hoe kun je iemand met ptss met een terugval helpen positieve te zijn?

Wat is het?

Een terugval is vaak lastig te voorkomen. Wanneer een persoon een therapie heeft gehad en later weer terug is in het oude patroon kan soms weken of maanden duren. Dit heeft veel al te maken met de hulp die word aangeboden. De gedachten van een persoon met PTSS (Post Traumatisch Stress Stoornis) zijn vaak negatief gestemd en lastig te veranderen in positief. Dit komt door de nare gebeurtenissen die de persoon heeft mee gemaakt. Wanneer de persoon herbelevingen heeft zijn de gedachten vaak zeer somber. Voor een oplossing op uw vraag is het belangrijk te weten wat de terugval voor u betekend en hoe u herkent dat u een terugval.

Wat u nodig heeft:

Schema: PTSS schema

Zo begint u:

Stap 1 Waaraan merkt u dat u een terugval heeft gehad of heeft? Is uw gedrag veranderd of heeft u weer oude gewoonte opgepakt? Hoe lang is de terugval al aan de gang? Wanneer merkte u er voor het eerst iets van?

Stap 2 Wat heeft u de vorige keer gedaan om de situatie te veranderen? Zijn er momenten waarvan u iets heeft geleerd? Wat ging goed voor u de terugval kreeg? Hoe heeft u het toe aangepakt en wat heeft u gedaan?

Stap 3 Praat veel al over andere zaken dan de PTSS of trauma’s, laat ze niet vaak het onderwerp van een gesprek zijn. Houd de gesprekken luchtig en ga regelmatig leuke dingen doen. Geef hierin als naasten of vriend het positieve voorbeeld en negeer de negatieve reactie door er iets positiefs over te zeggen.

Stap 4 Laat de persoon een dagboek bijhouden met de zaken die goed gaan en goed verlopen. Zorg voor een leuke gezellige sfeer. Schrijf zoveel mogelijk de negatieve gedachten van u af of sport deze eruit. Leer van de goede momenten.

Stap 5 Negatieve gedachten kunnen worden veranderd door het doen van yoga oefeningen en ademhalingsoefeningen. Door de rust te vinden in het lichaam nemen negatieve gedachten af. De gedachten zijn vaak hevig als er geen rust is in het lichaam.

Stap 6 Iemand met PTSS kan meer positief in het leven staan als de trauma’s worden verwerkt en deze zich niet meer op de voorgrond afspelen. Dit kan met een EMDR therapie. Wanneer de persoon minder last heeft van de trauma’s is er meer mogelijkheid verder te kijken inde toekomst en plannen hiervoor te maken. Wat met de trauma’s en gedachten niet mogelijk is omdat het hoofd daar vaak de gehele dag mee bezig is

Stap 7 Houd het schema ptss bij en kijk van welke signalen u het meest last heeft. Bespreek deze met de behandelaar en probeer er een tegenpool voor te vinden. Bijvoorbeeld meer negatieve gedachten, probeer aan leuke momenten te denken die goed gaan. Maak voor elk punt wat u meer merkt een een positief punt en blijf deze herhalen tot het makkelijk gaat.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld wat u kunt doen om uw vriend te helpen meer positief te zijn.

Tips

  • Laat u helpen om dingen te veranderen
  • Vraag hulp bij de ggz voor de negatieve gedachten en hulp bij emdr

Waarschuwingen:

Van de negatieve gedachten kunnen depressies ontstaan

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.