Hulp vragen stellen

Hulp vragen is het erkennen voor uzelf dat er een probleem is dit de acceptatie van het probleem om een oplossing te gaan vinden. Voor veel personen is het lastig om een hulpvraag te stellen. Een hulpvraag is een korte vraag die duidelijk is wat u precies wilt. De vraag moet direct gesteld worden en niet een geheel verhaal bevatten. Zit er geen vraag in de uitleg dan word het niet begrepen, als hulpvraag. Het stellen van goede hulpvragen is meestal het grootste probleem in de communicatie

Do & Don’t

  • Zeg geen misschien of als het uitkomt, dit is niet duidelijk wat u precies bedoeld en het geeft niet aan wat uw vraag is. Laat zoveel mogelijk weg wat niet met de vraag te maken heeft.
  • Onduidelijke vragen kunnen hulpverleners niks mee, ze kunnen niet zien wat u denk of ervaart op dat moment.
  • Geef in uw vraag aan wat u verwacht dat ermee gebeurt, welke hulp u wilt en wat u denkt ermee te gaan bereiken. Geef een voorbeeld bij uw vraag wat het duidelijker maakt.
  • Ik zou graag hulp willen bij ….. en ik wil graag ….. hulp. Kan je mij helpen met …..
  • Vraag na of de persoon het duidelijk is of deze nog vragen heeft.

Plan

  1. Heeft u hulp nodig? Wat is het probleem?
  2. Wat zou u het liefst veranderd zien? Waar zou u hulp bij kunnen gebruiken? Wat voor hulp zou u het beste kunnen helpen? Wat zou u dit opleveren?
  3. Van wie? Hoe kan deze persoon u het beste helpen?
  4. Maak een korte hulpvraag zin. Denk goed na over de vraag en hoe u deze stelt.
  5. Houd een dagboek bij met de vragen, signalen en problematiek, de vorderingen en de antwoorden op uw vragen.
  6. Oefen regelmatig het stellen van juiste hulp vragen, hoe vaker u dit doet hoe makkelijker het word. Stel de vragen aan familie of kennissen en vraag of het duidelijk is wat u bedoeld.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.