Het slechte nieuws melden aan kinderen

stap 1: meedelen van het slechte nieuws. Het brengen van het nieuws en het uitspreken hiervan kan een opluchting zijn en hierdoor kan de situatie beter worden begrepen.

  • Van uitstel komt afstel’. Praten over allerlei niet relevante zaken. Het niet durven zeggen. Om het onderwerp heen draaien. wachten op het goede moment, die eigenlijk nooit komt. Wacht niet te lang met het brengen van het nieuws. Door het te laten wachten kropt u het op, krijgt u meer stress en gaat u er steeds meer tegen opzien om het te vertellen, wat het alleen maar moeilijker maakt.
  • Ongepland. Een ‘ongepland’ slecht-nieuwsgesprek aangaan met uw kind.een kind is niet voorbereid waardoor het kan dat het kind stil valt niks weet te zeggen en net met de situatie weet om te gaan. door niet een tijd en datum te plannen is het voor uw kind erg onverwachts. Wanneer u vandaag het nieuws hoort, vertel nog niks direct en laat het eerst bij u zelf even zinken, pas de volgende dag kunt u het gesprek aangaan met uw kind.
  • Verbeteren van het slechte nieuws. Het in werkelijkheid mooier willen maken dan het is. De boodschap beter maken dan het is. Het slechte nieuws met zeer veel niet feitelijk zaken vertellen.. Het proberen goed te praten van een gebeurtenis. Het is gebeurt zoals het gebeurt is de feiten kunt u niet veranderen. Alleen door open en eerlijk te zijn over de feiten kunt u het goed verwerken.
  • Verontschuldigen: ‘Ik kan er ook niets aan doen’. Dit geef niet aan dat u de situatie begrijpt en begrip heeft voor de gedachten en emoties van uw kind. Laat dit zoveel mogelijk achter wegen. Het doet erop het moment niet toe wie of wat er iets aan kan doen, het gaat erom hoe u met de situatie kunt omgaan en hoe u het in de toekomst kan voorkomen.
  • Zelf oplossen. Wel aanwijzingen geven, maar het slechte nieuws niet meedelen. Dat u kind zelf achter de waarheid moet komen. Door u ervan afmaken zoals bijvoorbeeld het vertellen en uw kind de oplossing laten zoeken voor gedachten en gevoelens. Hierdoor legt u het probleem bij uw kind. Het kind voelt zich net gehoord en begrepen en krijgt hierdoor een verminderd vertrouwen in personen om het kind heen en minder zelfvertrouwen in zichzelf.

stap 2: opvangen van reacties en emoties. Wees voorbereid op gedachten emoties en gevoelens van de andere persoon. Bedenk u de ergste situatie die u zou kunnen overkomen en hoe u dan zou reageren. Houd uw eigen emoties en gevoelens onder controle. Hoe meer u de controle heeft over heeft over uw zelf en de gebeurtenis hoe meer rust u uitstraalt wat het makkelijker maakt voor uw kind.

  • Laat u niet leiden door het nieuws of de gebeurtenis en neem op tijd afstaand van het nieuws, laat het nieuws u niet belemmeren in het dagelijkse leven. Krop uw gevoelens over de gebeurtenis niet op en deel uw gedachten zoveel mogelijk met personen die belangrijk voor u zijn. Begin met het maken van een dagboek om uw gedachten van u af te schrijven.
  • Door er eindeloos over te blijven praten, valt u veel in herhaling en dit heeft weinig zin. Ken uw grenzen wanneer het genoeg is om het erover te hebben. Door lang door te gaan kan het zijn dat het erger word dan het was.  De gedachten worden steeds opnieuw geprikkeld en u denkt er steeds over na. Door het met rust te laten kunt u de gedachten los laten en deze gedachten een plek geven zodat ze niet meer zo aanwezig zijn.
  • Blijf positief denken en zoek afleiding op moeilijke momenten. Neem voldoende tijd om te slapen, te rusten, na te denken en bij belangrijke personen te zijn.  Wees duidelijk en eerlijk tegenover deze personen over u behoeften, vertel wat u wensen zijn.

stap 3: noemen van feiten, redenen en motieven. Bedenk u zoveel mogelijk redenen waarom het zo is gegaan als het is gegaan, blijf hierbij bij de feiten zoals deze gebeurt zijn. Wat wilt u doen met deze feiten, wat wilt u bereiken door de feiten aan een ander te vertellen? Stel u de vragen waarom, waar, wanneer en hoe bij het maken van een duidelijk verhaal. Door bij de feiten te blijven en steeds de waarom vraag te stellen en de vraag hoe op te lossen, blijft een gesprek open en word het minder een discussie.

  • Ga op zoek naar informatie bij het stellen van een diagnose. Zoek antwoorden op de volgende vragen: Wie is krijgen deze diagnose? Wat houd de diagnose in? Hoe komt iemand aan de diagnose? Hoe kan de diagnose behandeld worden? Wat is er te merken aan de persoon?
  • Noteer uw conclusies in het dagboek en maak er een kort verhaal van. Door de vragen te antwoorden kom u achter echte problematiek achter een diagnose, door het kort en bondig op te schrijven kunt u de diagnose makkelijker accepteren.
  • Nodig de persoon uit als u met uw kind in gesprek gaat om uw kind de diagnose te vertellen. Laat uw kind zelf zoveel mogelijk vragen stellen.
  • Vertellen hoe moeilijk u het zelf heeft met het slechte nieuws. Het slechte nieuw is voor het gehele gezin, door uw gedachten en gevoelens bespreekbaar te maken en door het gesprek aan te gaan binnen uw gezin, hoe moeilijk u het vind dat de situatie zo is, krijgt u meer steun uit het gezin en meer begrip en kan er gezocht worden naar oplossingen. Stel uzelf wel een grens over hoeveel en hoe u dit mededeelt.

stap 4: meedenken over de vraag; hoe nu verder? Wat heeft u of uw kind nodig om verandering aan te brengen of om er beter mee over weg te kunnen? Waar zitten de problemen in het verwerken? Wat is het lastige stuk van het verwerken? Door te luisteren naar uw kind kunt u erachter komen hoeveel u kind ermee zit en wat de wensen zijn van uw kind om ermee om te gaan. Bedenk samen meerdere oplossingen voor het probleem en kies er daarna samen een uit die u verder gaat uitwerken.

  • Vind uw kind een programma spannend of eng zet de tv uit en bespreek de gevoelens van uw kind op dat moment. Wat zorgde ervoor dat uw kind zich zo voelde? Wat was de situatie waardoor dit veranderde? Wat zou uw kind de volgende keer kunnen doen om dit minder te laten zijn? Zet een tijdje later opnieuw de film op of het programma aan en kijk samen met uw kind. Bespreek wat u ziet en laat uw kind de gedachten erachter uit leggen. Door het bespreekbaar te maken kan uw kind over de gedachten heen komen en het als minder erg ervaren.
  • Kijk een week geen nieuws. Het nieuws of praat programma’s kan een grote inpakt hebben op uw gedachten, gevoelens en emoties. Door regelmatig slecht nieuws kan het zijn dat uw gedachten uw stemming bepalen, als dit zo is, stop voor een week met het kijken van het nieuws. Na een paar dagen zult u merken dat het een stuk beter gaat.
  • Vraag andere ouders hoe zij dit aan pakken, zoek op het internet naar lotgenoten met dezelfde vragen.Er zijn vele ouders met hetzelfde probleem u bent niet de enige. Door het bespreekbaar te maken op school of bij het cjg kunt u werken aan een oplossing. Door het blijven bedenken van oplossingen voor uw kind en u te verplaatsen in het kind weet u wat u nodig heeft om de juiste oplossing te vinden voor uw kind. Vraag meer informatie bij uw CJG of kijk op de website van GGZ.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.