Herbeleving zelftest

Herbeleving zelftest

Aan de hand van 14 vragen, kunt u er achter komen of u een herbeleving heeft. De herbeleving zelftest geeft u inzicht, in uw gedachten en beleving over een gebeurtenis of herinnering, die u de afgelopen week terugkerend gevoelt of opgemerkt heeft. Door een overzicht te maken van de gebeurtenis, krijgt u een duidelijk beeld van de problematiek en kunt u gerichter zoeken naar de juiste ondersteuning.

De test is gemaakt voor iedereen die iets naars, gevaarlijks, bedreigend, heeft mee gemaakt. De herbeleving zelftest is voor professionals, hulpverleners en burgers te gebruiken.

Als u op 5 of meer vragen met ja kan beantwoorden, dan heeft u mogelijk last van een herbeleving. Het is belangrijk u dit verder laat onderzoeken. Print deze pagina uit en neem deze mee, naar uw huisarts en vraag een verwijzing voor ondersteuning.

Gedrag

  1. Bent u in het algemeen, meer angstig of bang?
  2. Heeft u iets naars mee gemaakt?
  3. Slaap u minder goed en/of heeft u last van nachtmerries? Heeft u slaapproblematiek?
  4. Trek u zich meer terug in een rustige ruimte? Vermijd u plekken en/of personen?

Gedachten

  1. Ziet u steeds een herhalend filmpje?
  2. Is het filmpje net zolang als toen de gebeurtenis?
  3. Ziet u dit filmpje dagelijks of meerdere keren op een dag?
  4. Komt deze film te pas en te onpas, in uw gedachten?
  5. Kunt u dit filmpje niet zelf stopzetten?
  6. Is dit filmpje net echt of u het opnieuw beleeft?
  7. Word u door iets anders, herinnerd aan de gebeurtenis, waardoor u het filmpje ziet?

Gevoel

  1. Voelt u zich naar, vervelend of angstig na het filmpje?
  2. Heeft u hetzelfde gevoel als tijdens het moment zelf?
  3. Gaat u tijdens het filmpje erg zweten, trillen of word u ademhaling sneller?

Het is mogelijk om bij kleine schokkende gebeurtenissen van de PTSS af te komen, maar bij een complexe of een chronische PTSS is dit niet mogelijk, hier word gewerkt aan het stabiliseren en het verminderen van de stress en andere klachten. Er word geprobeerd het dagelijks leven zoveel mogelijk aangenaam te maken.

Om te leren omgaan met uw PTSS zijn een aantal zaken belangrijk namelijk,

  1. het signaleren, herkennen en erkennen van emoties, gevoelens en triggers = zie lange termijn PTSS en trigger schema
  2. om leren gaan met angst, paniek, stress, gevoelens en emoties = zie zelftest
  3. voor afleiding zorgen en zoeken = zie afleidingsschema

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *