Extreem emotioneel

Wat is het?

Emoties horen bij leven, soms zijn ze minder aanwezig dan een andere keer. Zware emoties kunnen voor personen erg lastig zijn zeker als de emoties vaker voor komen of als het gebeurt op straat. De persoon kan er vaak zelf weinig aan doen, maar word dan wel aangekeken of nagekeken. Wanneer de persoon vaker last heeft van emoties kan het zijn dat dit direct invloed heeft op het dagelijks leven van de persoon en de persoon hierdoor minder goed kan functioneren. Extreem emotioneel is het toppunt van een emotie. Dit is niet gezond voor de gezondheid en geeft veel stress en kan zorgen voor lichamelijke klachten.

Wat is de oorzaak van extreem emotioneel?

Extreem emotioneel word u niet zomaar, er moet eerst wat super vervelends zijn gebeurt, te lang overprikkeld of een veel te hoog oplopende ruzie.  Extreem emotioneel kan verschillende oorzaken hebben.

  • Het kan komen door stress, angst, paniek, onrust. Wanneer een persoon langdurig deze signalen heeft is de kans op stemmingswisselingen groot en ook dat de persoon snel in buien terecht komt. Een persoon is dan regelmatig overprikkeld, dit kan iedere dag zijn.
  • Het kan komen door diagnoses/signalen. Wanneer iemand de diagnose krijgt kan het hard en zwaar aankomen en kan de persoon zwaar emotioneel maken.
  • Het kan komen door nare gebeurtenissen die een persoon heeft meegemaakt. Wanneer de persoon hier aan word herinnerd door een gesprek of door een afbeelding van iets anders, kan de persoon de nare gebeurtenis herbeleven of deels terug beleven, waardoor de persoon zwaar emotioneel word. Dit komt vaker voor bij bijvoorbeeld rouw van een dierbare of bij auto ongeluk.
  • Overprikkeling door geuren of geluiden. Wanneer een persoon te vaak word geprikkeld, door iets wat niet te voorkomen is, kan het onmachtig aanvoelen en daardoor emotioneel worden. Van bepaalde geuren kunnen personen overprikkeld raken omdat deze herinneren aan iets of omdat het stoffen bevat waar de persoon slecht tegen kan.
  • Somber of depressie. Bij iemand waar het niet zo lekker gaat, die zich vaak somber voelt, kunnen emoties een grote rol spelen. De gedachten zijn vaak minder positief gestemd en de persoon loopt er regelmatig over te piekeren, hierdoor word de emotie er achter alleen maar groter.
    • Dit kan ook bij een burn-out bijvoorbeeld als de werkdruk, stress en problemen thuis een grote rol spelen. De persoon heeft minder overzicht over de situatie wat zorgt dat de persoon zich onmachtig voelt.

Hoe kan ik de zware emotie aanpakken?

Wat u nodig heeft:

Zo begint u:

  1. Hoe vaak bent u extreem emotioneel? Wat is de oorzaak hiervan? Welk cijfer zou u het geven? Probeer de oorzaak te vinden van de emotie en terug te kijken hoe dit zo is gekomen, hiervoor kunt u het 4b of 5g schema gebruiken uit het dagboek. Voor vele signalen zijn er aparte schema’s.
  2. Probeer uw emoties zo veel mogelijk onder controle te houden, door een manier voor u zelf te bedenken wat u kunt doen als u emoties heeft. Door dit steeds eerder te plannen in de emotie kunt u emoties verminderen. Dit kunt u doen wanneer u de signalen voelt opkomen en ze kan herkennen.
  3. Probeer zoveel mogelijk actief bezig te zijn op een dag bijvoorbeeld begin de dag met de fiets naar het werk/school, ga tussen de middag even lopen buiten, terug naar huis op de fiets is in totaal ongeveer 45 minuten actief bewogen op een dag. Door veel actief te bewegen worden emoties en gevoelens minder aanwezig en kunt u deze beter loslaten. Voor zware emoties ik krachtsport of vechtsport een goede optie.
  4. Plan dagelijks een half uurtje yoga of ontspanning. Leer u zelf een aantal ademhalingsoefeningen aan, zodat u weet hoe u de ademhaling weer onder controle krijgt. Hoe hoger in de emotie hoe meer u met de mond open ademt. Als u op dat moment de ademhalingsoefeningen toepast neemt de emotie af en kunt u weer door de neus ademhalen waardoor u rustiger word. Om dit te leren kost veel tijd en veel oefening maar uit eindelijk heeft het een groot resultaat als het u lukt.

Het verwachte resultaat:

De zware emoties kunt u herkennen en erkennen bij u zelf en u kunt op tijd handelen als het te hoog op loopt. Hierdoor krijgt u meer controle over de emoties en is de kans groot dat zware emoties minder voorkomen.

Tips:

  • Probeer u emotie’s zoveel mogelijk bespreekbaar te maken en te houden. Probeer een manier te vinden om emoties uitleggen, probeer het eerst zelf. Bekijk een emotie terug, hoe zou u deze omschrijven, wat zijn belangrijke punten hieruit, wat ging er goed en wat minder, wat zou u anders doen? Hoe kunt u van de vragen een duidelijk verhaal maken wat iedereen zou begrijpen?
  • Vraag hulp bij uw emoties. Zware emoties kunt u vaak niet alleen oplossen. Als ze vaker voorkomen komt dit ook vaak door dingen die nog niet geheel verwerkt zijn, om de emoties te verminderen moet dit eerst worden losgelaten.

Waarschuwingen:

  • door emotionele buien kunt u lichamelijke klachten krijgen. Door vaak van deze buien te hebben heeft u regelmatig erge hoofdpijn en is de kans op hartklachten erg groot. Blijven de buien aanhouden ga dan langs een huisarts en neem uw dagboek mee.
  • Van zware emoties met regelmaat kunt u emotie eter worden, wat inhoud dat u op deze momenten extra zin heeft in chips of in een döner schotel. De meeste producten bevatten dan veel suiker of vetten, deze kunnen zorgen voor diabetes en overgewicht. Let een tijdje op uw voeding, zodat u op tijd actie kunt ondernemen. Hiervoor hun u het voedingsschema bijhouden.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.