Heeft u het gevoel de controle te verliezen over uw digitale financiën?

Wat is het?

Voor sommige doelgroepen kan het lastig zijn om een digitale administratie bij te houden. Het lijkt moeilijker dan u denkt. Het is belangrijk om een balans aan te brengen in taken die moeten worden geregeld. Door het bijhouden van overzichten verliest u minder snel de balans. Een digitale administratie is niet anders dan de administratie via de post. Voor het bijhouden van een digitale heeft u niet zoveel kennis nodig. Het is goed lezen wat u moet doen.

Hoe krijgt u de administratie weer op orde?

Een goede digitale administratie en gewone administratie begint met een planning en het aan brengen van structuur en duidelijkheid voor uw zelf. Wanneer u de administratie bijhoud ben u er niet veel tijd aan kwijt. Hoe langer u het niet bijhoud hoe meer werk het is en hoe groter de kans op problemen.

  1. Begin met het aanmaken van een apart email adres voor al u digitale financiële post. Gebruik dit email adres alleen hiervoor. Zo is uw privé post gescheiden van uw financiën.
  2. Bewaar alle financiële administratie op dezelfde manier als via de post. Maak voor alle bedrijven mappen aan en zodra een rekening is betaald plaatst u de mail in de juiste map.
  3. Bekijk direct de mails die binnenkomen en neem de actie die nodig is. Open dagelijks uw mail om te kijken of u nog mails heeft gehad. Doe dit ook met de post die binnenkomt.
  4. Plan een vaste dag in om de administratie van de vaste lasten te betalen en de administratie bij te werken. Vaste lasten = vaste dag.
  5. Houd wekelijks bij welke rekeningen zijn betaald en welke nog moeten. Bent u bang ze te vergeten schrijf het op in uw agenda of hang een overzicht op een plek waar u regelmatig langsloopt.
  6. Maak overzichten van inkomsten en uitgaven en bekijk welke abonnementen belangrijk zijn en welke kunnen worden opgezegd.
  7. Bekijk maandelijks de rekening die u samen heeft met een partner. Bespreek samen de situatie en neem actie waar nodig.
  8. Kunt u een keer niet voldoen zoals bijvoorbeeld servicekosten of eigen risico? Bel direct het bedrijf op de dag dat u een rekening binnen krijgt, leg de situatie uit en spreek een betalingsregeling af. Zo laat u zien dat u wel wilt betalen en werkt een bedrijf sneller mee. Wacht niet op de herinnering die is hoger. Negeer de rekening niet dit helpt niet, hij moet toch betaald worden.
  9. Wacht niet met het vragen van hulp, lukt het minder goed neem direct actie en wacht niet af, hier krijgt u meer problematiek van. Het is geen schande om hulp te vragen bij iets wat minder goed gaat, u hoeft zich hier niet voor te schamen. Juist door hulp te vragen werkt u aan een oplossing.

Boekhouder ilona is een gediplomeerd boekhouder sinds 2011. Op deze website blogt ze over hoe u de financiën op orde kunt brengen en houden. Een overzichtelijke administratie is onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond leven. De ervaringen en kennis worden gedeeld aan de hand blog artikelen. Daarnaast staat soebar.nl voor schuldpreventie. De doelgroep van de website is gericht op gezinnen met een minimum inkomen.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.