Het aanleren van een nieuw voedingspatroon

Wat is het?

Het aanleren van een gezond voedingspatroon

Waarom eet u eigenlijk? Vaak eten we uit gewoonte, automatisme, gezelligheid, omdat het er is, omdat het kan, om emotie is weg te eten. Voeding heeft u dagelijks nodig, als moter van het lichaam, zonder voeding functioneert u lichaam zich niet of minder goed. Door uw voeding dagelijks bij te houden krijgt u een overzicht van uw voedingspatroon en word u bewust van het gene wat u eet.

Het lichaam geeft u dagelijks signalen bijvoorbeeld bij het gevoel van honger of trek, uw maag gaat knorren en uw weet dat u eigenlijk te laat bent met eten en uw actie is om te gaan eten of uw krijgt meer last van hoofdpijn of voelt zich duizelig en gaat eten waardoor de klachten verminderen. Deze signalen zijn waarschuwingen van het lichaam  dat u actie moet ondernemen het lichaam heeft iets nodig: Namelijk voedingsstoffen. Vraag u lichaam om voeding, dan geeft u uw lichaam voeding, let op de grote van de portie en op het gene wat u eet.

Een basis voedingspatroon voldoet aan een aantal dingen namelijk: Eet 5 kleinere maaltijden op een dag. Eet minimaal 2 ons groente en 2 stuks fruit. 4-5 bruine volkoren boterhammen. 4 – 5 opscheplepels volkoren graanproducten of 4-5 aardappels. 1 portie vis, peulvruchten, vlees. 25 gram ongezouten noten. 2 – 3 porties zuivel. 40 gram kaas. 40 gram smeer en bereidingsvetten. 1,5 – 2 liter water.

Een goed voedingsschema:  7:00 – Ontbijt – 350 calorieën. 9:30 – Snack – 200 calorieën. 12:00 – Lunch – 350 calorieën. 15:00 – Snack – 200 calorieën. 18:00 – Avondeten – 350 calorieën. 20:30 – Shake voor trainen – 225 calorieën. 22:30 – Late night snack, kwark – 250 calorieën

Het aanleren van een nieuw voedingspatroon leert u niet in 1 dag of omdat u het 1x heeft geprobeerd. Door eerst te onderzoeken welke gewoonte u heeft en waarom de gewoonte een gewoonte is, hoe vertaald u gewoonte zich in uw gedrag, kunt u beginnen met het veranderen van de gewoonte.

Zo begint u:

Stap 1 Door te luisteren naar het lichaam en te reageren wanneer het een signaal geeft kunt u een patroon aan leren in uw voeding. Door te luisteren herkend en erkent u de signalen en weet u hoe u moet reageren op het signaal, Om een verandering in te zetten is het belangrijk dat u zich bewust bent van het genen dat moet veranderen om het een gezonde levensstijl te maken.

Stap 2 Maak een overzicht van uw eet gewoontes, waarom eet u? wat zijn uw gewoontes? Hoe vaak komt deze gewoonte voor? Welke gewoonte wilt u aanpakken?

  • Begin met 1 van de gewoonte aan te pakken, pas wanneer deze is veranderd en het gaat goed kunt u er een nieuwe oude gewoonte bij pakken.

Stap 3 Doorloop het proces stap voor stap en doe het rustig aan, geeft uw lichaam de tijd te wennen aan een nieuwe gewoonte. Het kan enige tijd duren voordat u het nieuwe patroon onder de knie heeft

  • Maak uw eigen gezonde voedingsschema en maak het u eigen
  • Begin met het maken van uw eigen voedingsdagboek met alle up en down
  • u zult nog regelmatig terugvallen in gewoonte, maar blijf positief en probeer het de dag erna opnieuw.

Stap 4 koop geen ongezonde snoep producten, maar kies bewust voor gezond. Kom in beweging en wees dagelijks actief.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld hoe u een basis kunt maken van het aanleren van een nieuw voedingspatroon.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.