Een eerste yogatraining vorm geven.

Een eerste yogatraining vorm geven.

  1. Bekijk voor u start met de yoga een aantal filmpjes op bijvoorbeeld you-tube. Kies een soort muziek waar u bij kunt ontspannen en zet deze aan wanneer u de eerste training start. Het kan helpen als u een gesproken meditatie download en luisterd en opvolgt wat de stem u uitlegt. Door de stem en aanwijzingen leert u een manier van ontspannen aan, een basis, hiervan kunt u later uw eigen manier van maken. Wanneer de negatieve stress en gedachten uw leven gaan beïnvloeden is het belangrijk om tijd en ruimte in te plannen om te ontspannen. Door de drukte van het dagelijks leven krijgt u veel stress, probeer een vaste tijd in te plannen, om hier even aan te ontsnappen.
  2. Van welke muziek houd u? Van welke muziek krijgt u rust? Om een goede rust te kunnen vinden kunt u luisteren naar rust gevende muziek of klassieke muziek. De geluiden van een piano of viool zijn rustgevend, als u een geluid heeft wat u tot rust kan brengen, zet deze op een mp3 speler en zet u hoofdtelefoon op, om de gehele rust te vinden.
  3. Welke vorm van yoga wilt u gaan doen? Wat is uw doel na het doen van de oefeningen? Wilt u alleen relaxen of wilt u in slaap vallen? Daarnaast zijn er veel oefeningen die zittend en liggend kunnen en bij andere oefeningen is het meer gymnastiek. Het kan enige tijd uren voordat u de beste manier heeft gevonden om te kunnen ontspannen. Geef niet op, blijf zoeken naar uw ideale manier en probeer elke dag opnieuw, hoe vaker u probeert hoe makkelijker het zal gaan. Welke activiteiten brengen u rust? Welke combinaties werken wel en welke niet?
  4. Kan yoga worden toegepast in combinatie met andere therapieën? Yoga is een goede manier om naast een behandeling of therapie te ontspannen en een rust moment te vinden tijdens een behandeling. Het kan uw behandeling bevorderen , doordat u zich beter en rustiger voelt ervaart u minder prikkels, hierdoor word uw dagelijkse leven makkelijker en kan het zijn dat u minder medicatie nodig heeft voor dezelfde problematiek.
  5. Waar gaat u yoga doen? Op een drukte plek of waar regelmatig verkeer is is het lastig Sen ten worden. Kies voor een zo rustig mogelijk plek, waar u zo min mogelijk word afgeleid door de omgeving. Voldoende slaap is erg belangrijk. Tijdens het slapen leert u geest verder op een andere manier dan overdag en tijdens de slaap, hersteld en vernieuwd het lichaam zich.
  6. Wanneer gaat u yoga doen? Op een moment dat u weinig tijd heeft of over 2 uur iets moet doen brengt niet de gehele rust, yoga kunt u het beste een kwartier voor het slapen te gaan doen. Zorg dat het voor iedereen duidelijk is dat u een rust moment neemt, noteer u dag en tijd op een kalender zodat uw huis genoten uw niet storen. Hierdoor zal uw gezin meer het belang inzien van ontspannen en dit meer waarderen.
  7. Maak een emotie inschaling, hoe hoog is uw emotie, is het licht, midden of zwaar? Door vooraf te kijken naar de ernst van de emotie kunt u inschatten welke oefening u zou kunnen helpen, hierdoor bent u minder tijd kwijt, om de bui te verminderen. Wanneer u zware emoties heeft, doe een aantal oefeningen achter elkaar. Maak een schema met een gradatie van de woede, zodat het vast staat welke woede u heeft. Schrijf er achter waar de woede uit bestaat en wat u voelt en/of merkt.
  8. Wat zou u willen veranderen in uw leven? Waar ervaart u veel stress van? Kan Yoga hierbij helpen? Wat denkt u te bereiken of hopen te behalen met yoga? Maak een overzichtje van de problemen die u wilt aan pakken.
  9. Begin rust aan elke dag een korte oefening voor het slapen gaan. Als deze goed gaan kunt er meer oefeningen bij doen. Veel van de oefeningen hebben te maken met de juiste manier van ademhalen, deze moet u eerst onder de knie krijgen voor u de andere of meer oefeningen kunt doen.
  10. Schrijf zo veel mogelijk zaken van u af en probeer de problemen vaker aan de kant te parkeren. Zo heeft u minder last van gedachten die u leven beïnvloeden. Zaken die in het verleden zijn gebeurt en waar u niks meer aan kunt veranderen moet u leren om los te laten. Het heeft geen zin om er over te blijven denken. Probeer voor deze zaken de positieve punten eruit te halen en dit alleen te herinneren. Zoals bijvoorbeeld een naasten is overleden. U kunt na blijven denken over het overlijden, maar u kunt ook de leuke momenten van de persoon herdenken. Dit maakt het een stuk draaglijker.

De oefeningen

De basis voor een yoga oefening is:  Leg uw voeten op uw bovenbenen gekruist en ga rechtop zitten met rechte rug, leg uw handen op uw knieën en sluit u ogen, haal diep adem en blaas krachtig uit. Alleen deze houding kan ervoor zorgen dat u zich al wat rustiger voelt. Wanner regelmatig yoga oefeningen doet merkt u dat het meer van uit uw eigen gevoel komt en beter de rust kan vinden. De oefeningen zijn een lijndraad en zijn een basis, probeer zoveel mogelijk bewegingen te doen die uw gevoel u aangeeft. De kans is groot dat u bij de eerste keren na de oefeningen de botten knakken.

  1. Kies een aantal oefeningen die u goed vind en makkelijk kunt uitvoeren. Niet elke oefening werkt even goed bij elke persoon, het is een kwestie van verschillende oefeningen uit proberen om er achter te komen welke het beste bij u past. Probeer er minimaal 6 oefeningen u eigen te maken, 2x voor lichte emotie, 2x voor midden emotie, 2x voor zware emotie. Zodat u in elke situatie de oefening kunt toepassen.
  2. Kies een manier hoe u de oefening wilt gaan doen. Wilt u dit zittend, liggend of staand doen, of meer gym oefeningen. Kies van minimaal 2 categorieën een oefening, zodat als u ergens bent en u voelt een bui op komen dat u dit ook zittend kunt doen. Voor emotie werken de oefeningen liggend vaak het beste.
  3. Wanneer u begin met yoga ligt het eraan met welke oefeningen u begin, hoe lastig u u zelf maakt. Het makkelijkste is om te starten het aanleren van ademhalingsoefeningen. Daarna kunt u op het internet zoeken welke oefeningen u wilt gaan. Begin bij de makkelijker oefeningen, deze komen vaak over een met de houdingen van turnen of fitness. De oefeningen zijn vaak kort en makkelijk te volgen. De oefening in delen op zich is vaak niet zo lastig, het is meestal de gehele oefening de volgorde en de tijd die u er aan besteed om het aan te leren. Hoe meer gevorderd , hoe meer ingewikkeld de oefeningen zijn. Met veel geduld, inzet en toewijding kunt u ver kunnen komen.
  4. Hoe kunt u een oefening doen? Voor yoga heeft u geen speciale spullen nodig, u kunt yoga doen op een stoel, op de grond of bed. Om de ontspanning te vinden is het belangrijk om uw ademhaling in orde te brengen. Door een gebeurtenis kan het zijn dat deze te snel gaat door simpel uw handen om uw buik te leggen en een beetje druk te geven kunt u uw ademhaling weer tot rust brengen en hierdoor vind u de ontspanning. Laat gedachten komen en laat ze zijn maar besteed hier geen aandacht aan. Laat u gedachten meenemen door de zwaarte van het lichaam, zodat uw gedachten als het waren door de bank of het bed gaan. Wanneer dit lukt zult u merken dat het lichaam alleen maar zwaarder word en u meer en diep zal ontspannen en bij uw innerlijke rust komt.
  5. In de oefeningen krijgt u te maken met diverse drukpunten. De punten kunnen overal zijn zoals uw hand, hoofd, knie of voeten, het gaat er om dat u zich concentreert met uw gedachten op het punt. Door u te concentreren op het punt merkt u dat het druk gaat tintelen of zwaar gaat aanvoelen. Hierdoor komt er rust op het drukpunt. Door een ander punt te nemen kunt u met de oefeningen variëren.
  6. Hoeveel tijd wilt u aan yoga besteden? Bepaal voor u begint met de oefening hoelang u bezig gaat met yoga, zet uw wekker om zo meer ontspannen te raken.
  7. Leer om te prioriteren te stellen. Plan uw dag met de dagplanner. Maak dagelijks een lijst met activiteiten die gedaan moeten worden.  Besteed u tijd zo productief mogelijk, hoe beter uw planning, hoe meer tijd u over heeft voor ontspanning. Wanneer u actief bezig bent, zult u eerder de rust vinden, dan wanneer u de activiteit uitstelt. Het uitstellen van activiteiten geeft een slecht gevoel. Wanneer u all activiteiten hebt gedaan, kunt u zich beter ontspannen. Zorg voor een goede planning voor uw werk, plan dit met minimaal 15 minuten tussen beide afspraken. Zo heeft u even de tijd om bij te komen en uw rust te vinden.
  8. Houd een yoga dagboek bij. Neem een schrift en schrijf dagelijks op hoe de yoga heeft geholpen bij de woede.

Tips:

  1. De oefeningen zijn voor zowel kinderen als volwassen. Yoga of ontspanning zoek leert u niet in 1 dag. Het is belangrijk om elke dag 15 minuten voor het slapen gaan een ademhalingsoefening te doen.Yoga begint bij het aanleren van de juiste ademhaling technieken, zonder dit kunt u geen yoga doen en komt u niet tot de innerlijke rust. Het kenniscentrum beveelt aan om dagelijks 15 minuten oefenen, dan zal u merken dat u binnen 2 weken meer rust kan vinden en stress klachten afnemen en uw beter kunt slapen. De ademhaling is een belangrijk onderdeel bij een yoga oefening
  2. Begin met makkelijke korte oefeningen en bouw dit langzaam verder uit. Start met niet te veel oefeningen achter elkaar, houd het kort en wanneer het makkelijker word voegt u een nieuwe oefening toe.
  3. Voelt u boosheid opkomen? Door te blijven denken zoals u denkt in een bui, word de bui niet minder. Probeer uw lichaam en gedachten en gevoelens te voelen. Wat merkt u op? Wat valt op, wat is anders als net? De gedachten die uw emoties hebben uitgelokt, kunt u herkennen als een probleem van net en daarna negeren. Het gevoel brengt u weer terug naar de basis, door de oefening op nieuw te starten en te beginnen met de ademhaling. Door hier opnieuw op te letten kunt u de gevoelens en gedachten weer veranderen. Krijgt u een bui of een raar gevoel in de oefening, negeer deze en begin op nieuw of stop de oefening en begin 1 uur later.

Relax-it

Relax-it

Heeft u veel stress in uw leven? Met de yoga oefeningen en ademhalingsoefeningen van Soebar.nl leert u een manier om meer rust aan te brengen in uw dagelijks leven. De artikelen zijn geschreven voor iedereen wilt leren ontspannen of beter met emoties en gevoelens over wil kunnen en een manier om paniek en stress aan te pakken.