EMDR bij een PTSS, angststoornis of depressie

Wat is het?

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing ) is een therapie die kan helpen om beelden te verminderen. EMDR word vaak gegeven bij mensen met een PTSS. Maar een EMDR word steeds vaker voor geschreven voor een depressie, fobieën, rouwreacties, eetstoornissen, gedragsproblemen of een angststoornis. Alle hebben vaak te maken met nare herinneringen, die niet of niet juist zijn verwerkt. Als de achterliggende oorzaak word aangepakt verminderen de klachten, het is belangrijk dat dit word aangepakt voor er met de rest word begonnen. EMDR word gegeven door een psycholoog.

Zo begint u:

Stap 1 Het is de bedoeling dat u de herinnering in uw korte termijn geheugen ophaalt. Daar gaan we afleiding aan geven zodat u herinnering verminderd. En weer verzwakt in het lange termijn geheugen, word opgeslagen.

Het ergste trauma neemt u in gedachten, vaak is dit een zeer angstig moment en snel beleeft het gevoel van toen. Het beeld staat op de voorgrond in de gedachten en deze veroorzaken angst of stress. Het beeld is vaak een herinnering die u vaak heeft overdacht of heeft herbeleeft.

Stap 2 Door de psycholoog die de vinger op een bepaalde manier voor uw gezicht te bewegen, word het beeld als het ware uitgewist. De cliënt moet het hoofd stil houden en de vinger volgen met de ogen. Tegenwoordig word er ook vaak een licht gebruikt, die u moet volgen met uw ogen. In dit deel komen vaak veel emoties of trillingen. Door de vinger beweging raakt u in een soort van trance en onder hypnose.

Stap 3 De cliënt word vragen gesteld over de situatie, het zijn algemene vragen die het beeld dat u heeft duidelijk omschrijven. Geef hierbij het gevoel aan van het moment. Soms kan het erg lastig zijn om te praten of zit u zo in de emotie dat u niks meer over kan zeggen. Stap 2 en 3 worden 3x herhaald in 1 sessie.

Stap 4 Schrijf de ervaringen op in het dagboek en houd de schema en opdrachten die u mee krijgt goed bij. Bespreek uw ervaringen met de therapie met uw psycholoog zodat die het eventueel kan aanpassen.

Stap 5 Na een behandeling heeft u enkele dagen nodig om bij te komen, zeker bij de eerste keren. Het trauma roept vaak veel emoties op die u vermoeien. Het trauma word in de therapie besproken en dit roept veel herinneringen op. Na een paar dagen merkt u dat het effect heeft gehad. Vraag steun aan naasten, bespreek dat u met EMDR bent begonnen.

Stap 6 Bij Emdr word vaak geadviseerd om te gaan sporten. Voordat de EMDR begint heeft een persoon vaak moeite met dingen los laten. Door te sporten en EMDR te combineren kunt u zaken los laten en stress en angst eruit sporten. Begin ook met Yoga voor een goede rust.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een duidelijk beeld wat EMDR is en hoe het in zijn werking gaat.

Tips:

  • Vraag lotgenoten naar hun ervaring met EMDR
  • Lees artikelen en bekijk video’s op het internet

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.