Hoe kan ik omgaan met het gedrag van medebewoners?

Wat is het?

In de eerste dagen van een opname is een persoon niet zich zelf. Er is veel gebeurt in de dagen voor de opname. Er is een crisis, een rechtszaak, opname, in eens met 24 andere personen, allemaal lastige momenten die nog verwerkt moeten worden. na een paar dagen op de afdeling vind een persoon zijn rust op de afdeling en veranderd vaak het gedrag.

Iedereen op de afdeling op zowel HC als IC heeft zijn eigen problematiek en en eigen gewoonte. Dit kan soms zorgen voor escalaties of frustraties. Veelal word er gepraat uit emoties of gevoel en is het niet zo bedoelt of heeft het geen betrekking op u.

Het gedrag van een persoon komt vaak voort uit de psychische problematiek van de persoon, die hier geen weg in weet te vinden. Ook door medicatie kan het gedrag veranderen naast snel prikkelbaar of snel in emoties of juist erg afwezig.

Omdat het HC of Ic afdeling is kan er elk moment van de dag iets gebeuren zomaar uit het niets. Op de afdelingen is het vaker stressvol en onrustig door de vele wissels op de afdeling. hierdoor lopen ook vaker de emoties hoog op. Wanneer emoties te hoog oplopen is het schreeuwen, ruzie of word er gegooid met spullen. Voor de begeleiding is dit onmogelijk te voorkomen.

Zo begint u:

Stap 1 Maak contacten met de personen. Door alleen te zijn is een opname zwaar lastig en moeilijk. Vind u weg om met de medebewoners overweg te kunnen.

  • Zie het als een plek met veel ervaringsdeskundige om u heen, ze kennen de problemen en weten hoe u zich voelt.
  • Ga samen even buiten de afdeling een wandeling maken en motiveer elkaar door de lastige tijd heen.

Stap 2 Maak de punten van frustratie bespreekbaar met de persoon eventueel met hulp van de begeleiders. Alleen door het bespreekbaar te maken kan het veranderen.

  • Wat vind u niet leuk wat er is gezegd? Hoe zou de persoon dit anders kunnen doen? Hoe zou u het graag willen dat de persoon met u omgaat?
  • Maak een plan hoe u met het lastige gedrag van een persoon omgaat. Wat gaat u doen als een persoon zo doet?

Stap 3 Trek u niet te veel aan wat andere zeggen of vertellen. Loop weg als emoties of gevoelens te hoog oplopen of als u zich gefrustreerd gaat voelen.

  • Krop nare gebeurtenissen niet te veel op en maak ze bespreekbaar.
  • U zit er voor u zelf om te werken aan herstel, door bezig te zijn met hoe andere over u denken komt u niet toe an herstel.

Stap 4 Observeer personen hun gedrag en uitingen en negeer mensen met wie u geen contact wilt. Vaak zegt het eerste gevoel bij een persoon genoeg. Door enige dagen te observeren weet u welke personen bij u passen en met wie u wilt omgaan.

Stap 5 Merk u dat er frustraties zijn, ga naar een andere plek. Wacht niet af want vaak gebeurt er dan ook iets. Roep hulp in van de begeleiding als u het niet vertrouwd. Kom later weer terug.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u goed beeld van hoe u met het gedrag van een andere persoon kunt omgaan tijdens de opname.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.