EMDR plan

5 Plan

  1. Maak een overzicht van de trauma’s die u heeft opgelopen. Van welk trauma heeft u het meest last? Wat maakt dit trauma zo erg? Maak aantekeningen over de trauma’s die u graag wil laten behandelen. Bespreek deze met de persoon die emdr geeft. Maak een overzicht of houd een dagboek bij, van punten waar u meer last van heeft als voor de start van de EMDR en bespreek deze met de therapeut. Zijn de trauma’s of stress toegenomen? Waar heeft u het meeste last van? Vraag eventueel medicatie voor de stress of onrust.
  2. Het is de bedoeling dat u de herinnering in uw korte termijn geheugen ophaalt. Daar gaan we afleiding aan geven zodat u herinnering verminderd. En weer verzwakt in het lange termijn geheugen, word opgeslagen.
  3. Door de psycholoog die de vinger op een bepaalde manier voor uw gezicht te bewegen, word het beeld als het ware uitgewist. De cliënt moet het hoofd stil houden en de vinger volgen met de ogen. Tegenwoordig word er ook vaak een licht gebruikt, die u moet volgen met uw ogen. In dit deel komen vaak veel emoties of trillingen. Door de vinger beweging raakt u in een soort van trance en onder hypnose.
  4. De cliënt word vragen gesteld over de situatie, het zijn algemene vragen die het beeld dat u heeft duidelijk omschrijven. Geef hierbij het gevoel aan van het moment. Soms kan het erg lastig zijn om te praten of zit u zo in de emotie dat u niks meer over kan zeggen. Stap 2 en 3 worden 3x herhaald in 1 sessie.
  5. Schrijf de ervaringen op in het dagboek en houd de schema en opdrachten die u mee krijgt goed bij. Bespreek uw ervaringen met de therapie met uw psycholoog zodat die het eventueel kan aanpassen.
  6. Na een behandeling heeft u enkele dagen nodig om bij te komen, zeker bij de eerste keren. Het trauma roept vaak veel emoties op die u vermoeien. Het trauma word in de therapie besproken en dit roept veel herinneringen op. Na een paar dagen merkt u dat het effect heeft gehad. Vraag steun aan naasten, bespreek dat u met EMDR bent begonnen.
  7. Bij Emdr word vaak geadviseerd om te gaan sporten. Voordat de EMDR begint heeft een persoon vaak moeite met dingen los laten. Door te sporten en EMDR te combineren kunt u zaken los laten en stress en angst eruit sporten. Begin ook met Yoga voor een goede rust.
  8. Het ergste trauma neemt u in gedachten, vaak is dit een zeer angstig moment en snel beleeft het gevoel van toen. Het beeld staat op de voorgrond in de gedachten en deze veroorzaken angst of stress. Het beeld is vaak een herinnering die u vaak heeft overdacht of heeft herbeleeft.
  9. Wees erop voorbereid dat u bijwerkingen krijgt van de EMDR en dat dit erg heftig kan zijn. Vraag naasten u hierbij te ondersteunen en het bespreekbaar te maken. Vraag wat ze voor u kunnen betekenen en of ze meegaan naar een gesprek over EMDR.
  10. maak een crisisnoodplan voor de lastige momenten. Wat kunt u doe als de emoties te hoog worden of u veel last heeft van de herbeleving? Wat kunnen naasten voor u doen of wat kunt u zelf doen?
  11. Meld u bij uw huisarts en vraag om een verwijzing naar GGZ. Meld u aan voor een intakegesprek en emdr. Op de website van uw GGZ vindt u de wachttijden
  12. Schrijf na een sessie op wat er veranderd? Merk u verschil voor en na de eerste sessie? Houd een aantal dagen een dagboek bij met de veranderingen. Na een sessie kunt u last krijgen van meer gedachten of herinneringen aan het trauma. Dit is vaak na 1 of 2 dagen minder.
  13. Emdr word geven in combinatie met medicatie houd hiervan bij wat de veranderingen en bijwerkingen zijn.
  14. Zorg voor extra ontspanning en neem meer rust. De EMDR en de trauma kosten veel energie, het is daarom belangrijk wat extra te slapen en om extra rust te zoeken door middel van bijvoorbeeld yoga of ademhalingsoefeningen.
  15. Vraag eventueel medicatie voor de nacht om goed te kunnen slapen. Hoe beter u uitrust na een EMDR sessie hoe makkelijker de dag erna gaat.
  16. Zoek afleiding op de lastige momenten door een activiteit of de gedachten van u af te schrijven of ze eruit te zingen. Maak een 10 punten plan wat u gaat doen aan activiteiten om bijvoorbeeld de stress te verminderen.