Hoofdpijn

Wat is het:

Personen met psychische en/of stress gerelateerde problematiek hebben dagelijks veel en vaak hoofdpijn. De stress/onrust/angst/paniek geeft hartklachten en hoofdpijn. Personen ervaren de hoofdpijn als een stroomstoot in de hersenen, daarnaast hebben personen vaak last van drukkende pijn in het hoofd, alsof de hersenen uit het hoofd willen.

Bij personen met psychische en stress gerelateerde problematiek zijn concentratie en geheugen problematiek een groot probleem. Door dat er minder aandacht vermogen is voor bijvoorbeeld werk, word het sneller weg gelegd of niet gedaan. Door het verminderd concentreren en minder goed geheugen kunnen er problemen ontstaan op het gebied van taal en taalontwikkeling. De persoon gaat met kortere zinnen praten en/of vergeet woorden en of betekenissen. Door het volle hoofd, en druk in het hoofd word het verwerken van informatie vertraagt, het word niet zo snel opgeslagen in het geheugen en is het lastig om gesprekken te volgen en te onthouden. Het leren van nieuwe vaardigheden word lastiger als de uitleg niet of gedeeltelijk word opgenomen in het geheugen. Door de druk in het hoofd is anders denken lastig, de persoon is bezig met het verwerken van de gedachten van dat moment.

De stekende hoofdpijn/ de stroomstoten zijn meestal kort durend maar kunnen ook een hele tijd aanhouden. Deze pijn komt vaak voor wanneer mensen te veel stress ervaren of wanneer personen in rust/ontspanning komen. De stroomstoten komen vaak op in de ruggenmerg en geven een stoot aan de hersenen. Door vermoeidheid worden de stroomstoten vaak erger. Door regelmatig hoofdpijn kan de persoon last krijgen van benauwdheid en hartklachten.

De stroomstoten in het ruggenmerg zorgen voor hevige pijn in de rug, vaak onderin de rug en tussen de schouderbladen, als of de schouders vast zitten, dit komt door de stress en onrust. De scheuten komen zomaar opzetten en blijven meestal langdurig zitten. Hierdoor ontstaat een verstoring in het zenuwstelsel en word deze aangetast.

Bij stress word het BDNf gen (brain-derived neurotrophic factor) aangetast, dit is een groeifactor die belangrijk is voor de hersenontwikkeling. Door stress kan dit hormoon minder goed functioneren, op het gebied van emoties ontwikkeld dit gen zich minder goed. Doordat dit gen niet goed functioneert heeft u een grotere kans op depressies. Het gen is van belang bij het denk en leervermogen en het lange termijn geheugen. Bij personen met PTSS is dit gen aangetast en dit veroorzaak meerdere problemen.

Chronische stress zorgt ervoor dat de hersenen regelmatig overbelast zijn. Dit zorgt ervoor dat de hersenen hyper alert zijn of onder actief zijn. Wanneer de hersenen langdurig hyper zijn is de kans op een burn-out erg groot. De hersenen staan 24 uur onder hoogspanning, dit zorgt ervoor dat het zenuwstelsel word aangetast. Bij onder activiteit heeft de persoon vaak last van vermoeidheid, lusteloosheid, het gevoel hebben dat u niets meer aankunt, aandacht- en concentratieproblemen.

De hoofdpijn kan verschillende oorzaken het kan kom een door te veel prikkels, door stress of door een situatie.  De hoofdpijn kan zorgen dat personen in buien terecht komt en hierdoor heeft de persoon meer last van stemmingswisselingen. De hoofdpijn kan ervoor zorgen dat een persoon meer plekken gaat vermijden of minder naar buiten gaat omdat het al snel te veel herrie is.

Personen hebben op veel gebieden problematiek, wanneer de problematiek niet word aangepakt is de kans groot op blijvende schade. Bij ongeveer 10% van de mensen die een psychotrauma hebben doorgemaakt blijven de verschijnselen langdurig bestaan. Hoe meer problematiek naast het trauma, hoe meer kans op blijvende schade. De persoon gaat op alle gebieden achteruit.

De langdurige hoofdpijn kan blijvende schade aanrichten aan de hersenen, zo heeft u meer kans dementie of de ziekte van alzheimer en een burn-out. Door de chronische stress word de vorm en aanmaak van hersencellen geblokkeerd. De vorm van de hersencellen verandert en er treden veranderingen op in de hersenstructuur. Deze hersenschade zorgt voor een slechtere concentratie en geheugen verlies. Dit kan leiden tot depressies. Door de hersenschade heeft u een verhoogd risico op dementie en ziekte van alzheimer

Zo begint u:

Stap 1 Hoe erg is uw hoofdpijn? Hoeveel last heeft u ervan? Wanneer heeft u de meeste last van hoofdpijn? Hoeveel zicht heeft u op de problematiek achter de hoofdpijn? Krijgt u meer stress of onrust? Word u meer vermoeid? Loopt het dagelijks leven minder soepel? Hoe lang heeft u de klachten al? Worden deze steeds vaker en heviger? Hoe meer last u heeft van uw hoofd, hoe minder goed u kunt functioneren. Wat gaat er minder goed?

  • Maak een overzicht van de signalen die u opmerkt als u hoofdpijn heeft.

Stap 2  Kent u de trigger achter de hoofdpijn? Wat maakt de hoofdpijn zo erg en zwaar, wat heeft dit veroorzaakt? Hoe kunt u dit in de toekomst vermijden en/of voorkomen?  Wat heeft u nodig om de trigger aan te pakken? Welk cijfer zou u de hoofdpijn geven en waarom is het dit getal en niet een hoger of lager? Wat maakt het verschil?

Stap 3 Maak een overzicht van de dingen die u kunt gaan doen om de hoofdpijn te gaan verminderen, zoals het zoeken van afleiding. Bedenk minimaal 5 punten die u kunt gaan doen als u hoofdpijn heeft. Zoek naar een aantal manieren die het kunnen verminderen zoals gaan fietsen of yoga oefeningen doen. Als de afleiding niet werkt wat kunt u dan nog meer doen om de pijn te verminderen? Wat kan u verder helpen?

Stap 4 Maak uw hoofdpijn bespreekbaar met naasten en of arts. Maak hiervoor het hoofdpijn schema en neem deze mee naar het gesprek zodat u duidelijk kunt aangeven hoeveel hoofdpijn u heeft.

Stap 5 Oefening: Om de pijn af te laten nemen in uw hoofd, zet u muziek op met een ritme. Probeer met uw gedachten het ritme bij te houden. Ritme muziek laat u anders denken oer uw gedachten of pijn. Hierdoor veranderd het gevoel waardoor u anders gaat denken over de pijn het de pijn minder ervaart. Zijn de gedachten/pijn terug, besteed er geen aandacht aan, ga terug naar het ritme van de muziek.

Oefening Zet een muziek op met een ritme. zet u hand palm op uw voorhoofd en beweeg mee met het ritme van de muziek, zo als u dat voelt, laat de beweging aan het ritme over of start een nek massage

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel heeft een duidelijk beeld wat hoofdpijn en stress kunnen doen en hoe u er weer vanaf kunt komen.

Tips:

  • Zorg voor voldoende beweging, activiteiten een gezonde levensstijl en voor voldoende nachtrust.
  • Houd een hoofdpijn dagboek bij met alle problematiek en gedachten over de hoofdpijn. Door de hoofdpijn op te schrijven kunt u de druk in uw hoofd verminderen. Benoem hierbij de ergste gedachten of gevoelens, wat maakt dat deze zo erg zijn?
  • Zorg dat u weet wat u klachten kunnen verminderen, is dit afleiding, rust zoeken of iets anders? Ga niet emotie eten als u de pijn heeft, hierdoor zorgt u voor extra problematiek.
  • Op welke gebieden heeft u meer problematiek? Krijgt u het vaker benauwd of heeft u meer last van uw hart? Zorg dat u het overzicht goed bijhoud en op tijd aan de bel trekt als de klachten niet verminderen en als andere klachten erbij krijgt.