hoofdpijn plan

  1. Maak een overzicht van de dingen die u kunt gaan doen om de hoofdpijn te gaan verminderen, zoals het zoeken van afleiding. Bedenk minimaal 5 punten die u kunt gaan doen als u hoofdpijn heeft.
  2. Zoek naar een aantal manieren die het kunnen verminderen zoals gaan fietsen of yoga oefeningen doen. Als de afleiding niet werkt wat kunt u dan nog meer doen om de pijn te verminderen? Wat kan u verder helpen?
  3. Maak uw hoofdpijn bespreekbaar met naasten en of arts. Maak hiervoor het hoofdpijn schema en neem deze mee naar het gesprek zodat u duidelijk kunt aangeven hoeveel hoofdpijn u heeft.

Tips:

  • Zorg voor voldoende beweging, activiteiten een gezonde levensstijl en voor voldoende nachtrust.
  • Houd een hoofdpijn dagboek bij met alle problematiek en gedachten over de hoofdpijn. Door de hoofdpijn op te schrijven kunt u de druk in uw hoofd verminderen. Benoem hierbij de ergste gedachten of gevoelens, wat maakt dat deze zo erg zijn?
  • Zorg dat u weet wat u klachten kunnen verminderen, is dit afleiding, rust zoeken of iets anders? Ga niet emotie eten als u de pijn heeft, hierdoor zorgt u voor extra problematiek.
  • Op welke gebieden heeft u meer problematiek? Krijgt u het vaker benauwd of heeft u meer last van uw hart? Zorg dat u het overzicht goed bijhoud en op tijd aan de bel trekt als de klachten niet verminderen en als andere klachten erbij krijgt.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.