voor de rest van de week word er verwacht dat u hetzelfde kunt en doet zoals het naar buiten gaan of boodschappen doen. De hulpverlener zo 1x per week mee kunnen, maar dit is niet de oplossing om het beter zelf te kunnen.  Er is een probleem van veel stress tot schreeuwen aan toe. Dit probleem veranderd pas als u de controle beter onder controle krijgt en als u dagelijks oefent dit te verbeteren. Vaak word dit niet door de GGZ aangeleerd maar is wel zeer belangrijk.

Bijvoorbeeld: wat voelt u voordat u gaat schreeuwen? Wat is het gevoel daarvoor en waar begint het mee? Probeer zoveel mogelijk van de buien te weten te komen door dagelijks op signalen te letten. In de supermarkt is het druk, dit geeft vaak een benauwd gevoel en veel stres. Dit is iets wat u altijd zal moeten blijven doen, het vermijden van de supermarkt is geen oplossing. Wat kunt u doen om de signalen van een bui te verminderen? Wat heeft u hiervoor nodig? Hoe kunt u dit aanpakken?

  • Muziek aan tijdens het winkelen of boodschappen doen
  • Een direct actie plan wat u altijd kunt doen als u een bui voelt opkomen, bijvoorbeeld staren naar een vast punt en de gedachten even laten gaan of een simpele ademhalingsoefening. Het is de kunst om de buien onder controle te krijgen en te houden. Dit lukt alleen met veel oefening.
  • Sport als zelfverdediging of vechtsport in een kleine groep of een groep voor personen met autisme.
  • Maak een activiteitenplan die u op de deur van de keuken hangt. Op dit overzicht zet u 10 punten of activiteiten die u kunt gaan doen om de depressie kan verminderen, die de stress kunnen verminderen en wat negatieve gedachten verminderd. Kik regelmatig op de lijst en loopt er heen als het gevoel opkomt kies iets uit en ga dit doen. Als u dit regelmatig doet word het een gewoonte om het zo aan te pakken. Gaat de lijst goed plaats er dan andere dingen bij.

GGZ is een instantie voor Geestelijke gezondheid. Voor de problematiek die u omschrijft is het verstandig om op zoek te gaan naar een psycholoog in een praktijk buiten de GGZ. Of vraag naar een ervaringsdeskundige, deze begrijpen de situatie vaak makkelijker en beter.

De gedachten maken dat u pogingen heeft ondernomen. Wat vind u nu van uw pogingen? Hoe voelt u zich nu daarover? Wat is het belangrijkste waarom u dit heeft gedaan? Hoe zou u dit punt kunnen aanpakken en oplossen? De gedachten zijn vaak problemen die u in het leven heeft gemaakt, die u niet heeft verwerkt. Op dit moment weet u niet anders dan er is geen uitweg. Maar door de problemen anders te bekijken en nieuwe doelen te maken is het mogelijk om dingen te veranderen.

  • Maak een crisisnoodplan en pas deze toe in het geval van buien. Dit zin 4 korte stappen die buien of gedachten kunnen verminderen.
  • Houd dagelijks een dagboek bij met signalen, gedachten, problemen, oplossingen. Dit verwerkt beter de negatieve gedachten. Probeer alle negatieve gedachten zoveel mogelijk positieve te zetten en schrijf deze op en voer ze uit.
  • Ga opzoek naar een lotgenoten groep voor uw depressie, zij kunnen u adviezen geven hoe u hiermee om kunt gaan in het dagelijks leven. Dit kan online of via een GGZ. Via 113 kunt u uw negatieve gedachten bespreken en vragen om raad.

 

 

 

Voor veel mensen is het al heel waardevol te weten wat een depressie precies is. De depressie coach geeft ondersteuning en informatie over een depressie

Wij horen graag uw reactie