emotie eter in een nieuw voedingspatroon

Wat is het?

Troost het u in moeilijke tijden? Biedt het ontspanning na een hectische dag? Is het een beloning na zware inspanning? Of gebruikt u het om even niets te voelen, wanneer de emoties te hoog oplopen? Emotie eten komt zo op zetten, wanneer emoties of gevoelens hoog op spelen, door te eten , denk u dat u zich beter voelt en dat u emoties en gevoelens minder zullen worden.

Als u eet om uw emoties te verstoppen is de kans groot dat u een emotie-eter bent, u heeft plezier in het op deze manier van eten. Dit is niet waar door het eten van een zak chips gaat u zich niet beter voelen. Door dagelijks andere dingen te eten, heeft u minder werkelijke honger en dit komt meer geleidelijk opzetten. De emoties bepalen hoe snel en hoe vaak u eet, bij emotie eten word er vaak snel gegeten.

Door toe te geven aan verlangens eet u niet op de juiste momenten, dit zorgt ervoor dat u de gehele dag van alles eet, hierdoor ontwikkeld u een verminderd honger gevoel, dit zorgt ervoor dat u meer gaat snoepen. Door aan verlangens toe te geven lijkt het of u zich in de eerste plaats beter voelt, maar het is hetzelfde al iemand met een cola verslaving.

De persoon is verslaafd aan cola, als deze geen cola drinkt heeft het een suiker te kort en voelt de persoon zich niet goed, door weer cola te drinken is dit tijdelijk veranderd, tot de cola weer is uitgewerkt.

Kortom de persoon blijft in een cirkeltje rond draaien en heeft alleen meer cola nodig voor hetzelfde effect. Het stoppen met deze verslaving is erg lastig, de persoon heeft veel doorzettingsvermogen nodig en de kans is groot dat de persoon weer terug valt in de oude gewoontes en/of een vervanger zoekt, omdat de persoon zich hier beter bij voelt.

Zo heeft iedere emotie eter een eigen voedsel verslaving: Hamburgers, friet, kebab = vet verslaving, Ijs, snoep, taart, frisdrank = suikerverslaving, Kauwgom = sorbitol verslaving, Jam, suikervrije producten = aspartaam verslaving. Als u opzoek gaat naar uw verslavingen van voeding, weet u waar het probleem ligt van uw emotie eten.

Zo begint u

Stap 1 Wanneer u trek heeft in iets is dit dan omdat u wilt snoepen of omdat u lichte honger heeft? Het gevoel en uw gemoedstoestand zijn belangrijk bij voeding. Door te veel te snoepen, heeft u geen trek meer in een normale maaltijd. Door deze maaltijden over te slaan, krijgt u een verkeerd patroon. Het snoepen kunt u veranderen in het wachten op lichte honger.

  • maak het schema en kijk op welke momenten u at en wat de situatie ervoor was. Dit geeft een duidelijk beeld bij emotie eten en weet u hoe vaak u dit doet. Hoe vaker, hoe groter de kans en is het verstandig hulp te zoeken.
  • Probeer opnieuw de balans te vinden en ga terug naar de basis van 3 hoofdmaaltijden per dag. Probeer dit elke dag opnieuw.
  • Laat de verleiders in de supermarkt en probeer gezond te denken.

Stap 2 Weet u waarom u wilt eten, waarom wilt u perse dit product, wat maakt het dat dit u emoties gaat verbeteren? Wat kan ervoor zorgen dat deze verlangens veranderen?

  • Is toegeven aan de verlangens beter dan ze proberen te veranderen?
  • Zijn het uw gedachten die u willen laten gaan eten en die zin hebben in een zak chips of zijn het uw gevoelens omdat u word herinnerd aan iets of zijn het uw emoties omdat u net iets naars heeft mee gemaakt?
  • Maak een schema waarin het duidelijk word waarom u emotie eet. Wat kunt u veranderen aan de emoties en gevoelens?

Stap 3 Door minder snel te eten, smaakt het eten beter en kunt u meer genieten van het eten. Bij het emotie eten is het eten om uw emoties te verwerken, een maaltijd is er om uw honger op te lossen. Wanneer u eigenlijk genoeg heeft gegeten, blijft u vaak door eten, het gevoel van vol word steeds een stukje verlegt.

Stap 4 vraag hulp bij het verwerken, accepteren van emotie eten en het oplossen naar een gezond voedingspatroon.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het artikel heeft u een duidelijk beeld wat emotie eten is en hoe u het kunt aanpakken.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.