Een nieuwe behandelaar, maar hij wilt liever het dossier sluiten

Mijn behandelaar is 2,5 maand ziek. De behandeling die ik zou krijgen had geen spoed dus ik kon wachten tot mijn behandelaar weer beter was. vandaag word ik opgebeld door een nieuwe behandelaar, die zegt dat de cliënten zijn onderverdeeld onder andere behandelaars. Ik vroeg naar de oude behandelaar, maar deze komt voorlopig niet terug. Het is deze behandelaar of geen en het dossier word gesloten als ik het niet accepteer. Er werd uiteindelijk toch een afspraak gemaakt maar deze komt niet uit, opnieuw geeft de behandelaar aan het dossier te sluiten. Mag een behandelaar zo doen en mogen mij gegevens zomaar worden doorgeven?

De behandelaar is op dit moment ziek en niet instaat voorlopig te gaan werken. Vaak worden dan cliënten aan andere behandelaars geven om de behandeling door te laten gaan. Vaak word hier het dossier meegestuurd, om een passende behandeling te kunnen bieden en te kijken welke behandelaar het beste bij u zou passen. De GGZ is niet verplicht u eerst toestemming te vragen om uw dossier door te geven of te bespreken met andere behandelaars. Als het naar een andere instantie of naar naasten word gestuurd is wel toestemming nodig.

Een dossier bij GGZ is inzichtelijk voor alle behandelaars van alle onderdelen van GGZ. Dus wanneer u bij Fact bent kunnen behandelaars van Act het dossier lezen. Er is 1 dossier van al uw gegevens, deze word door alle behandelaars bij gehouden.

De behandelaar heeft het niet netjes aangepakt en kan u niet een behandeling weigeren als u nog in de veronderstelling bent dat u uw oude behandelaar zou terug krijgen. Een dossier word gesloten op uw eigen verzoek of wanneer uw behandeling klaar is. Het kan zijn dat het tussendoor word stop gezet, dit komt voor bij bijvoorbeeld wanneer u zich niet houd aan het plan of de afspraken. Door vragen te stellen weigert u geen hulp dus kan een behandelaar deze niet stoppen.

Probeer een nieuwe afspraak te maken met de nieuwe behandelaar en bespreek wat u minder fijn vond aan het gesprek en probeer dit uit spreken. Alleen door het uit te spreken, kunt u verwerken en kunt u het los laten. De oude behandelaar komt voorlopig niet terug, dus het heeft geen zin om hierop te wachten. Door de nieuwe een nieuwe kans te geven kunt u een zelfde contact opbouwen en misschien had de persoon zin dag niet. Bevalt het na een aantal gesprekken niet vraag dan om een andere behandelaar, u heeft het geprobeerd en er is dan geen klik.

Voor GGZ hulp bent u niet verplicht deze van de GGZ te krijgen. Dit kan ook in een praktijk met psychologen, vaak worden deze hetzelfde vergoed als degene van de GGZ. Voor deze hulp bent u vrij in de keuze welke behandelaar u wilt en in welke instantie.

De GGZ heeft altijd een vertrouwenspersoon, deze word aangeduid met PVP. Deze persoon kan u helpen met u vragen aan de GGZ en over de GGZ. De persoon kan u helpen bi het voeren van gesprekken en uw hierbij begeleiden om tot een betere samenwerking te vinden. Bij de GGZ ligt vaak een folder van de persoon of vraag het na bij de balie.

Doordat u niet op de juiste manier bent behandeld kunt u via de website van GGZ van uw gemeente of de algemene website een klacht indienen. In de klacht omschrift u duidelijk het voorval en hoe u het graag zou willen en wat u zou willen.

 

De GGZ geeft u informatie , tips en adviezen over de geestelijke gezondheid. De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is gericht op het voorkomen en/of verbeteren van psychische aandoeningen en stoornissen. bij de GGZ kunt u terecht voor het vinden van informatie over diagnoses, stappenplannen en het stellen van vragen.

Wij horen graag uw reactie