Ik ben het niet eens met de behandelaar wat kan ik doen?

Wat is het?

Tijdens een opname krijgt u een diagnose en medicatie voorgeschreven. De behandelaar wilt dat u deze medicatie op dagelijkse basis inneemt. Als u het niet eens bent met de behandelaar kunt u een gesprek aanvragen met de hoofdbehandelaar, dit is vaak een psychiater. Leg uw probleem uit aan de hand van feiten.

Om u te ondersteunen kunt u de hulp van een PVP inschakelen, een patiënt vertrouwings persoon. De persoon kan u helpen met klachten over het verblijf, de behandeling en de behandelaren.

De PVP luisterd naar uw vraag en probeert een samenvatting te maken van uw verhaal en hulpvraag en de klacht. De PVP heeft een geheimhoudingsplicht en kan niet zonder toestemming over u spreken bij bijvoorbeeld een behandelaar. Een PVP kent u rechten en plichten in de geestelijke gezondheidszorg en is onafhankelijk

Zo begint u:

Stap 1 Waar bent u het niet mee eens? Probeer het duidelijk te hebben voor u zelf wat u wensen zijn en wat u graag zou willen. Schrijf uw vragen en wensen op zodat u het de behandelaar makkelijk kan uitleggen. Zorg dat u voldoende feiten heeft waarom het anders is dat u behandelaar denkt.

Stap 2 Wie is uw PVP persoon? Ga naar de website en bekijk hoe u contact kan opnemen met uw pvp. Elke GGZ heeft een eigen PVP persoon, die u kunt bellen of mailen. De informatie van de PVP voor uw GGZ kunt u terug vinden op PVP.nl De PVP komt bij u langs op de afdeling

Stap 3 Mocht dit niet het gewenste effect hebben dan kunt u een afspraak maken met het juridisch loket of uw advocaat.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel heeft u een duidelijk beeld wat u kunt doen als u het niet eens bent met de behandelaar tijdens een opname.

Tips:

Vraag altijd uw behandelplan op en de bijsluiter van de medicatie.

Bewaar belangrijke papieren in een aparte map of box.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.