Groepstherapie

1 Wat is het?

Groepstherapie word meestal ingezet om een persoon meer stabiel te krijgen voor het naar een andere therapie gaat. Veel van de 1 op 1 behandelingen die worden geven kunnen ook in een groep plaats vinden. In een groep zitten ongeveer 10 personen en een begeleider. De gesprekken over uw psychische problematiek in een groep met lotgenoten, geeft vaak veel erkenning. Groepstherapie is vaak 1 of 2 keer per week. In een groep is geen psycholoog of psychiater aanwezig.

De personen in een gespreksgroep heeft u niet voor het kiezen, het kan dus zijn dat er geen klik is met de groep. De personen in de groep hebben allemaal soort gelijke problematiek en zijn er allemaal met het doel te herstellen. Dit zal bij de ene sneller gaan als bij de ander. Soms wisselen groepen met regelmaat, bij andere instanties is de groep wat langer.

Het beginnen in een gespreksgroep kan via een verwijzing van de behandelaar. Deze kan alleen gesprekstherapie voorschrijven of psychotherapie. Hierbij word er gewerkt aan het verbeteren van patronen.

2 herkennen

  • Tijdens groepstherapie, onder vrienden, familie of op werk kan soms te veel zijn. Hoe kunt hier uw grens in aangeven en u zelf “stoppen”?
  • Wat wilt u delen met de wereld en waarom? Waarom wilt u foto delen of informatie delen? Wat kunnen de gevolgen zijn van het delen?
  • Informatie / levensverhaal delen in een groep kan vaak erg confronterend zijn en lastig mee om te gaan. De gesprekken komen vaak erg dichtbij. Hoe gaat u om met lastige momenten in een groep? Wat kunt u doen?
  • In een groep kunnen vele stress momenten zitten. Niet elke gespreksgroep is hetzelfde. Vaak ligt het aan de motivatie van andere of een groep loopt of niet. Is een groep stil en praat niet veel, zijn er niet veel diepgaande gesprekken. Een groep die wat opener is heeft dit vaak wel.
  • Het heeft ook veel te maken met de problematiek en de ernst hiervan en hoe personen ermee kunnen omgaan. In het begin van de diagnose is dit vaak lastig, hierdoor kunnen personen in huilbuien uitbarsten.
  • Het gevoel dat u alles heeft. De gesprekken van andere en dit heb ik ook en dat ook en dat ook. Ik ben heel de groep in 1.

3 behandeling

  • Delen is goed om uw mening te geven of te informeren. Door te delen kunt u veel leren. Door kennis door te geven, begint niet iedereen steeds bij A
  • De situatie uitleggen in een groep is erg zwaar en lastig om er de juiste woorden aan te geven. Vaak is het eerst horen van andere makkelijker om zelf ook te beginnen.
  • Maak een plan hoe u u zelf kunt aanleren beter uw grenzen aan te geven in gesprekken of op internet.
  • Wat kunt u delen op het werk over een diagnose? Wat wilt u delen? Welke gevolgen kan het hebben als u hier eerlijk over bent?

4 gevolgen

  • Informatie uit een groep kan een herbeleving of veel stress / onrust oproepen bij de persoon die het hoort. De persoon kan in een bui komen en zijn situatie herbeleven. De situatie kan totaal anders zijn dan de persoon die het verteld heeft meegemaakt. Het zijn vaak een paar woorden uit het verhaal die dit veroorzaken.
  • Emoties en spanningen kunnen hoog oplopen
  • Een een therapie kan het zijn dat het een dag blijft hangen en u loopt te malen over de therapie. Soms kan dit 2 of 3 dagen duren voor het afneemt. Neem op zulke momenten voldoende rust en zorg voor afleiding. Maak het de nieuwe therapie bespreekbaar.
  • Reacties van andere kunnen onzeker maken

5 plan

  1. Wat deel ik wel, wat niet? Maak afspraken met u zelf en stel regels op wat u wel mag delen van u zelf.
  2. Houd voor een week een schema bij hoeveel u deelt en bepaal na een week of dit moet veranderen. Hoe kunt u uw zelf aanleren minder te delen? Wat heeft u hiervoor nodig? Hoe kunt u dit bereiken? Het delen heeft veelal ook te maken met afleiding, hoe meer afleiding hoe minder delen.
  3. Vraag andere personen in de groep hoe zijn dit aanpakken.
  4. Houd bij in een dagboek wat goed ging. Welke punten gingen minder en waar wilt u aan gaan werken? Maak hier kleine doelen van.
  5. Maak aantekeningen in het gesprek die u handig vind om thuis uit te proberen of nog een over na te denken.
  6. Kijk het altijd een aantal gesprekken aan voor u een besluit neemt de groep te verlaten. Niet elke therapie is hetzelfde.