Identiteitsdiefstal

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Identiteitsdiefstal gebeurt zo vaak dat het als “het snelst groeiende criminaliteit probleem van Amerika” word gezien. In Amerika word er jaarlijks bij 10 miljoen mensen hun persoonlijke gegevens gestolen. In Nederland word elke drie seconden een identiteit gestolen.

Bij deze diefstal stelen dieven informatie zoals de namen, adressen, sofinummers (BSN), bankgegevens, creditcardnummers en andere persoonlijke gegevens. Door te leren hoe u uw gegevens kunt beschermen tegen deze dieven is een eerste stap tegen een aanval op uw financiële welzijn.

Omdat de identiteit van kinderen nog vaak een schone lei hebben, zijn criminelen hierna op zoek. Voor identiteit van peuters is erg in trek, omdat het vaak een aantal jaren duurt voor dat men erg achter komt. Vaak is dit pas bij de eerste geldtransactie en/of als er een krediet word aangevraagd voor een de aanschaf van een laptop. De crimineel heeft dan peuter tot rond de 12 jaar de tijd om van alles aan te schaffen op de identiteit van uw peuter. Hierdoor kan het moeilijker of zelfs niet mogelijk zijn om een lening af te sluiten.

Wanneer iemand vanuit de gevangenis de identiteit overneemt kan het zijn dat u met een strafblad of arrestatiebevel komen te zitten. Het kan zelfs zo zijn dat u enige tijd in de gevangenis moet doorbrengen.

Maar 60% van de webshop zijn goed, 40% van de webshops is niet betrouwbaar. Uit een onderzoek van de consumentenbond blijkt dat er bij een webshop zelfs de complete database met alle klant gegevens kon worden.

Sommige nep shops zijn haast niet te onderscheiden van de echte webshop. Alle teksten plaatsjes, logo, keurmerken en gegevens worden gekopieerd als de echte shop. Een letterlijk kopie dus. Daarnaast krijgt u vaak spam mail die een kopie zijn van een factuur van een bedrijf. Klik nooit op de linkjes in mails maar ga toets de website naam zelf in en ga naar de originele site, dit kan veel ellende besparen.

Stap 2 Het maken van een doel

Welke regels zijn er voor het versturen van spam? Spam zijn berichten die u ongevraagd krijgt. Op uw mobiele telefoon of via internet of via uw fax. Spammers zijn bedrijven of particulieren die u ongevraagd berichten sturen. Belt u via het internet? En word u via het internet ongevraagd door een computer gebeld? Dan noemen we dit spit. Spam of spit versturen is in Nederland of van Nederlander verboden. Dit staat in de Telecommunicatiewet. Let op Heb u een bedrijf of particulier toestemming gegeven om u berichten te sturen? Bijvoorbeeld naar uw mobiele telefoon of via de e-mail? Dan mag dit bedrijf of deze particulier u wel spam of spit versturen.

Stap 1 Kijk uw financiële overzichten direct na. Controleer iedere week uw bankgegevens en controleer de bij en afschrijvingen, om er zo zeker van te zijn dat er geen fraude is gepleegd met uw bankrekening. Klopt het niet neem dan gelijk contact op met uw bank en politie.

Stap 2 Houd toezicht op kredietgeschiedenis. Omdat het langere tijd kan duren voor u ontdekt dat u het slachtoffer bent geworden van identiteitsdiefstal, dient u toezicht te houden op uw kredietgeschiedenis om te zien of er rekeningen of uitstaande betalingen zijn waar u zich wellicht niet van bewust bent. Het Bureau Krediet Registratie verleent inzicht in uw kredietstatus voor een klein bedrag, en er zijn diensten die tegen betaling voor u toezicht houden op uw krediet.

Stap 3 Versnipper documenten. Persoonlijke gegevens die u weggooit zijn voor dieven een makkelijke plek voor het stelen van uw identiteit. Versnipper daarom uw persoonlijke gegevens zo klein mogelijk. Documenten die versnipperd moeten worden zijn onder andere alle financiële overzichten, creditcardaanbiedingen en verlopen rijbewijzen. Bewaar uw documenten veilig. Bewaar alle belangrijke persoonlijke gegevens zoals waardevolle papieren in een afsluitbare la of een kluis waar u alleen toegang toe heeft.

Stap 4 Gebruik een beveiligingsdienst. Identiteitsbeveiligingsdiensten helpen u uw identiteit te waarborgen, door middel van toezicht op uw krediet en proactieve bescherming zoals notificaties wanneer er nieuwe rekeningen in uw naam worden geopend. Deze diensten worden normaal geleverd voor een maandelijks bedrag inclusief gratis inzicht in uw kredietstatus.

Stap 5 Bescherm uw BSN-nummer. Het bsn nummer bevat veel persoonlijke informatie. Neem nooit uw id-kaart in uw portemonnee. Vermijd het gebruik van uw BSN als een persoonlijke identificatie als dat mogelijk is. Denk 2x na voor u uw nummer afgeeft bij bijvoorbeeld hogescholen, medische klinieken en werkgevers. Na het afgeven weet u niet wie of wat er met u nummer gebeurt. Zet bij iedere kopie dat u afgeeft voor wie het is en dat het een kopie is schijn over het id bewijs.

Stap 6 Bescherm uw prullenbak. Items in uw prullenbak van uw mail bevatten veel persoonlijke informatie zoals ontvangstbewijzen, bankafschriften, credit verklaringen / bonnen en rekeningen van nutsbedrijven. Identiteitsdieven kunnen met een beetje inspanning deze informatie verzamelen en door verkopen. Zorg voor het verwijderen dat de mail volledig is vernietigd.

Stap 7 Pas op voor de telefoon. Onder hoge druk en met een zeer aantrekkelijk aanbod van bijvoorbeeld een vakantie probeert een oplichter uw persoonlijke gegevens te krijgen. Bij een poging tot vishing kan een oplichter u bellen en zich voordoen als iemand van uw bank om u te informeren dat er verdachte activiteit is gesignaleerd op uw rekening. Daarna zullen ze u vragen uw rekeninggegevens via de telefoon te “bevestigen”. Deze telefoontjes komen vaak vanuit het buitenland. Om deze oplichting te voorkomen: geeft nooit uw persoonlijke informatie via de telefoon. Schrijf u in het bel me niet register. Wanneer u een oproep ontvangt, gewoon ophangen.

Stap 8 Bescherm uw portemonnee. Maak van alles wat in uw portemonnee zit een kopie en bewaar deze op een vaste plek. Bent u een pas verloren dan heeft u de gegevens om het snel te blokkeren.


E-budgetvoorlichting

E-budgetvoorlichting

Welkom op het profiel van budgetvoorlichting. Met de informatie over schulden, inkomen, plannen maken, proberen we de taboe te doorbreken en het bespreekbaar te maken dat er altijd mogelijkheden zijn bij schulden als u erop tijd aanpakt.