Hoe vragen jullie hulp bij familie/ vrienden/ relatie als het niet goed gaat?

Hoe vragen jullie hulp bij familie/ vrienden/ relatie als het niet goed gaat? Ik kan dat dus niet, ik klap dicht.

Wat is het?

Het is soms er lastig met psychische problematiek om het kenbaar te maken bij naasten en of vrienden. Zeker als u minder zelfvertrouwen heeft kan u dicht klappen en niet meer uw verhaal vertellen. Vaak wil een persoon zo ver mogelijk weg en alleen gelaten worden.

Soms kan het erg lastig zijn op de juiste woorden of uitdrukkingen te komen omdat er veel of te veel in u omgaat. U voelt zich een beetje zo en een beetje zus. Woorden geven aan signalen of psychische problematiek is lastig. Vaak bij mensen die u langer kent en u goed begrijpen word het makkelijker u te uiten en hulp te vragen.

Zo begint u:

Stap 1 Schrijf het op wat u uw naasten wil zeggen. maak het bespreekbaar met iemand die u vertrouwd en waar u zich veilig bij voelt. Leg uit dat u het moeilijk vind hulp te vragen en dat u het heeft opgeschreven.

  • Wat wilt u aan vrienden vertellen? Wat aan naasten? Wat mogen ze wel weten en wat liever niet? Maak een duidelijk plan wat u wie gaat vertellen of vragen.

Stap 2 plan een gesprek om te vragen om hulp als het even kan wachten. Plan het ergens in de natuur waar u rustig kunt praten. Hier voelt u zich vaker op uw gemak. Vraag de persoon om u te helpen.

  • Wees direct en zeg dat het niet goed gaat, alleen door het bespreekbaar te maken kunnen anderen u helpen.
  • bespreek op een rustig moment wat uw naasten voor u kunnen beteken in de hulp en ondersteuning zodat dit duidelijk is wat u kunt verwachten van uw naasten

Stap 3 Spreek een woord af of een bepaalde blik, als u dit zegt dat u naasten weten dat het crisis is of er een probleem aan de hand is. Hierdoor hoeft u verder niks te zeggen, maar zegt het voor u naasten genoeg om actie te ondernemen.

Stap 4 probeer het een aantal keren toch te doen, hoe vaker u het doet hoe makkelijker het word om bij uw vrienden en of naasten hulp te vragen. Omdat u deze personen kent hoeft u niet bang of angstig te zijn. Neem een diepe zucht en begin het gesprek. Let op de ademhaling, hoe rustiger hoe makkelijker het gesprek.

  • bel met een ander nummer zodat u naasten direct weten het is niet goed.

Stap 5 spreek af waarvoor u bij uw naasten en vrienden terug kunt, wat kunnen hun voor u betekenen. Zo kunt u op die momenten hulp vragen, waardoor het makkelijker word hulp te vragen. U kunt ervan uit gaan dat u het hen kan vragen.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel heeft een duidelijk beeld hoe u uw naasten iets kunt uitleggen en hoe u het kunt aanpakken.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.