eetprobleem

Wat is het?

Waar komen de stressgerelateerde eetproblemen vandaan? Ervaart u dagelijks veel stress en zijn hierdoor de eetproblemen begonnen, of heeft u iets mee gemaakt waardoor de eetlust minder is?

De eet problematiek die u omschrijft word veroorzaakt door te veel stress. De stress veroorzaakt een verminderde eetlust en u denkt minder aan eten. Hoe meer stress u heeft hoe minder u gaat eten, hoe meer evenwichtsproblematiek u krijgt in de balans van gezond leven. De stress kunt u ook verminderen met simpele stappen, wanneer de stress weer minder is verbeterd langzaam uw eetpatroon weer. Door te blijven eten en u zelf te dwingen te eten kunt u het patroon doorbreken.

Zo begint u:

  1. Houd een voedingsdagboek bij en schrijf hoeveel u eet, wat u eet en wanneer u iets eet. Vul hiervoor het voedingsschema in. Probeer zoveel mogelijk inzicht te krijgen in uw voedingspatroon en de redenen waarom het minder is. Neem de overzichten mee naar een arts.
  2. Zorg voor zo min mogelijk stress door actief bewegen en yoga minimaal 15 minuten per dag met diverse oefeningen. Probeer bij stress de ademhalingsoefeningen om deze te verbeteren en meer rust te vinden overdag. Hoe actiever bewegen, hoe minder stress, hoe meer eetlust
  3. Zorg voor een goede gezonde balans in slapen, voeding, ontspanning en bewegen
  4. Schrijf zoveel mogelijk van u af om zo stress te verminderen en gedachten te verwerken.
  5. Welke hulp denkt u nodig te hebben? Wat zou de hulp u opleveren? Wilt u een gesprek alleen of 1 op 1 behandeling? Maak een lijstje met vragen en mogelijkheden wat u graag zou willen en neem deze mee naar de arts en bespreek ze.
  6. Maak een afspraak met de huisarts en vraag advies wat hij/zij denkt dat u het beste kan helpen om dit aan te pakken en laat u doorverwijzen

Welke ondersteuning kunt u vragen en bij wie?

Er zijn meerdere mogelijkheden waar u hulp kunt gaan vragen zo kunt u naar de huisarts voor een verwijzing naar GGZ of kunt u ondersteuning vragen bij een voedingsdeskundige. Eet problematiek is vaak een complexe situatie en heeft vaak meerdere oorzaken. Omdat het erg complex is, is een online behandeling niet echt geschikt en is een 1 op 1 behandeling aan te raden.

Bij online hulp kunt u terecht met vragen over eet  problematiek. Ze kunnen u informatie geven en adviezen die u kunt uit proberen. De online hulp kan u ondersteunen op bijvoorbeeld moeilijke momenten.

Een online coach kan u leren een voedingspatroon te maken en u daar aan te houden, uw tips geven voor de lastige momenten en uw gewicht bij houden. Bij deze hulp is het net hoe u het omschrijft en opschrijft en hoe het door de coach word opgepakt. Begrijpt de coach 100% wat u bedoelt en de ernst van de situatie. Door online coaching is er vaak een spraak verwarring of word tekst anders opgevat.

Wanneer psychische problematiek/stress zorgt voor een verminderde eetlust of eet problematiek, is het verstandig naar een voedingsdeskundige te gaan en te kijken of u samen dit in de praktijk kunt veranderen. De GGZ kan u helpen uw stress aan te pakken en te zorgen dat u meer rust krijgt en hierdoor weer beter kunt eten.

Geplaatst in E