Hoe kom ik van de somberheid af?

Ik heb nu en dan dagen waar het helemaal niet meer zie zitten en ben gewoon somber. Het komt niet door een bepaalde gebeurtenis. Wat kan ik hieraan doen?

Wat is het?

Voor een mens is het normaal om zich af en toe somber te voelen. Somber komt vaak voort uit gedachten die niet verwerkt zijn of gebeurtenissen. Ook zijn er dingen die u kunnen herinneren aan nare dingen waardoor u meer somber word. Somberheid kan diverse oorzaken zoals zaken die goed gaan. minder sociale contacten, zaken die tegen zitten ect.

Personen die zich somber voelen hebben vaak negatieve gedachten en zien voor een periode niet echt het nut van dingen. Vaak word ook stress en onrust als een van de signalen genoemd.

Zo begint u:

Stap 1 Hoeveel dagen per maand bent u somber? Of bent u somber per week? Om de juiste hulp te krijgen, is het belangrijk om duidelijkheid te hebben over de hoeveelheid dagen per maand of per maand. Maak een zo duidelijk mogelijk overzicht van sombere depressieve dagen, hoe beter overzicht u heeft, hoe beter de hulp hierop kan aansluiten.

Stap 2 Waar denkt u dat de somberheid vandaan komt? Heeft het te maken met het weer? Heeft u de afgelopen tijd veel stress ervaren vooraf aan een sombere periode? Is er iets veranderd de gelopen tijd? Wat is de oorzaak? De oorzaak van het somber zijn is een belangrijk punt bij het vinden van een oplossing. Als u de oorzaak weet kunt u deze herkennen in het dagelijks leven en zo kunt u de somberheid vaker voorkomen.

Stap 3 Wat gaat u doen op de momenten dat u somber bent? Maak een activiteiten lijst met 10 punten die u kunt gaan doen om mindere dagen. probeer zoveel mogelijk toch naar buiten te gaan en te gaan sporten, meestal er na voelt u zich iets beter.

Stap 4 Hoe voelt u zich? Bent u erg moe en blijft u veel zitten of word u meer druk en onrustig? Wat zijn u signalen voor sombere dagen? Voelt u de dagen aankomen? Omschrijf zo duidelijk de dagen dat u somber bent en hoe u dit ervaart. Schrijf zo veel mogelijk de gedachten van uw af. Bespreek dit met de huisarts en of psycholoog.

Stap 5 Blijf niet zitten met de somberheid en maak deze bespreekbaar met naasten of een persoon waar u uw verhaal kwijt kan. Door het bespreekbaar te maken verwerkt u een deel van de somberheid en kan er gezocht worden naar een oplossing. Vaak is het alleen niet mogelijk het probleem op te lossen.

Stap 6 Vraag een verwijzing bij de huisarts voor de GGZ. Zij kunnen de diagnose depressie vaststellen en behandelen hiervoor. Zij kunnen u ook helpen met de somberheid en de daarbij komende negatieve gedachten.