Elke keer word ik ontslagen, door mijn PTSS en onzekerheid.

Elke keer word ik ontslagen, door mijn PTSS en onzekerheid. Ik kan geen normale baan kan hebben op dit moment. Ik ben 18 en heb ontzettend vaak verdriet, komt het ooit nog goed, kan ik ooit een normale opleiding volgen en werken?

Wat is het?

Een PTSS is niet zomaar een diagnose, u heeft iets zeer naars meegemaakt of meerder nare dingen. Denk er niet te licht over. Het is een zware diagnose met na behandeling nog restverschijnselen. Doordat u regelmatig bent ontslagen ben u onzeker geworden over uw kunnen. Door dat u een PTSS heeft ben u al meer onzeker vanuit u zelf. Hierdoor word het gevoel versterkt.

Met een onbehandelde PTSS is het erg lastig om te werken. Vaak hebben personen na een behandeling een part-time baan, volledig 40 uur werken is vaak te zwaar of te veel. Dit word meestal rustig opgebouwd met eerst een paar uurtjes dan dagdelen.

Met een PTSS is het mogelijk een opleiding te volgen. Het ligt eraan welke vorm van een PTSS u heeft, hoeveel trauma’s u heeft, hoe u ermee kunt omgaan en hoe het trauma is verwerkt. Het leren zal vaak wel langzamer gaan, omdat iemand met PTSS veel gedachten heeft waardoor hij zich minder goed kan concentreren.

Bij PTSS is het zeer normaal dat u van het ene moment in het andere moment heel verdrietig kan zijn. Maar ook vaak huilbuien, deze hebben vaak te maken met de gedachten op dat moment of met het trauma, deze maken de gedachten dat niks meer mogelijk is. Hierdoor gaat u meer piekeren en word de bui vaak erger.

Zo begint u:

Stap 1 Van welke signalen heeft u last van de PTSS? Houd hiervoor het PTSS schema bij voor enige tijd. Hiermee kunt u een overzicht maken van hoe vaak de signalen voor komen en waarvan ze komen. Probeer momenten op te schrijven dat u zich erg onzeker voelde? Waar lag het aan? Wat is er gebeurt? Maak gebruik van het 5 g schema om een moment duidelijk op te schrijven.

Stap 2 Wat kunt u doen om minder in huilbuien terecht te komen? het is belangrijk te herkennen van de signalen die de bui oproepen. Er zit een stukje voor wat meestal het zelfde is, de aanloop naar de bui. Bijvoorbeeld van te voren voelt u meer spanning , deze worden meer druk, de gedachten gaan sneller, en dan komt de bui. Het is een soort overspannen reactie van uw hoofd. Bekijk hoe een bui voor u gaat en probeer het vaak te controleren, te oefenen en op te schrijven. Hoe meer u van de bui weet, hoe makkelijker u het eerder kunt stoppen.

Stap 3 Werk aan de onzekerheid, door het onder controle te krijgen. Bijvoorbeeld door sporten of gesprekken met een psycholoog. Wat is de reden van uw onzekerheid? Waar ligt de oorzaak? Heeft het te maken met de PTSS? Probeer het te bespreken en van u af te sporten. Of start een cursus weerbaarheid.

Stap 4 Door EMDR te volgen voor de PTSS kunt u het onder controle krijgen. Bij de GGZ hebben ze ook gespecialiseerde PTSS behandeling. Wanneer u minder last heeft van u PTSS gaat u zich zekerder voelen en is het makkelijker het leven aan te kunnen. Het trauma staat vaak op de voorgrond en beïnvloed het dagelijkse leven. Hierdoor kunt u meer stress hebben overdag en meer vermoeid zijn wat het werken moeilijk maakt.

Stap 5 Geef uw wens om te werken aan bij de psycholoog. Vraag wat u moet doen om weer aan het werk te kunnen en hoe lang ze denk dat het ongeveer nodig heeft. Emdr kan voor enkele sessies zijn maar kan ook langer worden gegeven, aan de hand het trauma dat u heeft en hoeveel last ervan heeft. Zo heeft u een duidelijk beeld van uw eigen situatie.

Stap 6 Opzoek naar een opleiding of baan kan pas starten als u de PTSS onder controle heeft en u ermee kunt omgaan en kan reageren op te veel prikkels en emoties. Voor die tijd is het erg lastig om te werken omdat u steeds tegen het zelfde aanloopt. Neem de tijd voor herstel en begin met frisse moet.

Stap 7 Schrijf doelen op. Volgende week wil ik …. hebben gedaan en bereikt en over een maand … en over een jaar… Doelen hoeven niet groot te zijn, maar kunnen u leren anders te kijken naar de situatie. Na het behalen van een doel krijgt u meer energie om het volgende doel te halen.

Het verwachte resultaat:

Na het lezen van het stappenplan heeft u een goed beeld wat u kunt doen om weer een baan of opleiding te beginnen met een PTSS.

Tips:

  • vraag op lotgenootgroepen of forums hoe andere personen dit hebben aangepakt.

De PTSS coach kan u helpen bij: het begrijpelijk maken van de diagnose, het leren omgaan met de PTSS en de signalen, de naasten en een luistert oor

Wij horen graag uw reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.