Eenzaam plan

5 plan

  1. De eerste stap ik het bewust worden dat u eenzaam bent, het toe geven aan u zelf dat het niet geheel klopt. Als u zich er bewust van bent en het kunt accepteren, kunt u opzoek naar de oorzaak en de vervolg stappen.

Inzicht krijgen

  1. Wat is de oorzaak dat u zich meer eenzaam voelt? Ben u depressief? Is er iets gebeurt waar u mee zit en niet wilt of kunt uiten? Om eenzaamheid zelf aan te pakken is het belangrijk de oorzaak van het probleem te achterhalen en te kijken wat u kunt veranderen daarin.
  2. Wat kunt u anders doen? Hoe kunt u het patroon eenzaamheid doorbreken? Waar heeft u hulp bij nodig? Maak een plan van aanpak. Maak kleine doelen en neem kleine stapjes op weg naar beter. Begin elke dag opnieuw en zie elke dag als een nieuwe kans.
  3. Wat is de oorzaak dat u eenzaam bent? Hoe is dit gekomen? Heeft u voor deze problematiek hulp gezocht? Heeft u dit verwerkt? Als dit zou zijn aangepakt heeft u dan meer mogelijkheden? Praat met hulpverleners over de eenzaamheid en hoe u dit kunt aan pakken. Volg een cursus om uw zelfvertrouwen te vergroten.
  4. Waarom zijn oude contacten verwaterd? Heeft u nog het nummer of een mail? Zou u weer contact met ze willen?
  5. Bekijk regelmatig hoe eenzaam u zich voelt en noteer dit in uw dagboek. Schrijf hierbij op wat de oorzaak wat, hoe u zich voelde. Hierdoor krijgt u meer inzicht in de eenzaamheid.

Contact zoeken

  1. Meld u aan bij een vrijwilligers organisatie of buurthuis en bezoek of organiseer mee voor eenzaamheid te verminderen. Meld u bij een verzorging of verpleeghuis waar ouderen vaak eenzaam zijn.
  2. Zoek op sociaal media naar personen die u kunt gaan volgen en maak er contact mee. Nodig ze een keertje uit voor de koffie of bezoek #eenzamejongeren #maatjegezocht voor contacten. Ga niet te veel op datingssite zoeken en proberen contacten te vinden, deze contacten en de manier van contact, zijn vaak totaal anders als via sociaal media.
  3. Zeg iets vaker ja tegen leuke dingen, door regelmatig nee komen mensen niet meer en willen op en duur geen contact meer.

Afleiding zoeken

  1. Maak een activiteitenlijst met 10 punten die u kunt gaan doen als u zich eenzaam voelt. Bijvoorbeeld het lezen van een boek, het kijken van tv, een wandeling gaan maken, boodschappen doen. Loop het lijstje regelmatig na en maak de punten een gewoonte. Door steeds nieuwe punten aan te vullen word het steeds makkelijker de momenten van eenzaamheid te verkorten.
  2. Koop met regelmaat iets leuks of lekker voor u zelf of ga iets leuks doen, uw bent het waard. Geniet van het moment.
  3. Probeer gedachten van u af te zetten die u negatief laten denken en het gevoel van eenzaamheid vergroten door bijvoorbeeld yoga, ademhalingsoefeningen of het van u af te schrijven of te sporten. Hoe minder gedachten, hoe minder eenzaam gevoel.
  4. Start een website , vlog, blog of iets anders om uw ervaring met eenzaamheid te delen. Dit werkt aan 2 kanten, u kunt u verhaal kwijt waardoor u het verwerkt, u bent bezig en u vind gelijk lotgenoten die u kunnen ondersteunen. Daarnaast kunt u zo bijdragen aan het verminderen van de taboe.

Hulp

  1. Vraag hulp bij het aanpakken van de eenzaamheid en de oorzaak hiervan. Maak het bespreekbaar bij de huisarts en vraag en verwijzing
  2. Vraag hulp bij buren of bezoek het buurtcentrum
  3. Vraag hulp bij anbo.
  4. Ga opzoek naar lotgenoten die u kunnen steunen.
  5. Bel met de luisterlijn, voor een gesprek, deze zijn 24/7 bereikbaar