garantieVan de ruim 29.000 meldingen die Consuwijzer, in het eerste deel van 2015 , is 10% vragen over garantie.

De rechten bij garantie op een degelijk product

Het is van verschillende factoren afhankelijk wat u kunt en mag verwachten van een product.

  • De prijs van het product
  • Het merk (een A-merk of merkloos)
  • De beloften van de verkoper of de reclame

Een product is ondeugdelijk als:

  • het niet compleet is;
  • het beschadigd is;
  • het kapot is of het niet goed doet;
  • u er niet mee kunt doen wat de verkoper of fabrikant heeft gezegd.

Vaak wordt u als klant doorgestuurd naar de fabriek, maar u heeft een overeenkomst met de winkel van het gekochte product. De verkoper moet het probleem zelf oplossen of de fabrikant inschakelen om uw product te herstellen of vervangen.

Gaat het product kapot binnen de garantie?

Gaat het product kapot binnen 6 maanden?

Dan moet de verkoper aantonen dat het product niet goed was of dat u er verkeerd mee bent omgegaan. Hierbij heeft u recht op gratis vervanging of reparatie van het product.

Mogelijkheden vervangen of repareren

Wanneer de verkoper de mogelijkheid heeft gehad om het product te repareren of vervangen en dit niet meer mogelijk is kunt u als koper de koopovereenkomst ontbinden. Hierbij ontvangt u, uw geld terug en de verkoper zijn (defecte) product.

Kapot binnen de garantie

Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het uw schuld is.

Extra garantie bijkopen

Bij sommige producten kunt u extra garantie bijkopen, maar dit heeft alleen nut wanneer het meer te beiden heeft dan de wettelijke garantie.

Gaat het product kapot na garantietijd?

De wettelijke garantie betreft de koopovereenkomst en bindt dus koper en verkoper. Deze wettelijke regel is vastgelegd in boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

Met of zonder garantie heeft u recht op een degelijk product. Wat voldoet aan de verwachtingen die u van het product mag verwachten. Van vele producten mag u verwachten dat het langer mee gaat dan 6 maanden. Dit is de wettelijke garantie.

Na afloop van de garantie, mag u nog van vele producten verwachten, dat ze nog zonder  problemen werken. Is het product  toch kapot gegaan buiten uw schuld om dan kunt u de verkoper en de fabriek daarop aanspreken. Hierbij moet u zelf bewijzen dat u het product goed heeft gebruikt.

Lees verder

email opruimen 1 email opruimen 2 phishing mail Wat u nodig heeft: mappen in uw mailbox een duidelijk beeld van spam mail Zo begint u: Stap 1: B...
Huishoudboek Stap 1 Signalen, Stap 2 Doel, Stap 3 Plan, Stap 4 App, Stap 5 Besparen 6 Product/merk 7 producten vers 8 aankoop 9 pannen 10 overige Stap 1 Sig...
overzicht bij gezinsuitbreiding? Baby op komst? Wat zijn de grote financiële veranderingen bij gezinsuitbreiding? Dit staat u financieel met gezinsuitbreiding allemaal te wachten. Vo...
administratie Stap 1 Signalen, Stap 2 Doel, Stap 3 Plan, 4 bewaarplicht 5 digitaliseren Stap 1 Signalen herkennen, oplossen Zitten u mappen zo overvol en bl...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *