Hoe leer ik opnieuw boeken lezen?

Als kind las ik erg veel en kon helemaal opgaan in het boek. De afgelopen jaren is er veel gebeurt. Hierdoor heb ik minder rust en kan me nu niet concentreren op het lezen van een boek. Ik zou graag weer lekker in een goed boek kruipen, maar ben er nu al even uit en heb geen idee waar te beginnen.

Wat is het?

Hoe langer u niet leest, hoe lastiger het word om goed te concentreren om een boek te lezen. De concentratie zult u eerst moeten opbouwen. Een geheel boek lezen is op dit moment niet mogelijk. Hiervoor moet eerst de concentratie verbeteren. Hoe beter u zich kunt concentreren hoe beter u zich kunt inleven in het boek.

Zo begint u:

Stap 1 U geeft aan dat er veel is gebeurt de afgelopen jaren. Het probleem van een verminder concentratie kan ook hier liggen. Probeer deze zoveel mogelijk te verwerken, op te schrijven en eventueel te behandelen. Hoe meer u hiermee zit hoe lastiger het is om volledig in een boek op te gaan. De gedachten aan de problemen verstoren dat. Voor u gaat lezen schrijft u alle gedachten op die u bezig houden. Zo is u hoofd meer leeg en houden de gedachten u niet bezig.

Stap 2 Probeer voor het lezen een aantal ademhalingsoefeningen of yoga oefeningen zodat u in meer rust kunt beginnen aan het boek. Of zet een geluiddempende koptelefoon op, zodat u zich helemaal kunt afsluiten. Hierdoor word het makkelijker om u in te leven in een boek.

Stap 3 In de loop van de tijd veranderd het gene wat u leuk vind om te lezen. Zoek een andere gerne wat nu goed bij u past. Begin eerst met korte boeken of alleen bijvoorbeeld het nieuws. Stel u zelf vragen na het nieuws of u het wel heeft begrepen. Misschien kunt u beginnen met een luisterboek en daarna korte boeken en langzaam weer opbouwen. Probeer zo veel mogelijk actief te luisteren naar het boek, dit vergroot u inleving weer en uw concentratie. Dit gat het makkelijkste als u uw ogen sluit.

Stap 4 De vraag kunt u stellen bij de bibliotheek en hun vragen om advies. U bent niet de enige die probleem heeft en vaak hebben ze tips wat u kunt doen.

Stap 5 Geef het niet op naar een paar dagen. Probeer elke dag opnieuw met lezen van een boek. Na enige tijd word het steeds makkelijker en word de concentratie steeds weer beter.

Tips:

  1. Speel regelmatig spelletjes, dit vergroot de concentratie.
  2. Zoek een alternatief om rust te vinden, bijvoorbeeld hard lopen of fietsen

 

👤

E-GGZ & E-CGG Soebar
Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en als het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar word geschreven zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.

🎖

De knop is er voor de lezers van de site en geven een beeld van welke informatie gezocht en goed bevonden word op de website. De knop is om de schrijver te bedanken voor het plaatsen van het artikel, omdat u het een goed artikel vond of het graag wilt delen met de mede lezers van de website. Het is de waardering voor een artikel, bijvoorbeeld voor het plaatsen van het artikel of om het artikel te schrijven voor de website. Voor de schrijver is het fijn om te weten dat het artikel goed is en nieuwe informatie bevat. Door een bedankje op het artikel weet de schrijver dat het artikel iemand heeft geholpen of dat de informatie goed en duidelijk is.

Met de informatie die we delen willen we taboe op psychische problematiek verminderen en als het zou kunnen stoppen. Iedereen kent iemand met psychische problematiek, het zo een heel normaal onderwerp moeten zijn om te bespreken. De artikelen gaan over diagnose, medicatie en behandelaars. De diagnose waar word geschreven zijn o.a. autisme, borderline, ptss, depressie, hsp.

@ggz

👥

Het doel van de website is de taboe van schulden problematiek en van psychische problematiek verkleinen en samen te zoeken naar een oplossing voor de problematiek. Personen, naasten en behandelaar zoveel mogelijk te informeren over de psychische problematiek en het bevorderen van de signalen te verminderen. Het voorkomen en oplossingsgericht werken aan schulden en budgetvoorlichting. Het stimuleren en bevorderen van de financiële zelfstandigheid, van een goede financiële gezondheid, van gezond omgaan met geld, van zelf het overzicht te hebben en de grip te houden over uw financiële zaken en uw administratie.



Artikelen: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #

Thema's: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z #

Soebar.nl is een kenniscentrum en schrijft artikelen met adviezen en tips als informatief en educatief. De artikelen geven voorbeelden van diagnose, het herkennen en hoe u ermee om kunt gaan. De artikelen zijn geen vervanging voor een huisarts of hulpverlener.

©

Er rust copyright op de teksten, foto’s en andere afbeeldingen van de Soebar.nl ™ op deze website. De © Copyright is geldig voor de gehele website van soebar.nl™, vanaf 2009 tot 2018. Alle rechten zijn voorbehouden aan deze website. De website is beschermd tegen kopiëren. Voor de teksten geld dat er geen teksten mogen worden gebruikt en worden geplaatst op andere websites, ook niet met bron vermelding.

Alle artikelen, blogs, links, afbeeldingen zijn auteursrechtelijk beschermd. Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.

Soebar.nl ™ geeft geen toestemming voor het gebruik van haar logo door derden, zonder uitdrukkelijke toestemming. Foto’s en andere afbeeldingen op deze website mag u niet gebruiken.