herbelevingsschema

Een herbeleving komt vaak voor bij personen met PTSS, het is een filmpje en of foto die in de dachten worden afgespeeld en de persoon ervaart hetzelfde als de situatie toen. Een herbeleving krijgt u na een nare gebeurtenis. Het schema is gemaakt voor mensen die last hebben en/of voor de twijfelaars van herbelevingen. Het schema geeft u inzicht in de filmpjes en hoe u hiermee kunt om gaan.

Hoe vaak houd ik het schema bij? Als u herbelevingen heeft is het aan te raken dit dagelijks bij te houden, om u bewust te zijn dat het herbelevingen zijn en dit niet het hier en nu is. Door het verschil te weten en te ervaren worden de filmpjes minder ernstig.

Hoe werkt het schema? Het schema kunt u wekelijks uitprinten en in een schrift of map bij elkaar bewaren, zodat u een overzicht heeft van een lange tijd en u de problematiek kan vergelijken met andere weken. Zo weet u of het beter gaat en wat de vorderingen zijn of waar nog extra aandacht aan moet worden besteed. Vooral in het begin kunnen herbelevingen er en zwaar zijn. Het is daarom ook belangrijk bij te houden hoeveel herbelevingen u heeft gehad en hoe erg deze waren. Voor herbelevingen zijn oplossingen, om ze minder heftig te laten zijn, heeft u ze gevonden?

Aantal = Hoeveel herbelevingen had u vandaag? Kunt u de hele beleving nog herinneren?

Trigger = Weet u wat er gebeurde voordat u dit kreeg? Was er iets gebeurt, of rook u iets?

Oplossing = Hoe bent u uit de herbeleving gekomen? Wat heeft u eraan gedaan? Heeft u gebruik gemaakt van het afleidingsschema en gezorgd voor ontspanning ?

Bedenk een manier hoe u het beste met het trauma om kan gaan, door te blijven zitten word het trauma groter door het herhalen van de situatie. Als u last krijgt van uw trauma, gaat u bijvoorbeeld schoonmaken, naar de sportschool of een uur hard fietsen. Als u weet wat u kan doen voordat uw trauma hoog opspeelt, kunt u veel leed voorkomen.

Houd een trauma dagboek bij. Schrijf u trauma zo uitgebreid mogelijk op, hiermee verwerkt u gelijk het gehele trauma, door het op te schrijven kunt u het trauma van u afschrijven.Schrijf dagelijks op waar u last van heeft, wat zijn de signalen? Door het bijhouden van uw trauma krijgt u meer inzicht in het trauma en de problematiek erachter. Door het overzichtelijk op te schrijven kunt u het makkelijk vergelijke met een eerdere week en kunt u zien of het beter of slechter gaat. Het verslag kunt u meenemen voor een aangifte of voor een behandeling, waardoor de hulp beter kan aansluiten.

Schrijf voor een week de herbelevingen op, hierdoor kan u een overzicht maken van wanneer en hoe vaak u de herbelevingen heeft. Wanneer u weet, wanneer u dit krijgt kunt u kijken of u de herbelevingen kan voorkomen, door te letten op wat u triggerd. Als u deze triggers wegneemt en hiermee voorkomt dat u een bui krijgt en ze vervangt voor iets positief zullen de herbelevingen minder zijn. Plaats in uw gedachten iets positiefs over trauma’s. Neem de signalenlijstjes als onderwerpen, zo komt u er achter waar de problemen liggen en waar oplossingen voor gezocht moet worden. Neem dit lijstje mee naar uw behandelaar zodat uw behandelaar een goed overzicht hoe vaak het voorkomt zodat hij een goed oordeel kan maken.

Wat maakt dat deze prikkel zo aanwezig is? Hoe kunt u deze minder aanwezig laten, wat is hiervoor nodig? Waaruit bestaat een bui voor u? Komt een stress bui op zetten? Hoe voelt dit, voel u lichaam tinkelen of veranderd u gedrag? Heeft u veel last van gevoelens of word u woedend? En wat maakt het dat het zo hoog oploopt? Prikkels die u dagelijks merkt zijn …… en u ervaart …….. gevoel en ik wil graag ….. Houd het trigger schema bij.

Wanneer heeft u stress, angst, paniek? Wanneer u onverwacht bezoek krijgt of wanneer veel gebeurt in 1 keer? Hoe kunt u de stress oplossen? Welk cijfer zou u de stress geven van 1-5? Waarom is het 3 en geen 2 beter of 4 slechter wat maakt het verschil? Wat is daarvoor nodig? Ik heb stress, dan ga ik …….. doen en daarmee maak ik een doel om volgende maand …… gedaan te hebben. Ik wil dit doel graag behalen daarom zal ik ….. Houd het stressschema bij en angst schema en bg schema en algemeen schema.

Wanneer u niks doet aan de herbeleving kunt u er in blijven hangen en kan u er zo een aantal uren in zitten. Om dit te voorkomen kunt u een lijstje maken met alternatieve zaken die u kunt gaan doen op zo’n moment. Door te gaan zitten, word de herbeleving niet beter, door te bewegen en uw zinnen te verzetten, komt u weer van de herbeleving af. Maak het lijstje met 10 punten en hang deze op een duidelijke zichtbare plek. Maak u zelf bewust van de herbelevingen zodat u deze kunt tackelen voordat ze heftig zijn.

 

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.