Hoe kan ik nare gebeurtenissen een plaats geven?

Wat is het?

Herbelevingen aan nare gebeurtenissen zijn vaak gebeurtenissen die niet zijn verwerkt, waar u dagelijks over piekert en vaak overdenkt. De gedachten zijn veelal op de voorgrond aanwezig en kunnen het dagelijks leven beïnvloeden.

Nare gedachten is vaak lastig om een plek te geven en er rust in te vinden. het lange tijd nodig het te verwerken. Het is niet een kwestie van loslaten omdat het vaak terugkomende gedachten zijn aan de gebeurtenis.

Bij erge zaken word er vaak gesproken over een trauma. Want u deze herbeleeft, spreekt u over een PTSS. Deze kunt u niet zelf alleen oplossen of verwerken. Hiervoor heeft u een trauma behandeling nodig die u trauma minder op de voorgrond kan plaatsen waardoor het trauma minder aanwezig is. Hierdoor kunt u het makkelijker verwerken en loslaten.

Zo begint u:

Stap 1 Er is geen vaste manier om nare gebeurtenissen te verwerken of los te lasten. Het is verschillend per persoon. Voor sommige mensen kan het helpen om iets te verbranden wat hun doet denken aan de gebeurtenis. Voor andere kan het helpen de gebeurtenis op te schrijven. Voor andere kan het helpen een gedachten kistje te maken waar het moment in word opgesloten.

  • Om het trauma te verwerken kunt het trauma opschrijven ook wel van u afschrijven. Door de gedachten aan het moment van u af te schrijven krijgt u meer rust in uw hoofd.
  • De manier die voor u werkt is een kwestie van veel dingen uitproberen zoals afleiding zoeken of van u afschrijven. Maak een plan hoe u het wilt gaan aanpakken en wat u hiervoor nodig heeft. Bespreek dit eventueel met naasten.

Stap 2 praat over de situatie met hulpverleners, zij kunnen u begeleiden in het verwerken van de gebeurtenissen. Door er niet over te praten en te zwijgen, kropt u het op en word het een groter trauma. Meld u aan bij de GGZ voor een EMDR behandeling om het trauma te verwerken.

  • Praat met familie of vrienden over de herbelevingen die u heeft, zijn kunnen u ondersteunen op de moeilijke momenten. Door er over te praten verwerkt u een deel van de gebeurtenissen. Vraag wat u naasten kunnen doen voor u. Wat zou u graag willen?

Stap 3 Ken en herken de signalen van een herbeleving. Hoe voelt u zich voor de herbeleving? Waaraan kunt u deze herkennen? Hoe voelt u zich erna? Kunt u zelf uit de herbeleving komen? Als u de stappen weet kunt u de herbeleving met stapjes eerder stoppen door u zinnen te verzetten door te sporten of iets rustgevend te gaan doen.

Stap 4 Wat maakt de gebeurtenis zo zwaar voor u? Waar heeft u het meest last van? Als u het een cijfer mag geven wat zou u kiezen tussen 1 en 5 met 1 weinig last en 5 veel last? wat is ervoor nodig 1 cijfer te zaken? Hoe kunt u dit bereiken? Welke hulp heeft u hierbij nodig?

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel heeft u een duidelijk beeld hoe u met herbelevingen kunt omgaan.

Tips:

  • Probeer zo min mogelijk plekken te vermijden, maar de rust te zoeken op lastige plekken. Bedenk wat u hiervoor nodig heeft.
  • trauma’s komt vaak door dingen die zijn aangedaan, geef u zelf niet de schuld van de situatie, hierdoor maakt u het trauma groter en krijgt u meer problematiek
  • Wees u bewust dat het een herbeleving is van het verleden en niet in het hier en nu.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.