Hoe kan telefoonstress verminderen?

Wat is telefoonstress?

Telefoonstress bestaat uit verschillende dingen, het kan zijn vanuit een gesprek wat u stress geeft of de houding die u heeft tijdens het telefoneren. Door de stress kan het zijn dat gesprekken moeilijker of lastiger gaan.

Hoe kunt u de stress verminderen?

Zelf bellen

Bereid voor u gaat bellen een gesprek voor. Wat wilt u weten of vragen? Wat is uw doel van het gesprek? Hoe meer u het kort op een rijtje zet, zo makkelijker het gesprek verloopt en hoe betere antwoorden u krijgt op uw vragen. Maak direct tijdens het gesprek aantekening van het gesprek, hierdoor blijft u minder lang met het gesprek rondlopen en er over na denken. Vraag altijd nog een keer met wie u gesproken heeft en noteer dit, voor als u terug moet bellen, kunt u direct naar de juiste persoon vragen die er van af weet, dit scheelt een hoop doorverbinden. Na het gesprek bent u meestal een deel vergeten van het gesprek wat misschien wel belangrijk is.

Maak een planning voor de telefoongesprek en voer deze achter elkaar uit. Dit geeft minder stress dan dat u om de zoveel tijd een gesprek voert. Ook gaan de gesprekken vaak beter als u de planning in 1 keer afwerkt. Uit eindelijk bent u minder tijd kwijt aan het bellen. Doordat u het in 1x doet kikt u niet de gehele dag aan tegen de gesprekken die nog moeten, dit geeft meer rust.

Bel instantie in de ochtend, rond openingstijd, dit geeft een goede indruk en laat zien dat u inzet toont om bijvoorbeeld een probleem op te lossen. Vaak bent u in de ochtend meer geconcentreerd dan later op de dag.

Bel hands free door een huistelefoon op speaker te zetten en/of gebruik te maken van een draadloze koptelefoon. Hier door heeft u uw handen vrij en kunt u verder gaan met bijvoorbeeld de was/strijken of het klaar maken van het eten. De oortjes voorkomen dat u last krijgt van uw nek en verkrampt de telefoon klemt tussen uw oor en schouder.

Gebeld worden

Maak een afspraak voor uzelf tot wanneer u de telefoon opneemt bijvoorbeeld tot 20.00 uur. Zo krijgt u hoofd meer rust na deze tijd, doordat u weet dat u geen gesprekken meer hoeft te voeren. Een uitzondering is wel als er iets ernstigs is gebeurt, hiervoor zou u een aparte telefoon kunnen aanschaffen (noodtelefoon). Zo reageert u directer op de nood en niet van ik heb geen zin in een gesprek nu, ach wie zal het nu weer zijn.

Schakel voice mail, whatsapp en andere zaken zoals meldingen Facebook uit. Het ping geluid van een nieuw bericht, laat u direct naar uw telefoon gaan om te kijken wie of wat het is. Het is tijd om uit te rusten van de dag. Als het belangrijk is bellen de personen van zelf nog een keer terug. Heeft u een dag geen tijd om een gesprek aan te nemen, geef dit aan bij de persoon. Geef hierbij ook aan wanneer het u beter uit komt en u meer tijd heeft om het gesprek te voeren.

Vraag personen die u bellen, te bellen met nummer, zodat u direct weet wie er belt. Vaak bellen instanties anoniem, dit kan veel stress geven als u niet weet van te voren wie er belt. De kans is groter dat de telefoon dan niet word opgenomen.

Andere opties

Is het soms lastig om een gesprek te voeren of om de informatie te onthouden? Vraag of ze voor u de belangrijke punten willen mailen of voer het gesprek per mail, zodat u alle informatie nog een keer rustig kan nalezen. Zo heeft u toch alle informatie die u moeten weten en kunt u hierna handelen.

Heeft u dagelijks of zeer regelmatig stress en wilt u dit graag verbeteren? De stresscoach kan u helpen om met minder stress door het leven te gaan met enkele simpele stappen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.