feestdagenstress plan

5 Plan

  1. Plannen = Door het duidelijk te plannen wanneer u wat doet haalt u de extra stress weg omdat u weet wat u moet doen wanneer en u weet al u zich aan de planning houd alles op tijd klaar is. Hoe duidelijker de planning, hoe meer consequent u zich er aan houd, hoe meer rust u heeft.
    1. Wat wilt u gaan doen? Steengrillen of wilt u een 4 gangen menu? Hoeveel personen komen er? Is een extra eter mogelijk?
    2. Wat wilt u over dag gaan doen? Op visite, spelletjes of een buiten activiteit?
    3. wat is het budget? Hoeveel wilt u besteden aan eten en hoeveel aan kleding en hoeveel aan cadeau?
    4. Plan niet te veel activiteiten op een dag, 1 of 2 activiteiten op een dag zijn vaak al genoeg en druk genoeg. Hoe meer activiteiten, hoe meer stress.
  2. Vooruit denken = Begin begin november met het maken van een plan.
    1. Wat hebben we nodig? Wat moet vers zijn en wat kan eerder worden aangeschaft?
    2. Wanneer koopt ik.. ? Wat kunt u nu doen en wat moet wachten tot 1 week van te voren of laatste dag? Welke cadeau kunt u nu al kopen?
    3. Maak een december budgetplan zodat u zeker weet dat u uit komt of over houd het zo vervelend zijn als de kosten hoger uitvallen dan u heeft. Lees het artikel december budgetplan.
  3. Rust = Zorg voor rustige momenten ervoor. Zorg dat u zo ontspannen mogelijk aan de feestdagen kunt beginnen, de spanning kan dan wel oplopen, maar zal minder erg zijn. Probeer voor de tijd plan activiteiten en rust momenten in, maak er de week voor de feestdag meer rust momenten van en minder activiteiten. De stress kost veel energie, door meer te rusten heeft u minder stress en houd u meer energie over.
  4. Welke soort spanning heeft uw kind? Wat in het journaal maakt dat ze extra word geprikkeld? Zijn er ook andere dingen die tegelijk prikkelen? Zoek een balans in de spanning rond het feest, kijk zoveel mogelijk naar uw kind wat uw kind zelf wilt. Bespreek de wensen van uw kind, bijvoorbeeld een stukje kijken van 5 minuten.
  5. Met kinderen neemt de feestdagenstress toe, bij kinderen die al hooggevoelig is dit extra. De kinderen zijn meer prikkelbaar en hebben vaker stemmingswisselingen.
    1. Maak het duidelijk, overzichtelijk en visueel. Maak de feestdagen begrijpelijk/inzichtelijk te maken voor kinderen door te werken met pictogrammen die u op een kalender plakt. Zo kan uw kind af tellen en dit geeft duidelijk wat wanneer mag en gaat gebeuren.
    2. Neem anti stress spullen mee, geluidsdichte koptelefoon, spelletjes, vermaak
    3. Leer uw kind ontspanningsoefeningen die uw kind kan toepassen als het lastig word.Bijvoorbeeld door yoga of ademhalingsoefeningen. Wanneer u kind dit het gehele jaar door oefent word het steeds makkelijker en meer effectief.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.