hsp als gevolg van ptss

Wat is het?

Door de trauma’s die zijn opgelopen is een persoon met PTSS gevoeliger als anders. Hoe langer een PTSS onbehandeld blijft hoe gevoeliger de persoon word. De personen zijn vaak hooggevoelig voor geluid, drukte en geuren. Dit heeft veelal te maken met het trauma dat is opgelopen. Een bepaalde geur kan herinneren aan een persoon of een situatie waar de persoon liever niks meer mee te maken heeft.

HSP staat voor Hoog Sensitief Persoon. Deze personen zijn gevoeliger en kunnen snel overprikkeld raken. Wanneer een persoon een PTSS heeft ontwikkeld hij een HSP. Deze word alleen niet als een vast staande diagnose gezien en opgeschreven, het is een signalen die hoort bij PTSS. PTSS is onder te verdelen in meerdere diagnoses en hebben vaak van allerlei diagnose apart, maar als belangrijkste de PTSS.

Door de stress en de onrust van een PTSS word een persoon sneller overprikkeld en is hierdoor snel een hooggevoelig persoon. Ook is de nachtrust vaak lastig kort of heeft de persoon te maken met nachtmerries waardoor er overdag veel stress en prikkels zijn.

Een persoon met PTSS kent geen dagen zonder stress over gevoelige momenten. De momenten worden vaak erger naar mate de tijd de PTSS duurt. Bij het oplopen van het trauma en na het verwerken ervan blijft en persoon hooggevoelig. Dit kan in de loop der jaren verminderen met een juiste begeleiding, geheel verdwijnen zal het niet. Het kan wel leefbaar worden gemaakt.

Een persoon met HSP voelt snel de stemmingen aan van een ander persoon. Bij een PTSS kan dit lastig zijn om hiermee om te gaan en overweg te kunnen. Bijvoorbeeld bij stress dan voelt dit en neemt de persoon dit over. Zoals bijvoorbeeld bij een kassa waar meerdere personen aan het wachten zijn, de persoon voor heeft veel stress dan is dit duidelijk voelbaar voor de persoon met HSP en PTSS. De persoon kan hierdoor een aanval krijgen.

Zo begint u:

Stap 1 Was u al hooggevoelig of bent u dit geworden? Heeft u altijd al last gehad van stress of van HSP signalen? Raakte u altijd al sneller geprikkeld of is dit gekomen naar het oplopen van een nare gebeurtenis? Welke verschillen merkt u van voor de trauma en nu?

Stap 2 Wat kunt u doen om de HSP te verminderen? Welke geluiden triggeren u? Hoe kunt u deze zoveel mogelijk vermijden? Houd voor een aantal dagen het PTSS schema bij waarin u aangeeft hoeveel last u heeft van de signalen. Wat heeft u er aan kunnen doen de siganlen te verminderen? Heeft het geholpen om uw voeding aan te passen of om beter te slapen?

Stap 3 Wat kunt u doen als de HSP te hoog op loopt? Maak een activiteitenlijst met activiteiten die u kunt gaan doen als de stress oploopt. Bijvoorbeeld even naar buiten en een wandeling maken, de gedachten van u afschrijven of muziek luisteren met een ontspanningsoefening. Hoe beter u de HSP onder controle heeft en hoe beter u er mee overweg kunt hoe beter leefbaar het word.

Stap 4 Waar kunt u terecht voor ondersteuning of begeleiding bij zowel de HSP als de PTSS? Voor een PTSS kunt u terecht bij een psycholoog waar u kunt vragen om een EMDR behandeling. Voor een HSP kunt u terecht bij een coach voor HSP. In beide gevallen is het leren omgaan met de signalen en het leefbaar maken en krijgen van de situatie.

Stap 5 Probeer zoveel mogelijk de rust te vinden in het dagelijks leven door mindfullness, yoga en ademhalingsoefeningen. Om de stress kwijt te raken is het belangrijk dagelijks meerdere keren op een dag actief bezig te zijn. Bijvoorbeeld 3x per dag in de ochtend, middag en avond even fietsen. Door het te verspreiden op een dag heeft u er meer aan als in 1x 15 minuten fietsen.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld wat u kunt doen bij HSP en PTSS en hoe u deze oploopt.

Tips:

  1. vermijd zoveel mogelijk plekken die u te veel prikkelen zoals drukke winkels op vrijdag of zaterdag of met de feestdagen.
  2. meld u aan bij lotgenoot groepen voor gesprekken met ervaringsdeskundige en om vragen te stellen.
  3. Leer zoveel mogelijk van momenten die zijn gebeurd. Wat ging er goed en wat minder? Hoe kunt u dit in het vervolg aanpakken en verbeteren?

Waarschuwingen:

  1. Laat u trauma altijd behandelen en houd het altijd bespreekbaar met u omgeving en behandelaars. Maak er geen taboe van en voorkom erger. Van een PTSS is het moeilijk te herstellen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.