Financiële opvoeding

Stap 1 Signalen herkennen, oplossen

1/3 van de ouder, vindt het leren omgaan met geld, een taak van school vind, maar 98% van de ouders vind het hun eigen verantwoordelijk voor de financiële opvoeding van hun kind te zorgen. Vanaf 6 jaar krijgen vele kinderen al zakgeld, op de basisschool krijgt 70% van de kinderen zakgeld, op de middelbare school is dat 88% en twee op de vijf scholieren (41%) krijgt kleedgeld.

Financiële kennis en vaardigheden zijn noodzakelijk om schulden te voorkomen en bij het plannen van geldzaken. Hoe meer kennis de kinderen hebben over geld en geldzaken, hoe kleiner de kans dat zij later verkeerde financiële keuzes maken en in de problemen komen. Op dit moment bestaat de financiële educatie vooral uit informatie over sparen, lenen, financiële producten of de werking van de economie en de financiële markt. Veel ouders vinden het lastig om over financiële zaken te praten met hun kinderen. Door het niet voeren van deze gesprekken kan er op latere termijn grote problemen ontstaan. Hieronder staan een aantal belangrijke basis principes voor de financiële zekerheid.

De financiële kennis is groep 8 is onvoldoende, er worden veel fouten gemaakt zoals bij het lezen van een bankafschrift of het verantwoordelijk geld uitgeven. Veel kinderen hebben weinig financiële opvoeding gehad wanneer ze naar de middelbare school gaan. Wanneer zij geld hebben, is het zo op of de personen komen in de schulden omdat er te veel word uitgeven. Jongeren hebben de toekomst, maar wanneer hun niet word geleerd hoe ze met geld moeten omgaan en hoe ze het overzichtelijk kunnen houden zijn de niet financieel zelfstandig als ze op hun zelf gaan wonen, met alle gevolgen van dien.

Zakgeld is een manier van spelenderwijs leren omgaan met geld. Begin zo vroeg mogelijk met het leren van de waarde van geld, door vanaf zes jaar zakgeld te geven. Op = op! Spreek samen af wat je kind wel en niet van het zakgeld moet betalen. Zakgeld is geen loon en ook geen middel om te straffen. Vanaf een jaar of 12 kunt u het zakgeld of kleedgeld ook overmaken naar een bankrekening. Dan leert uw kind ook daar mee omgaan. Geef het goede voorbeeld! Als u laat zien hoe u uw financiële wensen en mogelijkheden tegen elkaar afweegt, is de kans groter dat uw kinderen dat later ook kunnen.

Vroeger hadden kinderen meet ervaring met munt en briefgeld dan tegenwoordig. dit komt omdat zakgeld en/of kleedgeld word gestort op een rekening en ze ouders vaak zien betalen met een bankpas. Om de kennis te bevorderen van de waarde van het geld is het verstandig ze regelmatig cash zakgeld te geven.

Het leren omgaan met geld kunt u niet vroeg genoeg mee beginnen dit kunt u in het begin doen met het spelen van een winkeltje en later het afrekenen in de supermarkt. Door zelf over zakgeld of kleedgeld te mogen beslissen, leren kinderen de waarde van geld kennen. Dat is belangrijk voor later, want dan moeten ze hun wensen ook kunnen afstemmen op hun portemonnee. Het is erg belangrijk dat uw kind al vroeg leer omgaan met geld. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door zakgeld te geven. De gemiddelde leeftijd van het geven van zakgeld is tussen de 5 en 8 jaar. Voor deze tijd kunt u door middel van spelletjes u kind leren wat de waarde van het geld is, zoals bijvoorbeeld een winkeltje met speelgoedgeld. Zakgeld is een vast bedrag op een vast tijdstip.

Het zakgeld voorschieten en het weer terug betalen en of inhouden van zakgeld. Op deze manier leert u, uw zoon “lenen, schulden maken”, voor aankopen. Door het later weer in te houden schiet hij er verder niks mee op. Door 2 weken zakgeld in een keer te geven, betekend dat u zoon 2 weken geen zakgeld heeft. Het al heeft uitgeven en dus in de schuld staat bij u. Wanneer u zoon zijn zakgeld 2 weken op spaart kan hij het zelfde product zelf kopen zonder een schuld op te bouwen. Het is beter u zoon een klusje tegen betaling te laten doen of gewoonweg sparen voor de aankoop. Zo worden klusjes voor je kind wél leuk! Na het echte klusje volgt een maffe klus als beloning.

Kleedgeld is een bedrag dat u aan uw kind kunt geven voor het kopen van kleding. Hierdoor leert u uw kind met grotere bedragen om te gaan en meer zelfstandig te worden. Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken wat er van het kleedgeld gekocht moet worden. Schrijf de hoeveelheden en items op een papier dat is voor ouder en kin duidelijk is. Het kleedgeld kunt u maandelijks of 1x per kwartaal aan uw kind geven op een aparte rekening. Met een eigen rekening met pinpas, kunt u samen met u kind de administratie van de rekening bijhouden, en zien of het kleedgeld ook goed gebruikt word.

Stap 2 Het maken van een doel

Motiveer je kind bij het sparen: bekijk samen regelmatig het saldo en hoe lang het nog duurt voordat het artikel gekocht kan worden. Zo leert je kind te plannen. Leren omgaan met grotere bedragen? Kleedgeld is daarvoor een goed oefenmiddel.

Van wie heeft u geleerd wat de waarde is van geld en hoe u ermee om moet gaan? Kinderen die al jong zelf leren kiezen waar zij hun geld aan uitgeven, komen later minder vaak in de financiële problemen. Het geven van geld hoort bij de financiële opvoeding. Kinderen alles leren over geld in de meest brede zin van het woord. Daarom is financiële opvoeding is belangrijk: u helpt uw kinderen naar een toekomst zonder geldzorgen.

Of het nu gaat om Kleedgeld, salaris of pensioen, het is altijd belangrijk om goede afspraken te maken en deze op papier te zetten. Neem 1 vaste dag in de week, zo weet u kind waar het aan toe is en dan kan er nooit verwarring ontstaan.

Samen met u zoon bent u aan het winkelen. Na een hele dag inkopen hebben gedaan komt u uit in de speelgoedwinkel. Daar ziet u zoon een leuke Lego en wil deze graag hebben, maar helaas heeft hij hij zijn zakgeld al uitgegeven. Hoe consequent bent u als u zoon toch nog het ene artikel wilt, maar zijn zakgeld is op? Bent u voorbereid op de reactie: “Ik krijg ook nooit wat”?

In de leeftijd van 6 jaar is ongeveer 1 euro cash genoeg om te beginnen. Als u begint met zakgeld geven is het wel belangrijk dat u het zakgeld niet vergeet. Voor leerlingen in groep 7 en 8 een perfect moment om een eigen pinpas te krijgen. Een cadeau, een pinpas om nog even te oefenen voordat uw kind naar de middelbare school gaat. Leer kinderen zo jong mogelijk dat een pincode geheim is en dat ze deze met niemand mogen delen.

Een goede zakgeldregel is duidelijk, kort en duidelijk zichtbaar. Zichtbaar bijvoorbeeld op een kalender het aan te geven. Hoe korter de regel hoe duidelijker deze is. Om een duidelijke zakgeldregel op te stellen is het belangrijk te weten wat u kind al weet van geld. Pas de regels aan de leeftijd aan. Download een gratis zakgeldcontract en stel deze samen met uw zoon of dochter op.

  • Geef steeds hetzelfde bedrag op een vast tijdstip.
  • Spreek vooraf af hoe lang uw kinderen met het zakgeld moeten doen (bijvoorbeeld een week, maand of kwartaal) en wijk daar niet vanaf.
  • Geef duidelijk aan wat uw kinderen wel en niet van het zakgeld moet betalen.
  • Hou in gedachten dat zakgeld geen loon is en ook geen middel om te straffen.
  • Leer uw kind met zijn/haar zakgeld te sparen
  • Leer uw kind de waarde van het geld is iets goedkoop of duur (duurzaamheid van het product)
  • Maak de verleidende reclame bespreekbaar met uw kind

Waar mag uw kind het zakgeld aan uitgeven? Mag het snoep kopen of is het voor een cadeau zoals een auto of pop? Hoe kan ik mijn vind leren van het bijhouden van uitgaven en inkomsten? Overzicht: Een klein bedrag is makkelijk om overzichtelijk bij te houden. De uitgaven zijn nog niet zo groot dus een mooi moment om te beginnen met het maken van een huishoudboekje. Waar uw kind iedere uitgaven op schrijft. Een miskoop: Een keer iets kopen wat te snel is gekocht kan altijd door vallen en opstaan leert uw kind omgaan met geld.

Het is nooit te vroeg om met geld te leren omgaan, begin daarom zo vroeg mogelijk bijvoorbeeld met speelgoedgeld en een kassa. Vanaf een jaar of 6 is zakgeld een eerste en goede gelegenheid om kinderen kennis te laten met geld, het hoe omgaan met geld, budgetteren en het begin voor een gezonde financiële basis. Oefening: Ga zitten met uw kinderen en leggen uit hoe u het budget voor het hele gezin beheert, zoals welke kosten zijn er en welke hebben prioriteit. Maak hiervoor gebruik van een mini-versie van uw budgetplan. Neem hiervoor een deel van uw inkomsten en de bedragen voor voeding en huur. Wat overblijft kan vrij worden besteed.

De kennis van hun kinderen beschouwen ouders over de financiële zaken vaak goed vind of uitstekend. Vaak blijkt dat jongeren weinig kennis hiervan hebben en al snel in de schulden komen. Ze gaan vaker leuke dingen doen, dan het geld apart zetten op een spaarrekening voor het betalen van rekeningen. Daarom is het belangrijk om regelmatig met uw kinderen te praten over financiële zaken.

Gemiddeld beginnen ouders hun kinderen kleedgeld te geven wanneer ze naar de middelbare school gaan, rond de leeftijd van 12/13 jaar. Het belangrijk duidelijke afspraken te maken over het kleedgeld met uw kind. Samen met u kind kunt u regels maken over hoeveel en hoe vaak uw kind het kleedgeld krijgt. Dit kunt u doen door onderstaande basis punten te nemen. Bedenk samen een spaardoel en beginnen welke tijd het bedrag bij elkaar moet zijn. Vertel hierbij de andere manieren om het snellere te vergroten zoals het doen van klusjes en eventuele bijbaan.

  • Aan de hand van de leeftijd van uw kind
  • Aan de hand van uw inkomen (wat kunt u zich veroorloven om als kleedgeld te geven)
  • Aan de hand van wat uw kind van het kleedgeld moet betalen. Alleen voor de kleding of ook voor verzorgingsspullen, rugzak voor school?
  • Aan de hand van prijs/kwaliteit van kleding (Watt vind u zelf een normale prijs voor een broek of trui)

Gemiddeld 80% van middelbare scholieren zou meer ondersteuning willen. Bijna de helft van de scholieren heeft nog nooit een les gehad in het omgaan met geld of iets met financiële zaken gedaan. Door tijdgebrek is het bij de scholen vaak niet mogelijk om de lessen te geven, de scholen erkennen we dat het erg belangrijk is.

Bij deze doelgroep jongeren is het belangrijk om aan te sluiten bij de belevingswereld van de jongeren zoals de thema’s over scooters, schulden, mobieltjes, werken en boetes dienen vaak besproken te worden. Voor het aan leren van de juiste vaardigheden zijn er vaardigheidscursussen, weerbaarheid cursussen of motivatietrainingen. Door jongeren het bewustzijn te bevorderen en door ze aan te leren op een goede manier met geld om te gaan, word de kans vergroot op een gezonde ontwikkeling naar volwassenheid. Jongeren zullen minder snel in de schulden raken, waardoor de kans op slechtere schoolprestatie kleiner is. Bij jongeren werk een cursus zoals het in de praktijk gaat beter dan het geven van budgetvoorlichting.

In het begin heeft uw kind nog wat ondersteuning nodig. Help ze de eerste keren met het maken van een huishoudboek, budgetplan en het bekijken van een bankafschrift. Hoeveel geld komt er binnen en wat wil het kind kopen? Wat kan het wel en niet kopen? Voor welke grotere aankopen moet worden gespaard? Wat zijn de voordelen van de uitverkoop? Bij het bankafschrift kunt u uitleggen waar alle afkortingen voor staan en hoe je een bankafschrift moet lezen.

Ga samen met uw dochter shoppen en begeleid haar bij haar aankopen, zoals bijvoorbeeld uw dochter wil die mooi spijkerbroek maar moet shirten hebben. Als ze de spijkerbroek meeneemt heeft ze niet genoeg geld over dus deze moet blijven liggen geef hierbij tekst en uitleg. Zo word uw dochter bewust van de hoeveel geld die ze nog te besteden heeft.

Stap 3 Plan maken

Stap 1 Budgetplan/zakgeldplan/kleedgeldplan Door het bijhouden van een huishoudboek of budgetplan kan uw kind zien hoeveel het al heeft uitgeven en hoeveel erg nog over is. Bewaar de bonnen en neem het over in een huishoudboek en bewaar de belangrijke papieren in mappen. Om zo vast te wennen aan een gehele administratie. Bekijk samen het budgetplan voor wat er gekocht word van het zakgeld of kleedgeld, zodat uw kind geen geld te kort komt.

Om uw kind te leren vooruit te plannen (inzicht, hoeveel kan ik kopen) met het geld kunt u een budgetplan maken. Hierin komen alle items die uw kind wilt kopen met de prijzen erbij. Komt het plan uit of moet er toch een aantal items worden verwijderd? Inplannen van het zakgeld voor een cadeautje voor verjaardag. Het zelf een cadeautje uitzoeken en kopen voor iemand. Het maken van keuzes. Welke /wat word het cadeau, is er wel genoeg geld of moet het toch goedkoper? Het letten op een vaste datum voor verjaardag hoe lang wachten voor het cadeau. Download de gratis Kidz n Cash app zodat uw (klein)kind een eigen geldadministratie kan bijhouden. Maar ook verlanglijstjes kan maken en filmpjes kan bekijken. Laat uw kind dan opschrijven wat het met zijn geld doet. Praat over zijn uitgaven. Zo is het voor u zoon duidelijk vooraf aan het winkelen hoeveel hij nog te besteden heeft. Maak afspraken over wat er gekocht gaat worden van het nog besteedbare bedrag.

Ik verdien en ik geef uit aan?

Ik heb … zakgeld gekregen, ik heb daar € …. van uitgegeven en dat deed ik aan …..

Van wie krijgt u zakgeld en hoeveel geeft u uit?

Ik heb zakgeld gekregen van ….. en ik heb dit uitgeven aan ….

Stap 2 Afspraken Maak samen een lijstje met daarop de spullen die minimaal gekocht moeten worden van het kleedgeld. Maak hierbij gebruik van reclame en of internet websites om bewust te maken de kosten van 1 kleding stuk. Probeer zoveel mogelijk u kind te helpen bij het maken van aankopen en andere mogelijkheden die er nog zijn te bespreken. Voor kinderen is het erg moeilijk om spullen niet aan te schaffen, als een ouder met regelmaat impulsaankopen doet of zegt “eigenlijk hebben we het niet nodig maar….”.

Stap 3 Leermoment Vind leermomenten in de dagelijkse activiteiten zoals voedsel, winkelen en/of boodschappen doen. Zorg voor vaste momenten dat bijvoorbeeld een cadeau gekocht moet worden voor bijvoorbeeld verjaardag broer/zus. Leg hierbij uit dat er ongeveer 1 maand gespaard moet worden en dat er verder niks kan worden gekocht. Later kunt u het sparen uitbreiden en langer sparen.

Ook voor een keer is het niet goed om het product als nog te kopen. Ga niet over stag, hierbij is het belangrijk dat u consequent bent en het niet zielig vind. Op=op! Het kind moet leren van een vaststaand bedrag rond te komen. Ik krijg ook nooit, iets is een manier om u als nog over te halen. Hij weet dat het niet zo is en dat hij vaak genoeg iets krijgt. Ga daarom ook niet in op dit gedrag. Door het negatieve gedrag om te draaien naar iets positiefs veranderd het gedrag. Leg uit wanneer het product wel gekocht kan worden. Bijvoorbeeld als je zakgeld voor 2 maanden spaart kan je wel kopen. Het is een leerproces als u het als nog koop of het geld leent, leert u zoon er niks van. Wanneer u het product wel koopt is de kans groot dat u zoon dit bij de volgende keer winkelen dit opnieuw gaat proberen en de situatie zich blijft herhalen.

Stap 4 verantwoordelijkheid Het leren over verantwoordelijkheid is niet altijd leuk, houd uw kinderen gemotiveerd door het leuk te maken en door positieve feedback over het gedrag dat u wilt dat ze te herhalen. “Ik ben zo trots op je …” is altijd een goede manier om te beginnen.

Stap 5 sparen Het sparen voor de aankoop, leer uw kind te sparen voor grotere aankopen, door een vast deel van het zakgeld in een spaarpot te stoppen, waarvan gespaard word. Tel regelmatig het geld samen dit is extra motiverend om door te sparen. Spaarplan/spaardoel: Bedenk samen een wat het spaardoel word en hoelang het duurt voor uw kind het doel heeft bereikt. Schrijf dit op in een spaarplan.


E-budgetvoorlichting

E-budgetvoorlichting

Welkom op het profiel van budgetvoorlichting. Met de informatie over schulden, inkomen, plannen maken, proberen we de taboe te doorbreken en het bespreekbaar te maken dat er altijd mogelijkheden zijn bij schulden als u erop tijd aanpakt.