Wat is het?
Voor sommige doelgroepen kan het lastig zijn om een digitale administratie bij te houden. Het lijkt moeilijker dan u denkt. Het is belangrijk om een balans aan te brengen in taken die moeten worden geregeld. Door het bijhouden van overzichten verliest u minder snel de balans. Een digitale administratie is niet anders dan de administratie via de post. Voor het bijhouden van een digitale heeft u niet zoveel kennis nodig. Het is goed lezen wat u moet doen.
Hoe krijgt u de administratie weer op orde?
Een goede digitale administratie en gewone administratie begint met een planning en het aan brengen van structuur en duidelijkheid voor uw zelf. Wanneer u de administratie bijhoud ben u er niet veel tijd aan kwijt. Hoe langer u het niet bijhoud hoe meer werk het is en hoe groter de kans op problemen.
- Begin met het aanmaken van een apart email adres voor al u digitale financiële post. Gebruik dit email adres alleen hiervoor. Zo is uw privé post gescheiden van uw financiën.
- Bewaar alle financiële administratie op dezelfde manier als via de post. Maak voor alle bedrijven mappen aan en zodra een rekening is betaald plaatst u de mail in de juiste map.
- Bekijk direct de mails die binnenkomen en neem de actie die nodig is. Open dagelijks uw mail om te kijken of u nog mails heeft gehad. Doe dit ook met de post die binnenkomt.
- Plan een vaste dag in om de administratie van de vaste lasten te betalen en de administratie bij te werken. Vaste lasten = vaste dag.
- Houd wekelijks bij welke rekeningen zijn betaald en welke nog moeten. Bent u bang ze te vergeten schrijf het op in uw agenda of hang een overzicht op een plek waar u regelmatig langsloopt.
- Maak overzichten van inkomsten en uitgaven en bekijk welke abonnementen belangrijk zijn en welke kunnen worden opgezegd.
- Bekijk maandelijks de rekening die u samen heeft met een partner. Bespreek samen de situatie en neem actie waar nodig.
- Kunt u een keer niet voldoen zoals bijvoorbeeld servicekosten of eigen risico? Bel direct het bedrijf op de dag dat u een rekening binnen krijgt, leg de situatie uit en spreek een betalingsregeling af. Zo laat u zien dat u wel wilt betalen en werkt een bedrijf sneller mee. Wacht niet op de herinnering die is hoger. Negeer de rekening niet dit helpt niet, hij moet toch betaald worden.
- Wacht niet met het vragen van hulp, lukt het minder goed neem direct actie en wacht niet af, hier krijgt u meer problematiek van. Het is geen schande om hulp te vragen bij iets wat minder goed gaat, u hoeft zich hier niet voor te schamen. Juist door hulp te vragen werkt u aan een oplossing.
