Eenzaamheid en PTSS

5 Plan

Dagboek

  1. Hoe kunt u eenzaamheid zo veel mogelijk voorkomen? Wat kunt u hieraan doen? Houd u zoveel mogelijk vast aan een vaste dagstructuur hoe meer structuur hoe minder onverwachte dingen, hoe makkelijker de dag verloopt.
  2. Waaraan merkt u dat u zich meer eenzaam voelt? Wat zijn de situaties of gedachten? Houd de signalen van eenzaamheid en vermijden bij. Worden deze erger maak dit bespreekbaar met de behandelaar.
  3. Hoe meer inzicht u heeft in momenten van eenzaamheid, hoe beter u ermee om kunt gaan. Probeer terug te kijken naar momenten van eenzaamheid, wat gebeurde hiervoor, wat was de situatie? Waarom voelde u zich zo? Wat heeft u toen gedaan? Wat zou u nu anders doen? Leer zoveel mogelijk uit eerdere momenten om het anders aan te pakken.
  4. Herken de signalen van eenzaamheid, depressie en sociaal isolement.

Plan

  1. Maak een plan wat u dagelijks gaat doen. Denk hierover na de avond van e voren en start hier in de ochtend direct mee. Zo houd u zich gemotiveerd en pakt u gelijk het lijstje aan.
  2. Het maken van een dagplanning. Het starten van dagactiviteiten zoals baan of website en daarnaast actief bewegen. Hoe vastere structuur hoe meer controle op de dag.
  3. Maak een plan hoe u de eenzaamheid gaat aanpakken. Begin met kleine stappen door naar het buurthuis te gaan. Begin met 1x per week en houd dit 1 maand vol. Vind u het leuk ga dan 2x en bouw het zo op. Leg contacten met andere door een gesprek wat niet met problematiek te maken heeft.
  4. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw naasten en u weer beter contact hebben met elkaar? Wat is hiervoor nodig? Maak een plan met punten waaraan gewerkt moet worden en wat u vind dat moet veranderen. maak het plan bespreekbaar bij uw naasten, vraag eventueel iemand mee,

Afleiding

  1. Vaak is de persoon veel binnen. Hoe vaker de persoon binnen is hoe meer de persoon vermijd. Hoe meer de persoon aan het pieken en malen is. Van binnen zitten is nog niemand beter geworden. Wat is ervoor nodig iets te gaan doen?
  2. Wat kunt u gaan doen wanneer u zich eenzaam voelt? Wat heeft u nodig om dit voor elkaar te krijgen? Afleiding zoeken voor de lastige momenten met het 10 punten systeem

Hulp

  1. Bezoek lotgenoten bijeenkomsten of online. Stel hier vragen en ga het gesprek over hoe u de eenzaamheid kunt aanpakken.
  2. Vraag een verwijsbrief bij uw huisarts en laat u doorverwijzen. Het is belangrijk eenzaamheid te bespreken en het aan te pakken voor het te laat is.