Eenzaam behandeling

3 behandeling

Wat kunt u zelf doen om de eenzaamheid aan te pakken?

  1. Wat u kunt doen en wat echt werkt is per persoon verschillend. Er is niet een vaste manier van handelen dat het minder word. Vaak is het uitproberen wat voor u het meeste effect heeft. Dit heeft veelal ook te maken met de oorzaak van de eenzaamheid.
  2. Eenzaamheid verdwijnt niet vanzelf en is niet binnen een paar dagen opgelost. Het heeft enige tijd geduurd voor u het gevoel had. Het kost dus ook enige tijd voor het veranderd. Dit kan alleen als u zich dagelijks hiervoor inzet en er dagelijks mee bezig bent.
  3. Wanneer vind u de eenzaamheid genoeg om het aan te pakken? Waar trekt u de grens en nu ga ik het veranderen? Erken en accepteer voor u zelf dat het tijd word voor een aanpak eenzaamheid.
  4. Wat zijn de signalen dat u zich eenzaam voelt? Hoe kunt u het gevoel van eenzaamheid verkleinen? Hoe kunt u zich zelf motiveren om er iets aan te doen en het vol te houden? Maak een plan met activiteiten die u kunt gaan doen als u zich eenzaam voelt. Door het doorlopen van de punten leert u zich een patroon aan. Dit zijn kleine stapjes die u kunt uitbreiden als het makkelijker gaat.
  5. Wat kunt u doen op dagen dat het tegen zit? Dat er minder contact is of geen? Hoe kunt u een terugval in de eenzaamheid voorkomen? Maak kleine doelen voor een week en zorg dat u deze behaald. Door het zetten van de kleine stappen van een klein doel en dit te behalen motiveert om steeds grotere doelen aan te pakken.
  6. Eenzaamheid overwinnen is een kwestie van doorzetten en elke dag opnieuw beginnen. Lukt het een dag niet, dat zij zo, begint de volgende dag opnieuw met nieuwe kansen. Hoe beter u het kunt volhouden hoe groter de kans van slagen.
  7. Probeer mensen toe te laten die u hulp bieden. Geef de grenzen aan om het contact vanuit u goed te laten verlopen. Bijvoorbeeld met stress, aangeven wanneer dit te veel op loopt.

Behandeling

  1. Het is erg lastig om een persoon te helpen die eenzaam en alleen is. Heeft u vermoedens hiervan, klop een keertje aan en begin het gesprek. Hierin merkt u al gouw of het zo is.
  2. Probeer zoveel mogelijkheid eenzaamheid te voorkomen door dagelijks even naar buiten te gaan en bijvoorbeeld te gaan sporten. Door binnen te blijven en te malen kunt u andere problematiek oplopen.
  3. Vraag hulp aan deskundige hoe u het probleem kunt aanpakken door naar de oorzaak van het probleem te kijken.
  4. Vraag lotgenoten en in chatgroepen hoe de personen dit hebben aangepakt. Er zijn vele ervaringsdeskundige die u kunnen ondersteunen.