Hooggevoelig vakantie

Vakantie tip voor de hooggevoelige personen of personen die regelmatig veel stress ervaren of snel overprikkeld zijn.

Het is belangrijk om zoveel mogelijk de dagelijkse planning aan te houden. De persoon is dit ritme gewent en functioneert hierin het beste. Door veranderingen krijgen personen sneller prikkels en raken sneller overprikkeld. bespreek de verandering altijd zodat de persoon er rekening kan houden.

Plan dagen in actieve dagen en rust of “niks” dagen.

Bijvoorbeeld actieve dag bezichtigingen en een niks dag een dagje strand of voor de tent. Plan op een dag niet te veel activiteiten, hierdoor is het al te snel te druk, of is er spanning en de kans op overprikkeling groot. Schrijf dagelijks de activiteiten van de dag op of de punten die belangrijk zijn zodat het voor een iedere duidelijk is. Hierdoor is er minder stress op de dag, voor een dagplanning kunt u voor kinderen gebruik maken van pictogrammen.

Plan af en toe een moment in waarin u alleen iets gaat doen bijvoorbeeld het centrum bekijken of boodschappen gaat doen. Door even u zelf terug te trekken ervaart u de vakantie op een andere manier en krijgt u minder stress. Het kan even een uitlaatklep zijn.

Plannen extra dagen. Ga niet direct na de vakantie weer aan het werk of naar school, zorg dat er nog minimaal 4 of 5 dagen tussen zit zodat u de vakantie kunt verwerken en bij kunt komen. Zo gaat u meer uitgerust aan het werk en of naar school. Door deze dagen niet te nemen kan het zijn dat u te veel druk in een keer krijgt waardoor u veel stress oploopt. Net als dat u op vakantie gaat en uw huis is nog een rommel en u komt thuis , wanneer u dit ziet heeft u gelijk stress en onrust en bent u opnieuw toe aan vakantie.

Zorg voor een goede nachtrust

Meestal slapen de eerste dagen wat minder omdat het een vreemde omgeving met ander geluiden als de persoon is gewent. Maak het u zo prettig mogelijk wat heeft u hiervoor nodig om de nachtrust op een vakantie te verbeteren? Is het een drukke plek neem een koptelefoon mee voor het geluid. Hoe beter u uitgeslapen bent, hoe meer rust u heeft overdag en hoe beter u tegen de prikkels kan.

Zorg dagelijks voor voldoende actieve beweging zoals zwemmen, sporten of wandelen. Hoe actiever u overdag bent hoe beter u ‘s nachts kan slapen. Blijft zoveel mogelijk in het slaapritme zoals u thuis gewent bent. Gaat het slapen minder goed probeer voor het slapen gaan een aantal yoga oefeningen te doen of ademhalingsoefeningen

Eet zoveel mogelijk gezond.

Houd zoveel mogelijk het eetpatroon aan zoals u thuis ook doet. Eet u normaal 1x in de week friet op een vakantie dan ook. Hoe meer u in het patroon en ritme blijft hoe minder stress u ervaart.  Van welke producten krijgt u meer prikkels, vermijd zo veel mogelijk deze producten of matig deze. Alcohol kan ervoor zorgen dat u eerder overprikkeld raakt.

Ontspanning

Wat is er te doen om te kunnen omspannen of rust te vinden? Wat kunt u gaan doen al de spanning te veel oploopt?  Hoe kunt u van de spanning weer afkomen? Bedenk vooraf aan uw vakantie hoe u deze punten kunt oplossen zodat u alleen een plan heeft wat u kan doen, dit zorgt ervoor dat u sneller kunt handelen in een situatie en u minder snel de controle verliest. Bijvoorbeeld bij stress gaan we terug naar het hotel of ga ik even spelen op tablet.

Maakt u zich ergens druk over of loopt iets niet zoals is gepland? Bespreek alles zo snel mogelijk en krop de gedachten of de situatie niet op, dit geeft veel stress en overprikkeling. Blijven de gedachten hangen schrijf ze zoveel mogelijk van u af en probeer een activiteit te gaan ondernemen zoals een wandeling om de gedachten te veranderen.

Geen mail. Vakantie is ook echt vakantie zorg dat u uw mail uit laat en dat u de tijd neemt voor uw eigen rust. Het blijven controleren van uw mail kan extra druk of stress geven. Laat ook voor minimaal een week facebook en twitter uit. Wanneer u op vakantie gaat overweeg uw smartphone en laptop thuis te laten om optimaal te genieten van uw vakantie.

Lichaam en geest. Zorg een juiste balans van lichaam en geest door dagelijks voldoende te bewegen en door het doen van yoga oefeningen, dit verminderd de stress. Voor een optimaal resultaat kunt dagelijks de oefeningen doen 15 minuten voor het slapen gaan en voor 15 minuten. Hoe vaker u de oefeningen doet hoe makkelijker u de rust kunt vinden en hoe minder stress u zult ervaren.

reisoverzicht Maak een plakboek van de leuke momenten, mooie bezienswaardigheden en/of activiteiten. Verzamel op de dag folders of maak foto’s en schrijf er een stukje bij. Hierdoor verwerkt u de dag en onthoudt u de leuke momenten van de vakantie, dit kan handig op een dag wanneer iets tegen valt. Neem dan het boek en bekijk alle goede momenten zo bent u snel het mindere vergeten.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.