Hoe herkend u een persoon met geldzorgen

Hoe herkend u een persoon met geldzorgen? Hoe veranderd het gedrag van de persoon? Welke signalen heeft u om aan te nemen dat de persoon geldzorgen heeft? Heeft de werknemer stemmingswisselingen of een verminderde emotiecontrole?

  1. De persoon heeft meer last van stress of onrustig gedrag. Het gedrag veranderd aan de hand van de ernst van de financiële problemen. Dit kan zich uiten in druk gedrag alsof de persoon adhd heeft of de persoon is juist meer op de achtergrond en trek zich meer terug uit gesprekken.
  2. De persoon gaat vaker zaken vergeten en vind het lastig zich te houden aan de gemaakte afspraken om bijvoorbeeld op tijd aanwezig te zijn.  In het werk zitten vaker of meer fouten.
  3. Meer moeite met zich te concentreren en hierdoor meer moeite met lezen, schrijven of telefonisch contact. Door de geldzorgen slaapt de persoon minder goed en is overdag op het werk meer vermoeid.
  4. Minder overzicht over het plannen van taken in het dagelijks leven en op het werk, hierdoor is het werk minder georganiseerd.
  5. De persoon meld zich vaker ziek met reden stress/hoofdpijn, griep. De verschijnselen van burn-out klachten.
  6. Voorschot vragen op loon of vakantiegeld. Bij collega’s vragen om geld te kunnen lenen. Of vaker overwerken en extra uren maken.
  7. Lunch in de kantine , word eten meenemen of maaltijden overslaan
  8. Bij beginnende geldzorgen zal de persoon het eerst ontkennen dat het geldzorgen heeft en kan het makkelijk zelf oplossen. De persoon ontkent het probleem en de oorzaak hiervan en neemt vaak een afwachtende houding aan.
  9. Uitstelgedrag

Stap 10 Gezinnen met financiële zorgen sluiten vaak hun ogen voor de werkelijkheid en krijgen veel klappen te verwerken. Dit kan komen door schaamte, heel veel mensen schamen zich voor deze problemen, omdat men denkt dat de buitenwereld er vanuit gaat dat u zelf de veroorzaker bent. Het is een soort van “taboe”om over schulden te praten. Ze bereiken daar weer mee dat ze dieper in de problemen komen.

    null
  • Gezinnen met financiële zorgen sluiten vaak hun ogen voor de werkelijkheid en krijgen veel klappen te verwerken. Dit kan komen door schaamte, heel veel mensen schamen zich voor deze problemen, omdat men denkt dat de buitenwereld er vanuit gaat dat u zelf de veroorzaker bent. Het is een soort van “taboe”om over schulden te praten. Ze bereiken daar weer mee dat ze dieper in de problemen komen.
  • Probeer ten alle tijden iemand te vinden die u vertrouwde om toch over uw schulden te praten en zoek hulp bij beginnende  schulden. Voor u het weet ziet u door de bomen het bos  niet meer. Gooit u de handdoek in de ring, of staat u op en gaat u er iets aan doen?

Stap 11 Door onvoldoende besef van een zwakkere positie en het gebrek aan het financiële overzicht kunnen schulden ontstaan. Hierdoor word er vaak meer geld uitgegeven dan dat er binnenkomt en vaak aan dingen die niet noodzakelijk zijn.

Stap 12 Financiële problemen en schulden veroorzaken stress en gevoelens van eenzaamheid. Het zorgt voor spanning bij de dagelijkse boodschappen, energierekening, telefoonrekening, hypotheek of huur die niet betaald kunnen worden. Stress kan leiden tot gewichtstoename door stresseten of juist tot gewichtsafname door geen trek in eten en uw gezondheid in het algemeen verergeren door bijvoorbeeld een depressie. Als u gezond eet worden de vitaminen en voedingsstoffen die stress uit uw lichaam zuigt opnieuw aangevuld. De financiële problemen kunnen er voor zorgen dat u slaapgebrek krijgt door het vele piekeren hoe u de situatie kunt oplossen. Hierdoor ontstaat een chronisch gebrek aan slaap, dit leidt weer tot fysieke en psychische klachten, waardoor u in een vicieuze cirkel komt die erg moeilijk te doorbreken is.

Stap 13 Geldzorgen zijn een gevoelig onderwerp omdat het een schaars productie en omdat de wensen en behoefte verschillen. Regelmatige ruzies over het bestedingspatroon komen voor bij 57% van de stellen. Door het gesprek aan te gaan over uw financiële ergernissen, kunt u het patroon van ruzies over geldzaken doorbreken. Wanneer het gesprek in een discussie uitloopt besteed hier maximaal 15 minuten en ga weer terug naar het onderwerp. Vertel elkaar nu welk financiële gedrag u in uw partner waardeert.

Stap 14 Wat heeft u nodig om grip te krijgen op uw financiële problemen? Wanneer u een antwoord heeft op de vraag neem dan direct actie en maak een plan hoe u dit voor elkaar kunt krijgen. Het focussen op wat u onder controle kan krijgen, is een goede manier om met stress om te gaan. In een stress situatie is actieve lichaamsbeweging belangrijk, door een uurtje te gaan wandelen of te sporten verminderd de stress en verbeterd het humeur. Om de stress even te ontlopen kunt u via you-tube een yoga oefening opzoeken en een 1/2 uur uitproberen. Na regelmatig de oefening te herhalen merk u dat de stress steeds sneller zal af nemen. Veel producten heeft u ooit een keer gekocht en blijven liggen in de kast dit zijn impulsaankopen. Zorg dat uw impulsaankopen weer worden opgeruimd dit zorg voor meer rust.

Stap 15

  • Matige kinderarmoede betekent dat er wel genoeg geld is om de vaste kosten en voedsel te betalen maar er niet genoeg geld is voor extra speelgoed of kleren.
  • Ernstige kinderarmoede betekent dat er niet genoeg geld is voor kleren en speelgoed, maar genoeg geld voor 1 maaltijd per dag.
  • Extreme kinderarmoede betekent dat er beperkte toegang is tot (proper) water, geen kleren of speelgoed, onvoldoende eten.