Gezonde broodtrommel

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

Vele broodtrommels worden dagelijks gevuld en vaak met veel suikerhoudende product. Door een broodtrommel die minimal 3 of 4 x per week is gevuld met suikerhoudende producten, heeft een kind een zeer verhoogde kans op overgewicht.

Stap 2 doel

Lees er samen met u kind over hoe u dit het beste kunt aanpakken op het internet. Wat moet er veranderen? Wat heeft u daarvoor nodig? Welke informatie mist u nog? Hoe eerder u begint, hoe sneller u in uw nieuwe ritme zit. Hoe langer u het uitstelt, hoe meer kilo’s erbij komen. Probeer positief te blijven., leer uw slechte eetgewoontes af. Dit is niet makkelijk, maar wel noodzakelijk! Begin met kleine haalbare doelen! Zo blijft u gemotiveerd wanneer u een doel hebt behaald.

Stap 3 Plan maken

Zorg dat een lunch bestaat uit:

  • Volkoren brood, volkoren wraps of volkoren crackers.
  • Mager beleg zoals kipfilet, 30+ kaas, houmous, jam, appelstroop, notenpasta, groentenspread etc.
  • Snack groenten
  • Snack fruit
  • Zuivel zoals halfvolle melk, karnemelk, yoghurt of kwark.

Stap 1 Snij de boterham in verschillende vormen: de ene dag driehoekjes, de volgende dag rechthoeken. Mag het nog gekker? Snij de boterham in ‘frietjes’ of maak er met een omgekeerd glas cirkels van. Er bestaan ook leuke vormpjes voor kinderen. Rol de gewone boterham op in plaats van hem toe te vouwen. – – Draai de rol dan in een kleurrijke servet. Maak een boterham in twee kleuren: smeer een dubbele boterham, kies voor de ene kant bruin of volkorenbrood en voor de andere helft wit brood. Het zorgt voor een leuk effect.

Stap 2 Ga samen met uw kind een broodtrommel kiezen: Eén met bloemetjes, auto’s of met een van zijn of haar helden, of kies een simpele broodtrommel in een mooi kleurtje. Laat uw kind die zelf versieren met speciale stickers of stiften. Kies voor een kleine broodtrommel voor 10 uur en een normale voor de lunch.

Stap 3 Tussendoortjes Om 10 uur word er op de meeste scholen fruit gegeten of op het werk. Neem een aparte broodtrommel of bakje om het fruit dagelijks mee te nemen. Kies voor een stuk fruit of een combinatie, houd bij een combinatie rekening mee dat de smaken door elkaar gaan en met de temperatuur waaronder het bewaard word. In fruit zitten fruitsuiker deze zorgen dat u een energie bootst krijgt, hierna is het makkelijker om u weer te concentreren op uw werk. Plan zoveel mogelijk gezonde tussendoortjes in, in koek zit veel suiker en vetten.

Stap 4 Introduceer fruit op de boterham: Een banaan, aardbeien of gebakken appelen. Leg ook eens een tomaatje of een schijfje komkommer op de boterham. Maak boterhamspiesjes. Snij de boterham in vierkantjes en prik ze op een satéstokje. Tussen elke hap komt een druif of een aperitieftomaatje. Een stuk fruit, stukjes fruit op een spiesje of zelfgemaakte fruitsalade in een goed afgesloten potje. Varieer in beleg. Kies voor een paar schijfjes mozzarella, een sneetje gerookte zalm, een beetje tonijn of platte kaas met radijzen. Geef het beleg eens apart mee in een potje: plattekaas met vers fruit, een blokje hesp of ‘frietjes’ van wortel en komkommer.

Stap 5 De koeken bevatten veel suiker, daarom is het niet verstandig dit dagelijks in grote hoeveelheden te eten.  Neem maximaal 1 koek per dag en zorg ervoor dat de koek vezelrijk is dit is gezonder dan andere koeken en het zorgt ervoor dat uw energiepeil langzaam om hoog gaat. Koop vooral “gezonde” koeken die ongeveer 3g vezels bevat per 100g.

Stap 6 Een broodtrommel met vakverdeling 1 brood 1 fruit of krenten/noten. stop een gevarieerde notenmix in een leuk bakje. Een lekkere notenmix is een mix van bijvoorbeeld pinda’s, amandelen, cashewnoten en walnoten. Kies voor ongezouten noten. Aangevuld met rozijnen en gedroogd fruit zorgt het voor een lekkere energiekick.

Stap 7 Pakjes drinken meegeven aan uw kind naar school is makkelijk, uit de koelkast in de tas, klaar. Maar wat neemt u eigenlijk mee? OP het moment dat u een pakje in uw tas doen kunt u net zo goed een 5-13 suikerklonten in uw tas doen, dit is de hoeveelheid suiker per pakjes. Een pakje drinken kunt u beter allen meenemen voor uitjes en naar werk of school water met een eventueel smaakje.

Het beleg

Smeerkaas wordt vaak gekozen als broodbeleg voor jonge kinderen. Echter is het geen aan te raden keus: smeerkaas bevat te veel zout en is daardoor slecht voor de nieren. Een alternatief: hüttenkase of zuivelspread light.

Jonge kinderen hebben de gezonde vetten uit een margarine extra hard nodig omdat hun hersenen en zenuwstelsel nog volop in ontwikkeling zijn. Daarnaast bevat margarine (en halvarine) vit D en vit A belangrijk voor de groei en het immuunsysteem. De meeste kuipjes in de supermarkt zijn halvarine. >41% vet is een margarine, alles daaronder een halvarine. Kijk op het etiket en zoek naar een kuipje met minimaal 41 gram vet per 100 gram, zoals Bona, Becel Original en Becel gold.

  • Lange vingers bevatten gemiddeld weinig vet en heeft 7 tot 11 suikerklontjes per 100 gram, het gewicht is 5 gram per koekje en 1 suikerklont per koek.
  • Fruitkoeken bevatten gemiddeld gemiddeld vet en heeft 9 suikerklontjes per 100 gram, het gewicht is 30 gram per koekje en 3 suikerklont en per koek.
  • Ontbijtkoeken bevatten weinig  gemiddeld vet en heeft 8 suikerklontjes per 100 gram, het gewicht is 60 gram per koekje en 5 suikerklont en per koek.
  • Krenten rozijnen koek (evergeen/sultana/liga) bevatten gemiddeld  gemiddeld vet en heeft 7 suikerklontjes per 100 gram, het gewicht is 20 gram per koekje en onbekend suikerklont en per koek.
  • Fruitbiscuits bevatten gemiddeld  gemiddeld vet en heeft 7 suikerklontjes per 100 gram, het gewicht is 25 gram per koekje en 1.5 suikerklont en per koek.
  • Muesli repen bevatten veel vet en heeft 5 suikerklontjes per 100 gram, het gewicht is 25 gram per koekje en 1 suikerklont en per koek.
  • Klein koekje bevatten gemiddeld vet en heeft 4 suikerklontjes per 100 gram, het gewicht is 5 gram per koekje en <1 suikerklont en per koek.
  • Melk biscuits bevatten veel vet en heeft 4 suikerklontjes per 100 gram, het gewicht is 20 gram per koekje en <1 suikerklont en per koek.
  • Matige biscuits bevatten veel vet en heeft 2 suikerklontjes per 100 gram, het gewicht is 15 gram per koekje en <1 suikerklont en per koek.

Gezonde voeding is belangrijk voor een gezonde balans tussen lichaam en geest. De voedingscoach geeft u tips en informatie over gezond voeding en beweging.

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.