Fietverlichting

@POL_Oldebroek 8x waarschuwing voor jeugd die fietst zonder fietsverlichting. Het is erg donker. Ik wil je zien!

Wat kost fietslampje ? Bij ons kost de boete 55 euro + 9 euro administratiekosten

Eigenlijk zou deze campagne overbodig moeten zijn. Het is logische als het donker word dat u de verlichting in huis aan zet, waarom in het dan niet vanzelfsprekend als u in het donker naar buiten om uw fietslicht aan te zetten?

Wat is het?

Veel jongeren hebben de gewoonte niet hun fietslicht aan te zetten. Het is vaak te veel moeite bij het weggaan de 2 knopjes van het licht in te drukken of bij sommige 2 schroefjes van het lichtje vast te zetten. Dit is jammer voor voor de mede weggebruikers dat de persoon deze moeite niet wil nemen en de persoon het blijkbaar niet belangrijk vind om duidelijk op de weg aanwezig wilt zijn.

De persoon betaald liever € 64,- aan een boete van de politie en herhaald dit vaak nog regelmatig, in plaats van 5 euro voor 2 lichtjes. Met een fietslicht op batterij kunt u minimaal 2 jaar mee doen, dus 2,50 per jaar.

In groep 8 doen alle kinderen een fietsexamen. De meeste kinderen slagen hier ook voor dus lijkt het goed als de kinderen naar de middelbare school gaan. Zodra jongeren in de brugklas zitten zijn ze spontaan de meeste verkeersregels vergeten. De fietsen vaak zonder licht, of met meerdere personen naast elkaar, zo breed als de weg is, vergeten voorrang te geven, fietsen met regelmaat door rood. Hoe kan het dat de jongeren dit vergeten als er maar een paar maanden tussen het examen en de brugklas zit ?

Lange tijd geleden had sire de campagne over je bent een rund als je met vuurwerk stunt. In dit geval zou sire misschien een campagne kunnen beginnen met de tekst je bent een rund als je met het fietslicht stunt. Straatverlichting aan, fietslicht aan.

Zo begint u:

Er worden door Veilig Verkeer Nederland actie’s gehouden wanneer het vroeger donker word. Maar is dit wel voldoende? Waarom is het al die jaren niet gelukt om de fietser aan te leren om het fietslicht goed te gebruiken?

Eerst krijgt de persoon een waarschuwing dat hij/zij niet het licht aan heeft. De boete voor een fietslicht is maar een geld bedrag, dat word betaald en klaar, maar verder leert de persoon er weinig van. Wanneer jongeren geen licht aan hebben helpt een waarschuwing en een boete niet voldoende en het probleem van het licht is niet opgelost. De jongeren zouden zowel een boete moeten krijgen en daarnaast verplicht zijn direct een licht te installeren op de fiets en daarbij een verplichte les bij CBR of veilig verkeer Nederland over verkeersveiligheid. Zo word het probleem direct op meerder punten aangepakt.

Waarom is verlichting op een fiets niet meer verplicht bij de leverancier?

Tegenwoordig worden veel fietsen verkocht zonder licht en zonder slot. Bij sommige modellen zijn er wel reflectoren. Bij een winkel mag u ervan uit gaan dat de fiets compleet is en dat het veilig is om de straat op te gaan. De regel is dat er licht zit op een fiets en dat het spatbord een witte strook heeft, maar dit word niet na geleefd. Hoe kan het zijn dat een winkel dan toch zo de fiets mag verkopen? Een klant heeft wel eigen verantwoordelijkheid maar hoort dit niet standaard van uit de winkel goed geleverd te worden?

Fietsverlichting is er in diverse maten en soorten, maar welke kan je beter niet gebruiken?

De lichtjes zoals hiernaast staan zijn totaal niet geschrikt als verlichting op de fiets. Als het donker is, is het een klein lichtpuntje in het donker maar de fiets of fietser valt niet of nauwelijks te zien.

Het is hoe groter het licht, hoe beter zicht. Voor net iets meer geld heeft u de lichtjes van hierboven die 6x of 7x zoveel licht geven.

Waarom is een fietskeuring niet verplicht?

Sommige fietsen in Nederland zijn zo verroest, hebben geen remmen en je kan er amper op fietsen. Het lijkt of de fiets het binnen enkele minuten het kan begeven. Voor scooters, motoren en auto’s zijn er vaste momenten van keuren, niet goed is niet de weg op. De fiets is vrijwillig om te laten keuren, dus vaak word dit niet gedaan, met het gevolg dat de fiets niet word afgekeurd en gewoon op de weg blijft.

Als de u de fiets die verroest is met een auto zou vergelijken is de auto ver verroest, heeft geen remmen en is dus eigenlijk een gevaar op de weg. Deze auto zou op den duur van de weg worden gehaald en naar de sloop worden gebracht. Waarom moet een auto wel van de weg en mag een fiets doorgaan tot de fiets het zelf begeeft?

Zou een fiets veiligheid politie helpen?

Een fiets veiligheid politie = Burger,  die de veiligheid van het fietspad in de gaten houden. Die de mogelijkheden hebben in functie personen aan te spreken en een boete te geven.  Dit kan een vrijwilliger zijn die dagelijks ‘s avonds door de wijk gaat om te controleren op fiets verlichting, verkeersveiligheid, door rood rijden.

Als een persoon regelmatig word aangesproken op het gedrag kan het gedrag veranderen, bij eenmalig zal dit niet gebeuren. Als de persoon geen licht heeft en de persoon word aangesproken en de agent begint een gesprek over de verkeersveiligheid om de persoon bewust te maken van de gevaren en de consequenties, maar op een manier van burgers onder elkaar. Wanneer daarna een fietslicht word geïnstalleerd is de persoon dubbel bewust en is de kans groter dat het licht vaker aangaat.

Een keer in de zoveel tijd controleren is niet  effectief genoeg. Vorig jaar herfst en winter heb ik geteld hoeveel fietsers er zonder ligt fietsen hier in de wijk elke dag waren dit tussen 10 en 15 in een stukje van 20 minuten. Als dit per keer €64,- kost komt dit neer op € 640 per dag en zouden nu per dag 10 extra personen met een fietslicht rond rijden. Dit zo voor de herfst en winter neer komen op 70 personen per week, 360 per maand, 2160 personen voor 6 maanden.

Het verwachte resultaat:

Het veiliger maken van fietser in het verkeer en het fietspad veiliger maken.

Tips:

  • Controleer in de zomervakantie de fietsverlichting werkt deze nog?
  • Koop in de herfst de nieuwe verlichting dan is deze vaak in de aanbieding

Waarschuwingen:

  • Wees u bewust van de gevaren die het met zich meebrengt als u rijd zonder licht, voor zowel uzelf als de mede weggebruiker.

 


Soebar.nl™

Soebar.nl™

Soebar.nl is een website voor het gezin over dagelijkse problematiek bij bijvoorbeeld de opvoeding of financieel. Het kenniscentrum is er voor iedereen die graag meer informatie, tips en/of advies wilt, wij zijn voornamelijk gericht op adviezen voor minima gezinnen en gezinnen met psychische en financiële problematiek.