Ik ben op mijn 13de jaar begonnen met zelf beschadiging, inmiddels ben 19 jaar.

Ik ben op mijn 13de jaar begonnen met zelf beschadiging, inmiddels ben 19 jaar. Zo laat ik mij expres vallen of laat ik mij aanrijden door andere fietsers, expres snijden e.d. Ik ben nu 1 jaar bij een psychiater en deze heeft anti depressiva voorgeschreven. Deze leken in het begin te helpen maar nu niet meer. Ik ben dagelijks bezig met een strijd of ik nog wil leven of toch dood wil. Mij zelf snijden is een groot onderdeel in mijn leven.  Heeft u, of iemand anders, enige tips om te stoppen met zeefbeschadiging?

Wat is het?

Op dit moment beschadigd u uw zelf al 6 jaar, dit is al een lange tijd, hierdoor is het lastig om te stoppen, maar met goede wil en doorzettingsvermogen zijn er altijd kansen en mogelijkheden. Het is erg goed dat u hulp bent gaan zoeken bij een psychiater. Door middel van gesprekken kunnen gedachten verminderen en door een juiste behandeling kunt u na verloop van tijd merken dat u minder hoeft te vechten.

Vraag om een vaste diagnose, die behandeld kan worden. Het lijkt op een combinatie van borderliner met depressie en suïcidale gedachten. Hier kunt u niet zonder hulp van af komen. De anti depressiva kunnen de gedachten dempen, maar naar verloop van tijd raakt u gewent aan het medicijn en werkt het minder goed. Meestal word dan de dosis van het medicijn verhoogt. Zodat het weer is als de eerste dagen van het gebruik.

Maar alleen medicatie helpt niet. Het is een verandering in uw gedrag emoties en levensstijl. Door zaken anders te benaderen heeft u minder vaak negatieve gedachten. Bij beschadiging zit u vast in een patroon, als het niet goed gaat gaat u dit doen, u ziet op dat moment geen uitweg om iets anders te doen. Hierbij kunt u hulp krijgen van een psychiater als dit voor hem duidelijk is.

De strijd die u dagelijks voert is erg zwaar en moeilijk. Het maakt dat u leven steeds meer afneemt en u dagelijkse activiteiten steeds minder worden. Door steeds na te denken over het niet meer willen leven, krijgt u de gedachten van snijden en aanrijden. Hierdoor bent u meer bezig met het niet meer willen dan met vooruit gang in de toekomst. Dit patroon moet u proberen te doorbreken.

Zo begint u:

Stap 1 Waarom wilt u nog verder met het leven? Wat maakt het leuk? Wat heeft u nodig om het leven meer positief te zien? Maak een overzicht van wat u leuk vind en wat u hiervoor nodig heeft. Maak gebruik van het crisisnoodplan om negatieve gedachten te verminderen.

Stap 2 Waarom wilt u worden aangereden? Waarom wilt u niet meer leven? Wat is er gebeurt? Wat maakt het zo erg? Maak een duidelijk overzicht van waarom deze gedachten er zijn en waarom u dit wilt. Houd dit voor minimaal een week bij. Hoe vaak komen dezelfde gedachten op? Wat is de oorzaak van deze gedachten? Hoe kunt u deze gedachten verminderen?

Stap 3 Waarom wilt u snijden? Wat zijn de gedachten? Waaraan kunt het herkennen dat dit gaat gebeuren? Wat gebeurt er als u het niet doet? Veranderd dan uw stemming? Krijgt u stress? Of is het dwang handelen? Maak een duidelijk beeld over hoe en waarom u dit doet. Hoe beter u het beeld heeft hoe makkelijker u een oplossing kunt vinden. Maak dit bespreekbaar. Houd zo veel mogelijk de methodes van deze website bij voor een duidelijk beeld.

Stap 4 Ga in gesprek met de psychiater over uw medicatie. Wat vind u ervan? Wat zou anders moeten? Vraag of het mogelijk is de medicatie te verhogen of om andere medicatie. Let hierbij wel op dat u bijwerkingen kunt krijgen van het verhogen, het afkicken en het opnieuw starten van andere medicatie.

Stap 5 Second option bij een psychiater. Vertel hier uw verhaal op nieuw en laat een diagnose stellen zodat u in behandeling kan voor uw problematiek. Neem een dagboek mee met de signalen, gedachten en zoveel mogelijk informatie over hoe u zich voelt. Wat zijn uw wensen, maak deze bespreekbaar.

Stap 6 Wat kunnen alternatieve zijn voor het snijden? Bijvoorbeeld actief bezig zijn, gedachten van u afschrijven, sporten, puzzelen enz. Bedenk zoveel mogelijk alternatieven en maak hier een activiteiten lijstje van en hang deze op een zichtbare plek. Als de gedachten op komen loopt u een voor een het lijstje af. Het word dan steeds makkelijker iets anders te gaan doen en het word een gewoonte.

Stap 7 Ga op een (vecht) sport om uw energie en negatieve gedachten te verminderen. Door actief te sporten denkt u niet na over problemen. Door dit steeds langer te laten duren verminderen de negatieve gedachten en krijgt u meer ruimte na te denken over andere zaken. Probeer daarnaast regelmatig yoga te doen om uw rust te vinden, dit is in het begin erg lastig en lijkt onmogelijk maar naar een paar keer vind u steeds makkelijk uw rust.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld van wat u kunt doen voor het vinden van een oplossing.

Tips:

  • Vraag lotgenoten naar advies
  • Schrijf alles van u af, tot u niet meer kan schrijven of niks meer weet. Hierdoor word u hoofd leger en kan u het makkelijker positiever volhouden. Bedenk voor negatieve gedachten, positieve dingen, dit is lastig maar is een kwestie van regelmatig oefenen.

Waarschuwingen:

  • Let op zelf beschadiging is een verslaving en is zeer moeilijk om te stoppen.

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.